چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/۶

کوشکی: صدا و سیما رویکرد انقلابی ندارد/ فقر خلاقیت، ایده پردازی و نگرش انقلابی در محصولات نمایشی تلویزیون موج می زند

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت: صدا و سیما سال ها است دچار بیماری مزمن است؛ صحبت از سال جاری و ۵ سال و ۱۰ سال قبل نیست، بیش از ۳ دهه است که صدا و سیما انقلابی نیست و رویکرد انقلابی ندارد و تولیداتش در شأن انقلاب اسلامی نیست.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سازمان صدا و سیما رویکردی کارمندی به خود گرفته، کارمندی در عرصه فرهنگ و هنر، فاقد هر نوع خلاقیت و نوآوری که به شدت محافظه کارانه عمل می کند. مدیران صدا و سیما به کار خود صرفاً به عنوان شغل و رفع تکلیف نگاه می کنند در صورتی که باید دغدغه مندانه در این عرصه حضور داشته باشند و تکلیف شرعی شان ترویج افکار و آرمان های انقلابی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، توجه به زندگی بزرگان دین، توجه به دستاوردهای ملی و... باشد.

وی ادامه داد: البته ما گاهی اوقات شاهد استثنائاتی در تلویزیون بوده ایم، سریال هایی مانند «مختارنامه»، «یوسف پیامبر» یا موارد معدود دیگر که با تعهد انقلابی و دینی ساخته شده اند از جمله این موارد استثنایی هستند اما متأسفانه فضایی که بر صدا و سیما غلبه دارد کمترین سنخیتی با انقلاب اسلامی و نیازهای جامعه و حتی مقوله فرهنگ و هنر نداشته و ندارد؛ فقر خلاقیت و ایده پردازی و فقر نگرش انقلابی در محصولات نمایشی تلویزیون موج می زند و اغلب آثار ساخته شده توسط رسانه ملی دچار این مشکل هستند.

کوشکی در همین راستا با انتقاد شدید از مدیران سازمان صدا و سیما تصریح کرد: بنده صریحاً عرض می کنم مدیران سازمان صدا و سیما عموماً نه انقلابی هستند نه رسانه شناس و نه خلاق! آن ها تنها به دنبال پست و میز و سمت خود هستند و به همین دلیل هیچ توجهی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ندارند. همین مسأله باعث شده تا ما با آثاری در تلویزیون مواجه شویم که یا مخاطب ندارند یا مخاطب را دچار بدآموزی می کنند یا سبک زندگی غربی در آن ها ترویج می شود؛ دریغ از آنکه سبک زندگی ایرانی-اسلامی و روحیه انقلابی و ایثارگری در رسانه ملی جایی داشته باشد.

نویسنده کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی» افزود: نتیجه حضور چنین مدیرانی در رأس سازمان صدا و سیما این می شود که ۶ سال از جنگ سوریه می گذرد اما حتی یک مجموعه نمایشی راجع مدافعان حرم ساخته نشده است، حتی چند دقیقه انیمیشن راجع به آن ها تولید نشده، راجع به مسائل ملی بزرگ حتی یک دقیقه کار نمایشی تولید نمی شود. ما مرزبانانی داریم که در سخت ترین شرایط از جمهوری اسلامی ایران محافظت می کنند اما صدا سیما کاری به آن ها ندارد و آن ها را نمی بیند و در مورد آن ها فیلم و سریالی تولید نمی کند، صدا و سیما به قدرت نمایی توسط سپاه در خلیج فارس بی توجه است و دستاوردهای نظامی و ملی و بومی در محصولات نمایشی تلویزیون جایگاهی ندارد، اردوهای جهادی در صدا و سیما سهمی ندارند و همینطور می توان موارد دیگری را نیز تا بی نهایت عنوان کرد.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: نیم نگاهی به محصولات سازمان صدا و سیما طی همین سال های اخیر نشان می دهد که عوض توجه به موضوعات استراتژیک و ملی و دینی، موضوع حاکم در سریال های تلویزیونی چند دختر و پسر هستند که با هم دوست می شوند، آدم هایی که می خواهند به خارج از کشور مهاجرت کنند، زن و شوهرهایی که مرتب با یکدیگر دعوا دارند و زن ها به صورت بی حیا بر سر شوهران خود فریاد می زنند و...

وی تأکید کرد: ما باید بدانیم تا این چرخه معیوب در سازمان صدا و سیما هست در روی همین پاشنه خواهد چرخید و نمی توان از مدیریت معیوب این سازمان توقع داشت محصولات انقلابی و فاخر تولید کند، سریال های مناسبتی که رسماً هیچ شده اند ما از اساس و پایه دچار بحران در رسانه ملی هستیم.

کوشکی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: گویا ما باید تنها منتظر معجزه باشیم تا تحول بنیادین در رسانه ملی صورت گیرد؛ صدا و سیما نیاز به مدیرانی دارد که انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان های آن دغدغه شان باشد، خلاق و مخاطب شناس، متفکر و نوآور باشند، ما در جامعه چنین مدیرانی کم نداریم و قطعاً قحط الرجال نیامده و از این رو امیدواریم که روزی شاهد حضور چنین مدیرانی در سازمان صدا و سیما باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.