شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/۷

هدایت: از سریال های مناسبتی تنها عنوانش باقی مانده است/ آقایان مدیر؛ شعار پیروی از منویات رهبری را ندهید، تولیدات تان در تناقض با این شعارها است!

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت: زمانی که مسئولان تلویزیون تصمیم گرفتند برای مناسبت های مختلف مبادرت به تولید سریال کنند، اصل بر این بود که این برنامه ها با زمان پخش شان مناسبت داشته باشند، از نوروز گرفته تا دهه فجر و یا ماه های محرم و رمضان؛ اما متأسفانه به مرور زمان این سریال ها از محتوای اصلی شان دور و تهی شدند و تنها عنوان مناسبتی رویشان ماند و همین مسأله باعث شد تا بخش اعظمی از مخاطبان جدی اینجور سریال ها از رسانه ملی گریزان شوند.

کارگردان سریال های تلویزیونی «کارآگاه علوی» و «آخرین فرصت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نباید فراموش کنیم که یکی از دلایل عدم رغبت مردم نسبت به این قبیل سریال ها آن است که اغلب شان هیچ تناسبی با زمان پخش شان ندارند و عنوان مناسبتی روی آن بسیار مضحک است؛ مخاطبان چند سالی است با سریالی هایی به اسم مناسبتی مواجه می شوند که به صورت عجله ای و سرهم بندی شده به آنتن می رسند و همین اتفاق باعث افت کیفی آن ها و آسیب های زیاد می شود.

هدایت تأکید کرد: اصولاً برنامه ریزی در سازمان صدا و سیما بسیار آشفته است؛ یکی از دلایل آن مدیران نالایق هستند که در قامت و اندازه مدیریت در رسانه ملی و شبکه های آن نیستند و اغلب بر اساس روابط خانوادگی و سیاسی شان این پست و سمت ها را گرفته اند و صلاحیت شخصی ندارند و رسانه ملی را جولانگاهی برای ترویج تفکرات شخصی شان می دانند و دیگری بحران مالی!

وی ادامه داد: البته در خصوص بحران مالی که مسئولان تلویزیون مدعی آن هستند جای بسی شک و تردید وجود دارد و بنده فکر نمی کنم که چنین مطلبی صحت داشته باشد. از سوی دیگر تهیه کنندگانی هم که در تلویزیون فعالیت می کنند اغلب بر اساس روابط شان امکان فعالیت پیدا کرده اند و همین مسأله مزید بر علت شده تا کیفیت برنامه های تلویزیونی در همه زمینه ها بسیار پایین تر بیاید.

این سینماگر با بیان اینکه مخاطبان سیما با سابقه ذهنی قبلی برنامه های مناسبتی را تماشا می کنند اظهار داشت: وقتی که یک مخاطب مثلاً آثار مناسبتی ماه مبارک رمضان را تماشا می کند ناخودآگاه آن را با برنامه های خوبی که پیش از این در این ایام خاص دیده مقایسه می کند و زمانی که می بیند این کار جدید از نظر کیفیت و ساختار به گرد پای آن دوران نمی رسد برای همیشه دلزده شده و دیگر رغبتی برای تماشای برنامه های تلویزیون از خود نشان نمی دهد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه با بی تدبیری هرچه تمام تر چند برنامه ای هم که مخاطب نسبتاً بالایی داشتند و مردم به آن ها توجه می کردند اغلب یا تعطیل شدند یا شکل ساختاری شان تغییر کرد. از سوی دیگر مدیران رسانه ملی با کپی برداری محض از تلویزیون های خارجی کاری کردند که اصل فرهنگ ایرانی-اسلامی در رسانه ملی رسماً زیر سوأل رفت.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» در همین راستا افزود: مدیران ما هنوز نمی دانند آن برنامه ها برای فرهنگ کشورهای غربی تولید می شود نه فرهنگ ما؛ مدیران هنوز به این نتیجه نرسیده اند که ما نباید عیناً از برنامه های تلویزیونی خارجی گرته برداری کنیم، آن هم برنامه هایی که در لایه های زیرین خود بسیار پوچ و خطرناک هستند و می توانند فرهنگ و هویت ملی ما را برای همیشه نابود کنند.

هدایت متذکر شد: از آنجا که خطر فرهنگی مثل خطرات بهداشتی سریع مشخص نمی شود کسی به آن ها توجه نمی کند؛ این در حالی است که غفلت هایی که در دهه های قبل صورت گرفته باعث شده تا تفکرات نسل جوان امروز از آرمان های انقلابی منحرف شود و به سمت تفکرات غربی گرایش پیدا کند. بنده به آقایان مدیر و مسئول در رسانه ملی می گویم که شما با تقلید از برنامه ها و رسانه های خارجی هرگز مثل آن ها نمی شوید و باید بدانید از آنجا که اصل این برنامه ها توسط ماهواره ها و اینترنت در دسترس مردم هست، آن ها می روند و اصل این برنامه ها را می بینند نه کپی برداری های ناشیانه شما را!

این هنرمند با تأکید بر اینکه ما نیاز به مدیرانی داریم که فرهنگ ملی و بومی، دینی و انقلابی را تقویت کنند و در رسانه ملی به این مقولات توجه نمایند اظهار داشت: اگر مدیریتی باشد که بر اساس رانت به پست و سمت خود نرسیده باشد قطعاً می تواند کارآیی بالایی داشته باشد چرا که رسانه ملی از نظر فیزیکی بسیار قدرتمند است و گستردگی زیادی دارد و یک مدیریت قوی می تواند این رسانه بزرگ را احیاء کند و از آن در راستای ترویج اهداف کشور بهره ببرد.

کارگردان سریال تلویزیونی «محاکمه» با ارائه یک پیشنهاد مبنی بر هیأت امنایی شدن مدیریت رسانه ملی گفت: ای کاش رسانه ملی به صورت هیأت امنایی توسط برجسته ترین چهره های فرهنگی و هنری و رسانه ای اداره شود، شاید از این رهگذر بتوان آینده خوبی برای تلویزیون شاهد بود در غیر این صورت باید بدانیم اگر همین مسیر فعلی را بخواهیم ادامه بدهیم جز پوچی چیزی عایدمان نخواهد شد.

وی ادامه داد: مایه تأسف است که تلویزیون ما با ساختار عریض و طویلش حتی به گردپای شبکه های جوانی چون «الجزیره» هم نمی رسد، این در حالی است که ما بیش از ۳ برابر آن ها تجربه داریم اما برنامه های ضعیف مان هیچ گونه نفوذی ندارند. تلویزیون ما احمقانه ترین سریال ها را از کشورهای خارجی می خرد در صورتی که می تواند بهترین آن ها را تولید کند و بسازد. سوأل بنده  از مدیران رسانه ملی این است که سریال های آب دهنی به چه دردی می خورند؟ چرا بیننده باید آن ها را تماشا کند؟ هرچند موضوع مقدس و مهمی مثل فلسطین هم باشد، چرا ما خودمان این سریال ها را تولید نمی کنیم؟

هدایت در خاتمه این گفتگو افزود: حرف بنده به مدیران این است که  آقایان مدیر؛ شعار پیروی از منویات رهبری را ندهید، تولیدات تان در تناقض با این شعارها است!؛ کاش کمی به این شعارها عمل کنید. اگر شما تنها اندکی به این شعارهای تان عمل می کردید ما شاهد آن نبودیم که هرچه زمان می گذرد پسرفت می کنیم و صدا و سیما از منظر فرهنگ سازی هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.