سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

نظر تعدادی از تهیه کنندگان؛

تعیین زمان اکران فیلم‌ها از سوی صاحبان آثار امکان پذیر است؟

پروانه نمایش و ساخت*

سینماپرس: اکران فیلم‌های سینمایی ما همواره با حاشیه‌ همراه بوده است که شاید تعیین زمان آن از سوی صاحبان آثار قدری این حواشی را کم کند.

به گزارش سینماپرس، بحث اکران در سینمای ما دغدغه‌ای همیشگی است و می‌توان گفت اولویت اکثر فیلمسازان ماست؛ حتی قبل از کیفیتِ اثری که تولید می‌کنند. این موضوع هر سال حاشیه‌های مختلفی را به همراه دارد.

نقطه مقابل سینمای ما در بحث اکران، سینماهای حرفه‌ای دنیا و به خصوص هالیوود است که پیشرو بوده است. چنانچه زمان اکران یک فیلم قبل یا حین تولید مشخص می‌شود. از سویی بخشی به عنوان تست اکران وجود دارد که از طریق آن تعیین می‌کند چه زمانی مناسب نمایش دادن فیلم خواهد بود. این موضوع باعث شده تا کمپانی مورد نظر حق تغییر زمان اکرانش را با توجه به شرایط موجود برای دستیابی به فروشی بهتر و بیشتر داشته باشد. با چنین رویکردی هیچگونه حاشیه و دردسری برای کمپانی، فیلمساز، سینما و ... به وجود نمی‌آید.

شاید در نگاه اول بگوییم قیاس سینمای هالیوود با سینمای ما درست و منطقی نیست؛ اما اگر قرار است کاری درست شکل بگیرد باید از اصول و قاعده‌ای که باعث پیشرفت می‌شود پیروی کرد. در غیر این صورت حاشیه اکران و دعواهای آن تا اطلاع ثانوی وجود خواهد داشت.

اینکه فیلمی با داشتن پروانه نمایش بتواند شرایط و زمان اکرانش را تعیین کند، موضوع گفتگوی ما با چند سینماگر است که در ادامه می‌خوانید؛

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما در این زمینه گفت: صاحبان فیلم می‌توانند زمان اکران فیلم خود را تعیین کنند؛ البته بستگی به تصمیمات سینمادار هم دارد چون با یک چرخه‌ عرضه و تقاضا روبرو هستیم.

وی افزود: البته کیفیت فیلم شاخصه‌ای است که می‌تواند روی این موضوع تأثیر مستقیم بگذارد. به هر حال یک بخش سینما، تولید و کیفیت است که باید برای اکرانی خوب باید در نظر گرفت.

عبدالله علیخانی از دیگر تهیه‌کنندگان سینما درباره تعیین زمان اکران فیلم ها از سوی صاحبان آثار عنوان کرد: چنین اتفاقی را در سینمای ایران نمی‌توان اجرایی کرد؛ چون اینجا شورای صنفی نمایش طبق آیین نامه تعیین شده‌ای عمل می‌کند. آیین نامه ای که می‌گوید هر فیلمی می‌خواهد اکران شود، باید با سرگروه قرارداد ببندد، بعد آن را ثبت کند و سپس در نوبت اکران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بعضاً پیش می‌آید این مسیر پیموده و زمان اکران هم مشخص می شود، اما دوباره تغییر کرده و به زمان دیگری موکول می‌شود!

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما هم در این باره تصریح کرد: هیچ وقت نمی‌توان در ایران این اتفاق را عملی کرد؛ چنانچه فیلم‌های خوبی بوده و هستند که سال‌ها در صف اکران باقی ماندند.

وی اضافه کرد: سینمای ایران در اختیار چند نفر است که به راحتی همه چیز را تعیین می‌کنند و همه جا را قبضه کرده اند؛ خودشان پول کثیف وارد کرده، فیلم می‌سازند و بهترین و بیشترین زمان‌های اکران را به خود اختصاص می‌دهند.

*باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.