سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/۵

خطر فرهنگ سوزی با تولیدات نامناسب/ آذین: رسانه ملی سال ها است که از وظیفه و رسالت فرهنگ سازی به دور است

جبار آذین در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما پس از اتمام پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت: سازمان صدا و سیما حتی قادر نیست برای ایام و مناسبت های ملی و مذهبی برنامه، فیلم و سریال مناسب و شایسته تولید کند با این اوصاف جای پرسش دارد که وجود یک سازمان سرمایه سالار، سلیقه مدار و جدا از مردم که حتی نشان داده به رغم شعارهایش در مورد سبک زندگی ایرانی-اسلامی و دانشگاه بودن و فرهنگ سازی توانا نیست و نه تنها به حفظ فرهنگ جامعه مبادرت نمی کند که در مسیر فرهنگ سازی هم گام برنمی دارد بلکه گاه با تولیدات بد فرهنگ سوزی هم می کند، به چه درد می خورد؟

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: صدا و سیما یک رسانه مهم فرهنگ ساز مردمی می تواند باشد اما این رسانه سال ها است که از وظیفه و رسالت فرهنگ سازی به دور است، علت این رخداد که سبب شده این سازمان در مسیری جدا از منافع و مصالح ملی گام بردارد در فقدان مدیریت فرهنگی و تخصصی، و از سوی دیگر نبود کارشناسان و کاربلدان در آن و جایگزین شدن کارمندان اداری به جای متخصصان و هنرمندان است.

این مدرس سینما با بیان اینکه افزون بر این ۲ ویژگی صدا و سیما از ذوق و سلیقه، فرهنگ و باور جامعه دور افتاده است اظهار داشت: در چنین اوضاع با باز شدن پای گروهی از کلان سرمایه داران با سرمایه های مشکوک به عنوان اسپانسر بر هرج و مرج این سازمان دامن زده است و سبب شده گرچه صدا و سیما همچنان انحصاری است اما در همان مسیر غیر مردمی و این بار تحت نفوذ سرمایه و سلطه اسپانسرها باشد.

آذین تأکید کرد: از همین رو سال ها است که در رسانه ملی فیلم و سریال شاخص، فاخر و درجه یک تولید نمی شود و آنچه در قالب فیلم و مجموعه ساخته می شود عمدتاً آثاری متوسط، زیرمتوسط و بی ارزش هستند و به همین دلیل مورد توجه مخاطبان میلیونی رسانه ملی قرار نمی گیرند.

وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: بر این نکات باید افزود که سازمان یاد شده چنانچه نخواهد و نتواند در کنار مردم بماند و تحت سلطه اسپانسرها و کارنابلدان به مسیر مغایر با مصالح و فرهنگ جامعه حرکت کند وجود آن ضرورت فرهنگی ندارد. برای سامان یافتن و اداره تشکیلات عظیم صدا و سیما میلیاردها تومان سالیانه هزینه می شود، اکنون که تولیدات ضعیف و بد سیما مخاطب ندارد باید پرسید تکلیف هزینه های کلان آن از بیت المال صرف چه می شود، آیا مدیران و مسئولان این سازمان نمی خواهند در این ارتباط پاسخگوی مردم باشند؟

این منتقد تصریح کرد: چنانچه دست اندرکاران این سازمان نیت خیر دارند و قصد خدمت با بضاعت کنونی و کجراهی که در پیش رو دارند مسیر نخواهد بود و اگر به راستی نمی توانند در جهت خواست جامعه در سازمان خود، تغییر و تحول مدیریتی، برنامه سازی و زمینه سازی برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود فراهم آورند بهتر نیست برای تداوم فعالیت این سازمان صدا و سیما تدبیری جدی نمایند!

آذین در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه مشکلات سازمان صدا و سیما عدیده است و تنها به افت شدید کیفی سریال ها و برنامه های مناسبتی خلاصه نمی شود و از این رو باید تغییرات بنیادی تری در آن صورت گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.