جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳

یک تهیه کننده گفت:

مخالفان تجمیع صنف تهیه کنندگان به دنبال منافعشان هستند

جامعه صنفی تهیه کنندگان

سینماپرس: تجمیع صنف تهیه کنندگان هر بار به دلایلی به سرانجام نرسیده است.

به گزارش سینماپرس، صنف تهیه کنندگان هم مانند دیگر صنوف سینمایی، کارت عضویت دارند، اما از بین آن‌ها تعدادی بیکار هستند و به جز نام تهیه کنندگی چیز دیگری را یدک نمی‌کشند از سویی تجمیع این صنف که با عناوین مختلف فعالیت دارند یکی از بحث‌های مهم این روزهای سینما است؛ در خصوص این موارد گفت و گو با  با دو تهیه کننده را در ادامه می‌خوانید.

امیرحسین شریفی تهیه کننده گفت: ما ۴۴۰ تهیه کننده دارای کارت تهیه کنندگی داریم که از این تعداد بیست تهیه کننده فعال هستند که البته سینمادار، پخش کننده و تهیه کننده هستند و همیشه هم کار می‌کنند، حدود ۴۰ تهیه کننده هم داریم که کم و بیش و به صورت گردشی فعالیت دارند و تعداد اندکی از آن‌ها سالی یک یا دو فیلم تولید می‌کنند.

شریفی: دویست تهیه کننده اصلا فیلم نساخته اند

وی افزود: در کنار آن ها حدود دویست تهیه کننده هم وجود دارد که اصلا فیلم نساخته اند و کار نکرده اند بلکه فقط اسمشان تهیه کننده است و کارت هم دارند.

شریفی ادامه داد: تصمیم بر این است تهیه کننده‌ها در سه بخش موقت، پیوسته و وابسته تقسیم شوند، پیوسته‌ها که حدود ۶۰ نفرهستند، کار کردند و فیلم ساختند این عزیزان حق انتخاب شدن و رای دادن دارند و می‌توانند برای حضور در صنف کاندید شوند، وابسته‌ها فقط می‌توانند رای بدهند و موقت‌ها فقط می‌توانند عضو باشند.

وی افزود: اگر تهیه کننده موقتی که سال‌ها قبل فیلم ساخته و مدتی بیکار است دوباره فیلم بسازد و فعال شود جایگاهش به دسته‌ای دیگر ارتقاء پیدا می‌کند. ما در کل هیچ کس را اخراج نمی‌کنیم و فقط جایگاه تهیه کنندگان فرق می‌کند.

شریفی در خصوص تجمیع شدن صنوف تهیه کنندگان گفت: قرار بود این اتفاق بیفتد، اما اختلافات مانع از انجام این کار شد تا  حسین انتظامی اولتیماتوم داد که اگر به توافق نرسند معاونت سینمایی وزارت ارشاد وارد عمل می‌شود.

مخالفان تجمیع صنف تهیه کنندگان به دنبال منافعشان هستند

وی درباره علت تجمیع نشدن صنف تهیه کنندگان عنوان کرد: بسیاری از افراد منافعشان در خطر است و به دنبال بهره وری هستند از این رو موافق تجمیع صنف تهیه کنندگان نیستند.

بانکی:مافیا اجازه کارکردن به تهیه کنندگان را نمی دهد

محمد بانکی تهیه کننده سینما بیان کرد: تا جایی که می‌دانم بیش از ۴۰۰ تهیه کننده دارای کارت تهیه کنندگی در سینما داریم، اما شرایط برای کارکردن همه آن‌ها وجود ندارد و دلیل آن سیستم مافیایی سینماست که اجازه فعالیت به این عزیزان را نمی‌دهد و فقط به تعداد انگشتان یک دست فعالیت دارند.

وی در خصوص راهکاری برای رفع این مشکل بیان کرد: ارشاد به عنوان ارگانی که باید این مشکل عظیم را حل کند متاسفانه هیچ دخالتی نمی‌کند و همه چیز را به حال خود رها کرده است.

این تهیه کننده عنوان کرد: به شخصه ۳۵ فیلم ساختم، ۱۵۰ فیلم پخش کردم، اما چند سالی است که بیکارم البته می‌توانم کار کنم، ولی تولید فیلم بواسطه ورود و رواج پولشویان و پول‌های کثیف و مشکوک، اینقدر گران و سخت شده که ترجیح می‌دهم بیکار بمانم.

سینما ورشکسته است

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۸۰ فیلم در سینما تولید شده که ۶۰ اثر بین سی تا نود درصد ضرر داده اند، ده فیلم خرج خود را در آورده اند و فقط ده فیلم به سود رسیده اند، آیا این شرایط خوبی برای سینماست!؟

بانکی گفت: سینمایی که در سال ۲۵۰ میلیارد تومان فروش دارد، اما ۲۹۰ میلیارد تومان هزینه تولید داشته است یعنی عملا ورشکسته است.

*باشگاه خبرنگاران 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.