شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

گیتی خامنه مطرح کرد:

مجری تاثیر بسیاری روی زبان مردم دارد/ زبان معیار فراموش‌شده

گیتی خامنه

سینماپرس: گیتی خامنه مجری تلویزیون درباره حضور برخی از چهره‌ها در کسوت اجرا که زبان معیار را رعایت نمی‌کنند بیان کرد که گاهی احساس می‌کند به او و دیگر مجریان توهین شده است.

به گزارش سینماپرس، گیتی خامنه مجری صداوسیما درباره اجرا در تلویزیون و اینکه چرا استانداردها در این زمینه پایین آمده است، به مهر بیان کرد: تعریف اجرا امروزه بسیار تقلیل پیدا کرده و ساده‌ترین شاخصه‌هایی که در سال‌ها پیش معیار بود اکنون اهمیتی پیدا نمی‌کند.

وی اضافه کرد: افرادی وارد اجرا می‌شوند که حمایت‌های بالایی هم پیدا می‌کنند، افرادی که گاهی می‌بینید اعتماد به نفس بالایی دارند و علی‌رغم اشتباهات بزرگ در اجرا می‌توانند به کارشان ادامه دهند و من حتی گاهی تعجب می‌کنم چطور آنتن در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

این مجری کودک در دهه ۶۰ اظهار کرد: مخاطب حق دارد که از جعبه جادو درست‌ترین کلمات و غنی‌ترین دایره واژگان و به‌روزترین شیوه مکالمه را بشنود و ببیند. الان متاسفانه این حق رعایت نمی‌شود و از طرفی حق کسانی هم که کار را بلد هستند و مردم برای آن‌ها سرمایه‌گذاری مادی و معنوی کرده اند پایمال می‌شود.

این مجری پیشکسوت عنوان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا روی یک شخص به‌عنوان مجری سرمایه‌گذاری می‌کنند به او آگاهی می‌دهند، مردم به او اعتماد می‌کنند و این فرد اعتبار و موفقیت پیدا می‌کند و از او مراقبت می‌کنند. در اینجا اما این سرمایه گذاری را رها می‌کنند و پی کشف نیروهایی می‌روند که با هر استعدادی وارد اجرا می‌شوند.

وی اضافه کرد: کشف نیروهای جدید بسیار خوب است اما به این معنا نیست که هر کسی وارد این کار شود. مجری تاثیر بسیاری روی زبان مردم دارد، زمانی ما برای اجرا روی زبان معیار و شاخص‌های این زبان تاکید داشتیم تا همگان این شاخص‌ها را رعایت کنند.

خامنه با تاکید بر اینکه هرکسی نمی‌تواند از عهده اجرا و ادای زبان معیار برآید، عنوان کرد: من به عنوان یک مجری گاهی احساس می‌کنم به محدوده کاری ما توهین می‌شود. کار اجرا اکنون به شیوه‌ای پیش می‌رود که انگار کاری تخصصی نیست و هرکسی با هر میزان علاقه‌مندی و اطلاعات می‌تواند اجرا را امتحان کند.

وی با اشاره به افرادی که آرزوی اجرا دارند، بیان کرد: به نظر می‌آید بسیاری با خود فکر می‌کنند کاش یک چهره هنری یا ورزشی بودند که به راحتی می‌توانستند اجرا در تلویزیون را برعهده بگیرند.

خامنه در پایان گفت: زبان معیار سما در حال حاضر از زبان فاخر دور شده و زبان مجریان به زبانی تبدیل شده است که در سطحی نازل در کوچه و بازار استفاده می‌شود. اگر هم مجریانی مثل من و یا برخی از همکارانم نخواهند از این زبان استفاده کنند متهم می‌شویم که به روز نیستیم و با جامعه بیگانه‌ایم درحالی که قرار نبوده است که این زبان، زبان معیار ما در تلویزیون باشد بلکه قرار بود از ادبیاتی استفاده شود که بتواند مخاطب را جادو کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.