شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/۳

کایدان: رسانه ملی عقب تر از مخاطب حرکت می کند/ در تلویزیون کیفیت فدای کمیت می شود!

بابک کایدان

سینماپرس: بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون پس از اتمام پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت: رکن اول در سریال سازی مربوط به هر جریان و مناسبتی سرگرمی و جذابیت است؛ ما باید به این موضوع توجه کنیم اما متأسفانه گویا جذابیت و سرگرم کردن را یا بلد نیستیم یا از سلیقه مخاطب عقب افتاده ایم، سلیقه مخاطب نسبت به گذشته هر سال برابر با ۱۰ سال رشد می کند اما در آثار تکراری تلویزیون که هیچ نوع تنوع گونه و ژانری در آن دیده نمی شود سلیقه مخاطب خالی از اهمیت است در واقع می توان گفت رسانه ملی عقب تر از مخاطب حرکت می کند.

نویسنده سریال های تلویزیونی «خوب، بد، زشت» و «هشت و نیم دقیقه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از معضلات مهم رسانه ملی مبحث بضاعت و توانایی مالی است؛ بنده معتقدم بضاعت تولید ما در تلویزیون اجازه نمی دهد تا سازندگان سریال ها ریسک کنند، تجربه های جدید کسب کنند و خود را در وادی های گوناگون بیازمایند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر محدودیت ها در شخصیت پردازی و قصه پردازی و سیاست های سازمان هم باعث می شود مخاطبی که با سریال های ماهواره ای و هالیوودی روبرو است مرتب آثار ایرانی را با آثار خارجی قیاس کند و از تولیدات ایرانی انتقاد و گلایه داشته باشد. از این رو این وظیفه سیاست گذاران، مسئولان و مدیران رسانه ملی است که سیاست های سازمان را تغییر دهند، از گونه های مختلف حمایت کنند و تنها در پی تکرار مکررات نباشند.

کایدان با تأکید بر اینکه اگر سریال هایی در گذشته توانسته اند مورد توجه مخاطبان قرار گیرند به دلیل آن بوده که در آن بازه زمانی خوراک دیگری برای آن ها وجود نداشته اظهار داشت: امروزه ماهواره ها، فضای مجازی و... دسترسی عموم مردم را به صورت لحظه ای برای تماشای به روزترین فیلم ها و سریال ها آسان کرده اند و باعث شدند تا سطح سلیقه مخاطبان ارتقا پیدا کند از سوی دیگر مردم هم که سلیقه های متنوعی دارند توانسته اند به سریال هایی دست پیدا کنند که مطابق با سلیقه شان باشد و از این رو اگر امروز یک بار دیگر همان سریال های محبوب گذشته تلویزیون پخش شود مطمئن باشید مخاطب چندانی نخواهد داشت.

این هنرمند متذکر شد: عده ای افراد مرتباً از تنزل سلیقه مخاطبان صحبت می کنند اما من موافق این ایده نیستم و معتقدم سلیقه مخاطب همواره در حال رشد است، سلیقه شاید بتواند محدود شود اما نمی تواند عقبگرد کند. ما بارها در همین تلویزیون خودمان شاهد بوده ایم که به واسطه برخی تولیدات سلیقه مخاطب در بازه ای زمانی محدود شده چرا که خوراک مورد نظر مخاطبان در آن دوران وجود نداشته اما این معنایش آن نیست که سلیقه مخاطب تقلیل پیدا کرده و ضعیف شده، ما نباید فراموش کنیم که سلیقه مخاطب مرتب در حال رشد است و ما موظفیم که مخاطب را راضی کنیم.

نویسنده سریال های «دلدادگان» و «سقوط یک فرشته» در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه در فضای مجازی مرتباً از کاهش شدید مخاطبان رسانه ملی صحبت می شود آیا شما به این امر معتقدید یا خیر اظهار داشت: میزان مخاطب رسانه ملی به این آسانی به دست نمی آید، حرف اصلی بنده این است که ما اگر قرار است در سال مثلاً ۳۰-۴۰ سریال درست کنیم ای کاش سریال هایی ماندگار و باکیفیت بالا و با برنامه ریزی تولید شوند و کارها با تعجیل نباشند، امروزه در تلویزیون کیفیت فدای کمیت می شود و این مسأله ای جدی است که ما بارها راجع به آن هشدار داده ایم.

کایدان ادامه داد: کارهای ماه مبارک رمضان تا ۲-۳ ماه قبل مشخص نیستند، این چه معنایی دارد؟ من به عنوان کسی که در تولید آثار مناسبتی عیدنوروز، ماه مبارک رمضان و... سابقه کار دارم به این نکته واقفم که کارهای مناسبتی برنامه ریزی دقیق و قطعی ندارند. این چه معنایی دارد که چند پروژه همزمان تولیدشان شروع می شود و مرتب جای شان برای پخش با یکدیگر عوض می شود و تکلیف تولیدکنندگان شان هم تا لحظه آخر روشن نیست؟

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه پس از گذشت سال ها کار مناسبتی در سازمان نهادینه نشده و از قبل برنامه مشخص ندارند این در حالی است که حداقل باید از یک سال قبل کارشناسی و برنامه ریزی در این خصوص صورت گیرد، آثار باید از نظر کیفیت و محتوا مورد ارزیابی جدی قرار بگیرند، جسور، نوآور و خلاق باشند و سپس به مرحله تولید برسند، اینکه ما خودمان را مرتب تکرار می کنیم تنها باعث اشباع شدن مخاطب می شود و بس! تلویزیون نیاز به برنامه ریزی مدون و مشخص دارد و بنده امیدوارم که روزی بتوانیم شاهد این اتفاق باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.