یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱

در خانه تئاتر؛

اعلام برگزیدگان سال ۹۷ کانون کودک و نوجوان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سینماپرس: روز گذشته خانواده کانون کودک و نوجوان گردهم آمدند تا ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان برگزیدگان سال ۹۷ را نیز اعلام کنند.

به گزارش سینماپرس، شامگاه روز گذشته خانواده کانون کودک و نوجوان گردهم آمدند تا ضمن گرامیداشت ماه مبارک رمضان برگزیدگان سال ۹۷ را نیز اعلام کنند. در این جمع که اولین مراسم برگزار شده در سالن بازسازی شده مهین اسکویی خانه تئاتر بود رئیس هیات مدیره خانه تئاتر ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر شهرام گیل آبادی، اعضای هیات مدیره خانه تئاتر بهزاد فراهانی و مریم کاظمی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی شهرام کرمی، بازرس خانه تئاتر مهدی قلعه، مدیر روابط عمومی خانه تئاتر بهزاد مرتضوی، دبیر سی و ششمین جشنواره کودک و نوجوان مجید قناد، احترام برومند، منصور خلج، رضا فیاضی، قطب الدین صادقی، یدالله آقا عباسی، سوسن مقصودلو، منوچهر اکبرلو، اعضای هیات مدیره کانون کودک و نوجوان و اعضای این کانون حضور داشتند.

ابتدا مریم کاظمی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر و کانون کودک نوجوان برای یادبود عضو درگذشته این کانون، حسین محب اهری گفت: بعد از آخرین مراسمی که برای محب اهری گرفتیم سوگواری کردیم و اشک ریختیم و سوگند خوردیم که دیگر با غصه و غم یاد او نیافتیم، سوگند خوردیم هر زمان از او یاد می کنیم یادمان بیاید که چقدر زندگی را دوست داشت و می خندید، سوگند خوردیم از او  الهام بگیریم و همه خوبی هایش را به یاد بیاوریم، حسین محب اهری برای تئاتر کودک بسیار زحمت کشید، شرف، آبرو و غیرت داشت و همه خانواده کودک و نوجوان را ارج می گذاشت، همیشه بود و در تمام برنامه های این کانون حضور پیدا می کرد، امروز تمام وقت به یاد او بودم و از همه شما تقاضا می کنم که همیشه در گوشه ذهنتان چنین آدمی را با لبخند، شادی و با عشقش به این کانون به یاد بیاورید و مطمئن باشید هر کجا ما باشیم او هم هست.

سپس بزرگداشتی برای مجید قناد به علت سالها فعالیت در حوزه نمایش کودک و حمایت از تئاتر کودک برگزار شد، همچنین از مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی به علت حمایت از نمایش های کودک و نوجوان در تلویزیون نیز تقدیر به عمل آمد که در این بزرگداشت بهزاد فراهانی گفت: کانون کودک و نوجوان کانون تپنده ای است و هرگز ریتم حرکت‌های آن کند نمی شود، در عین حال همیشه این گلایه بوده که چرا وقتی می میریم بزرگ می شویم، چه خوش است که دوستان تا هستند بزرگ داشته شوند.

او همچنین افزود: واقعیت این است که خیلی سخت می شود در دل کودکان جای پیدا کرد، بچه ها آنچنان دقیق هستند که اگر بخواهید در دلشان جای باز کنید باید صادق باشید و مجید قناد بسیار صادق است و از سال های پیش از بازیگران خوب تئاتر بوده است. من مجید را و پایداری اش در این شرایط سخت را ستایش می‌کنم.

در ادامه نیز آزیتا رضایی که از او و همسرش به سبب حمایت در برنامه تلویزیونی از تئاتر کودک تقدیر شده بود، گفت: اصولا عادت نداریم از ما تشکر شود برای همین خیلی خوشحالم؛ وظیفه ماست که برای کودکانی که از همه چیز محرومند شرایط بهتری بسازیم. تلویزیون از آن مردمی است که جز آن چیزی ندارند، خوشحالیم که برای کودکانمان شادی می آوریم.

سپس جوایز فرهنگسراها به شرح زیر اعلام شد:

طراحی لباس

نامزدها: روشنک کریمی برای نمایش جیک جیکو در مزرعه، شیلا نوروزی برای نمایش تپلی مغرور، مریم غلامی برای نمایش سیرک ما کو؟

برگزیده: مریم غلامی برای نمایش سیرک ما کو؟

طراحی صحنه

نامزدها: مسعود روستا برای نمایش شهربازی، سپیده زینلی برای نمایش پینوکیو، پارسا پولادوند برای نمایش تپلی مغرور

برگزیده: با سپاس از مجتبی مهدی؛ سپیده زینلی برای نمایش پینوکیو

موسیقی

نامزدها: محمدرضا غفوری برای نمایش پینوکیو، سعید برجی و مرضیه فرهادی برای نمایش سیرک ما کو؟، حامد جهانبخش برای نمایش پاهای خانم هزارپا

برگزیده: سعید برجی و مرضیه فرهادی برای نمایش سیرک ما کو؟

نویسندگی

مرجان مروستی برای نمایش دادگاه حیوانات، سجاد آقا بابایی و فاطمه سید طالبی برای نمایش سیرک ما کو، امین دلپذیر برای نمایش شهربازی، ندا حاجی بابایی برای نمایش پاهای خانم هزار پا

برگزیده: ندا حاجی بابایی برای نمایش پاهای خانم هزار پا

بازیگری زن

کاندیداها: نوشین سرکوبی برای نمایش ننه سرما و لباس بهار، نهال دل زنده برای نمایش جیک جیکو در مزرعه، فاطمه سید طالبی برای نمایش سیرک ما کو؟، شیما لطیفی برای نمایش شهربازی

برگزیده: فاطمه سید طالبی برای نمایش سیرک ما کو؟

بازیگری مرد

کاندیداها: مسعود پور جمشید برای نمایش های جیک جیکو در مزرعه و تپلی مغرور، پویان یزدانجو برای نمایش پینوکیو

برگزیده: مسعود پور جمشید برای نمایش تپلی مغرور

کارگردانی

نامزدها: سجاد آقابابایی برای نمایش سیرک ما کو، شیما لطیفی برای نمایش پینوکیو

برگزیده: سجاد آقابابایی برای نمایش سیرک ما کو

در ادامه مدیر عامل خانه تئاتر، شهرام گیل آبادی گفت: واقعیت موضوع این است که نمایش تنها قالب جدی در عالم است که سه دریچه سمعی، بصری و هیجانی را در خود دارد؛ کشورهای اسکاندیناوی از این ژانر بسیار استفاده می کنند و در ژاپن نمایشی طراحی شده که همه آنچه کودک باید یاد بگیرد در آن نوع نمایش هست و من متاسفم که در کشور ما کودک به شکل علامت تعجب وارد مدرسه می شود و به شکل نقطه خارج می شود، این یعنی پس از آموزش، دیگر هیچ چیز از کودکانمان باقی نمی گذاریم و مایه تاسف است که در آموزش تنها از بخش بصری استفاده می کنیم و از یاد برده ایم که کودکان ما به سبب آسیب های جنگ دچار جهش یافتگی و بیش فعالی شده اند و نیازمند آموزش های هیجانی هستند.

گیل آبادی به اعضای کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر پیشنهاد کرد: اکنون جامعه نیازمند است تا شما جمع شوید و به همه بقبولانید که نمایش کودک باید بخش اعظمی از آموزش کودکان باشد، هر چه انجمن ها مستقل تر شوند قدرت خانه تئاتر بیشتر می شود؛ پس سعی کنید این فضا را به سمت فضای مستقل و پویا ببرید تا هم به قدرت خانه تئاتر کمک کنید و هم در توسعه کشور نقش داشته باشید.

این مراسم با نکوداشت دیگری نیز از یدالله آقا عباسی همراه بود، هنرمندی که در حوزه تئاتر خلاق فعالیت دارد، در وصف او قطب الدین صادقی گفت: آقا عباسی نه تنها در زمینه تدریس تئاتر خلاق فعالیت دارد بلکه مترجم بسیار خوبی است و در حوزه ترجمه هم زبان مبدا را می شناسد و هم زبان مقصد را، ترجمه های او یک ترجمه سردستی نیست، کاری ریشه ای است، خود نفس ترجمه و زبان ترجمه او مرجعی است برای زبان آشفته و فرهنگ تئاتری ما؛ او پژوهشگر بسیار بزرگی نیز محسوب می شود که در مورد ایشان خیلی کوتاه آمده ایم و کم صحبت کرده ایم. کار دیگر او نمایشنامه نویسی با نگاه به انسان ایرانی، جامعه ایرانی و زندگی ایرانی است. پنجمین کار ایشان کارگردانی است و ششمین کاری که ایشان کرده ساخت دو سالن ارزنده، حرفه ای و جذاب در اصفهان است.

صادقی در همین خصوص ادامه داد: آقاعباسی تنها دانش سرد ندارد بلکه دانش گرم هم دارد، یعنی نه تنها بار علمی زیادی دارد بلکه فعال و پرجوش است و امروز فهمیدم بازی هم می کند. با شکوه ترین بخش شخصیتی او، ته نشین همه این دانش های سرد و گرم است که سبب یک نوع آرامش، اصالت و ادب شده و من در برابرش دست و پایم را گم می کنم. ارزش ایشان در این است که در کنار این هیاهوی کاذب تئاترهای تهران با قدرت، مداومت، صبر، استقامت و ایمان به کارش مانده و اینها برای تئاتر ما بسیار بسیار امتیاز بزرگی است. این وظیفه ما و خانه تئاتر است که در معرفی این انسان های اصیل داد سخن دهیم.

 یدالله آقا عباسی نیز در حین دریافت مدالیوم خانه تئاتر گفت: سخت ترین کار این است که انسان بنشیند و کاری نکند. از این لطفی که به من داشته اید ممنونم، همیشه فکر می کنم کوچکتر از این حرفها هستم و حس می کنم باید بیشتر کار کنم تا شایسته این محبت ها باشم. از زمانی که روی نمایش خلاق متمرکز شدم همیشه فکر می کنم ما از دو مقوله غافل شدیم نمایش خلاق و تئاتر نوجوانان؛ به اعتقاد من نمایش خلاق حق همه است و در این فکر هستم که از یونسکو بخواهیم در کنار دیگر حقوق، نمایش خلاق را نیز به عنوان حق همه لحاظ کند.

در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان تالار هنر و پرورش فکری تقدیر به عمل آمد که اسامی نامزدها، تقدیر شدگان و برگزیدگان به شرح زیر است:

موسیقی

کاندیداها:

فراز خنافری برای نمایش شازده کوچولو، علی حسین زاده برای نمایش عمو پامبل، سهند بهادری و بارمان اهورا برای نمایش بز زنگوله به پا

تقدیر: فراز خنافری برای نمایش شازده کوچولو

برگزیده: علی حسین زاده برای نمایش عمو پامبل

طراحی صحنه

کاندیداها: سینا ییلاق بیگی برای نمایش شازده کوچولو و سفر به آینده، مجتبی مهدی برای نمایش نی نی نو، علی باقری برای نمایش عمو پامبل، سمانه حسینی برای نمایش بز زنگوله به پا

تقدیر: مجتبی مهدی برای نمایش نی نی نو

برگزیده: سینا ییلاق بیگی برای نمایش شازده کوچولو

طراحی لباس

تقدیر : سهیلا باجلان برای نمایش شازده کوچولو

نویسندگی

کاندیداها: زیبا برجی فلاح برای نمایش رد پای نی نی نو، گیتا داوودی و ناصر آویژه برای نمایش شاپرک ها در خیابان، زنده یاد محمود بهاری برای نمایش بز زنگوله به پا، بهاره میرزاپور برای نمایش گیسو طلا، مهدی فرشیدی سپهر برای نمایش پدرآن

تقدیر: گیتا داوودی و ناصر آویژه برای نمایش شاپرک ها در خیابان

برگزیده : بهاره میرزاپور برای نمایش گیسو طلا

کارگردانی

کاندایدا : آناهیتا غنی زاده برای نمایش شازده کوچولو، بهاره میرزا پور برای نمایش گیسو طلا، ناصر آویژه برای نمایش شاپرک ها در خیابان، مهدی فرشیدی سپهر برای نمایش پدرآن، ماندانا عبقری برای نمایش شاهزاده و خرس.

تقدیر: آناهیتا غنی زاده برای نمایش شازده کوچولو

برگزیده : مهدی فرشیدی سپهر برای نمایش پدرآن

بازیگری زن

کاندیدا: رعنا قادری برای نمایش شازده کوچولو، نگین تقوی زاد برای نمایش گیسو طلا، آناهیتا خسروی برای نمایش سفر به آینده، ماندانا عبقری برای نمایش شاهزاده و خرس، مینا مقامی زاده برای نمایش بز زنگوله به پا

تقدیر: رعنا قادری برای نمایش شازده کوچولو

برگزیده : آناهیتا خسروی برای نمایش سفر به آینده

بازیگری مرد

کاندیدا: بهمن داداشی برای بازی در نمایش نی نی نو، علی باروتی برای نمایش شازده کوچولو، علی بیک محمدی برای نمایش عمو پامبل، رامین مسیبی برای نمایش گیسو طلا، محمد نوحیان برای نمایش شاهزاده و خرس

تقدیر: رامین مسیبی برای نمایش گیسو طلا

برگزیده : علی بیک محمدی برای نمایش عمو پامبل

شعر

کاندیدا : رودابه حمزه ای برای نمایش شاپرک ها در خیابان، مهدی فرشیدی سپهر برای نمایش پدرآن، علی بیک محمدی برای نمایش عمو پامبل، بهاره میرزاپور برای نمایش گیسو طلا، آزاده فرهنگیان برای نمایش شاهزاده کوچولو.

تقدیر : رودابه حمزه ای برای نمایش شاپرک ها در خیابان.

در پایان نیز از نمایش هدیه اسرار آمیز به عنوان تنها نمایش تمام عروسکی تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.