دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

پل فرهنگی یا نفوذ فرهنگی؛

«هفته فیلم اروپایی» افتتاح شد

افتتاح«هفته فیلم اروپایی»

سینماپرس: سومین هفته فیلم اروپایی که با همکاری موسسه سینمایی «هنر و تجربه» و موسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران برگزار می‌شود، افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه هفته فیلم‌های اروپایی عصر شنبه ۱۸ خرداد با حضور سفرای کشورهای هلند، قبرس، اسلواکی، اکوادور، اسپانیا، دانمارک، پرتغال و رایزن‌ فرهنگی مجارستان، معاون سفیر اسلوونی، دبیر اول سفارت هلند، رایزن فرهنگی لهستان، دبیر اول و رایزن فرهنگی سوییس، معاون سفیر اسپانیا، رایزن فرهنگی ایتالیا، رایزن فرهنگی بلغارستان، دبیر اول سفارت سوئد، دبیر سفارت نروژ، ژان ون د ولد کارگردان فیلم «ارتش خاموش» در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این مراسم همچنین مسئولان ایرانی همچون محمدجواد شریعتی رییس اداره امور، همکاری‌های دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی وزارت امور خارجه، محمدعلی کیانی مدیرکل فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، روح‌الله حسینی مدیر کل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین المللی سازمان سینمایی و رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه الکساندر ریه‌گر مدیر موسسات ملی فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران (EUNIC) و دبیر انجمن فرهنگی اتریش در توضیحی درباره فعالیت‌های این نهاد گفت: یونیک از ابتدای تاسیس خود در سال ۲۰۰۶، همواره در پی ایجاد اعتماد، درک و فهم میان ملل اروپایی و دیگر نقاط جهان از طریق فرهنگ بوده است. ما به همرسانی اقدامات سازنده، تشویق تنوع فرهنگی و درک متقابل فرهنگ‌ها معتقد هستیم.

وی افزود: هفته فیلم‌های اروپایی امسال هدفمندترین پروژه فرهنگی اروپا تا به امروز و گویای ماه‌ها فعالیت کشورهای شرکت‌کننده از جمله اتریش، بلغارستان، بلژیک، قبرس، دانمارک، فنلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، نروژ، هلند، لهستان، پرتغال، سوئد، اسلوانی، اسلواکی، اسپانیا و سوییس است که در قیاس با سال پیش توانسته‌ایم هم شمار کشورهای شرکت‌کننده و هم شهرهای دخیل در پروژه را تا ۲۵ درصد افزایش دهیم و این امر گویای اهمیت عظیمی است که کشورهای اتحادیه اروپا و البته سوییس و نروژ برای گسترش تعاملات فرهنگی خود با ایران قائل هستند.

ریه‌گر همچنین از تلاش برای گسترش این مراودات خبر داد و گفت: در تلاشیم تا پل‌های فرهنگی‌مان را با ایران بسازیم زیرا معتقدیم تبادل فرهنگی عنصر اصلی در عمق‌بخشی به درک متقابل از یکدیگر است. همچنین مفتخریم که فیلمسازانی از قبرس، هلند، سوئد و سوییس کارگاه‌هایی را در تهران و دیگر شهرها برگزار می‌کنند که امیدواریم آغازگر گفتمانی پرثمر و حتی بیش از آن، همکاری‌های جدید باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم فیلم‌های اروپایی که در بابل، اصفهان، کرمان، کیش، مشهد، تبریز، تهران و شیراز اکران می‌شود به عمق بخشیدن درک تنوع فرهنگی و هنری اروپا کمک کند. امیدواریم جامعه ایران که با فیلمسازان، کارگردانان و بازیگران در سطح جهان خود خو گرفته‌اند، از فیلم‌های منتخب ما الهام بگیرند.

در ادامه این مراسم ژاک وارنر سفیر کشور هلند با بیان اینکه امسال افتخار برگزاری جشنواره فیلم اروپا در ایران نصیب سفارت هلند شده است، گفت: ما با کمک و همراهی موسسه سینمایی «هنروتجربه» توانستیم ۱۹ فیلم اروپایی را در هشت شهر ایران معرفی کنیم. امسال ما نه تنها به دنبال فیلم‌هایی با کیفیت ارزشی بالا بودیم که جایزه برده‌اند و نامزد دریافت جوایز بین‌المللی هم هستند، بلکه یک موضوع دیگر را هم برای انتخاب مدنظر قرار دادیم؛ این‌که فیلم‌ها می‌بایست نشان‌دهنده ارزش‌های اروپایی بوده و پیام‌های مثبتی برای جوامع دنیا در برداشته باشد.

وی افزود: این پیام‌ها می‌توانند در مسیر بالا بردن آگاهی مثلاً در مورد محیط زیست و تغییرات اقلیمی باشند مانند فیلم سوییسی که درباره انقراض تدریجی زنبورهاست. بعضی وقت‌ها این پیام‌ها در مورد مواظبت و حمایت از جوامع و فرزندان‌مان هستند مثل فیلم نروژی که در مورد یک حمله تروریستی در سال ۲۰۱۱ است که در اثر آن تعداد زیادی کودک کشته شدند.

جعفر صانعی مقدم مدیرعامل مؤسسه سینمایی «هنروتجربه» برگزاری هفته‌های فیلم و ایجاد امکانی برای آشنایی هنرمندان کشورهای مختلف با همدیگر را موجب نزدیکی و آشنایی این قشر، با فرهنگ و آداب زندگی سایر انسان‌ها در نقاط مختلف جهان دانست و افزود: به عبارت دیگر هنر سینما و فیلم دریچه‌ای است برای این‌که نشان دهیم انسان‌ها با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف تماماً عضوی از جامعه بزرگ انسانی هستند و همگی می‌بایست از حق مساوی برای زندگی و بهره‌مندی از امکانات مختلف فرهنگی و اقتصادی برخوردار باشند. متاسفانه زیاده خواهی‌ها و نقطه نظرات سیاسی بعضی از کشورها، محدودیت‌هایی را برای برخی از کشورها از جمله ایران به‌وجود آورده‌اند.

وی خطاب به حاضران در این مراسم گفت: هنرمندان، مهمانان و سفرای محترم که در این جمع حضور دارید، بیایید تا از این رویداد فرهنگی در حال برگزاری، الگو بگیریم و امکان بهره‌مندی همه انسان‌ها را از پیشرفت‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی فراهم آوریم.

مدیرعامل موسسه سینمایی «هنروتجربه» درباره جزییات این هفته عنوان کرد: در مهر ماه سال گذشته هفته فیلم اروپایی را با نمایش ۱۵ فیلم از کشورهای مختلف اروپایی در هفت شهر برگزار کردیم که خوشبختانه این نمایش‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شد. هفته فیلم اروپایی امسال نیز با همکاری فعالانه و صمیمانه مدیر محترم مؤسسات فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران و تلاش پیگیری همکار ایشان سرکار خانم میشل دامین از سفارتخانه کشور هلند با مشارکت ۱۹ کشور و با نمایش ۱۹ فیلم از امروز ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ طی هشت روز برگزار می‌شود. متاسفانه کشور انگلستان به دلیل عدم تهیه رایت فیلم در آخرین لحظه نتوانست در این رویداد شرکت کند.

در اولین روز هفته فیلم اروپایی و پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، دو فیلم «دره تاریک» به کارگردانی آندرس پروچاسکا محصول کشور اتریش و «ارتش خاموش» به کارگردانی ژان ون دو لد محصول هلند برای تماشاگران به نمایش درآمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.