سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

با حضور معاون رئیس جمهور در شبکه دو سیما صورت گرفت:

هم اندیشی سازمان میراث فرهنگی و شبکه دو سیما

دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی و مدیر شبکه دو سیما

سینماپرس: علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری ضمن تقدیر از تلاش های شبکه دو سیما در عرصه برنامه سازی با محوریت ایران گردی، صنایع دستی و میراث فرهنگی بر ادامه این همکاری‌ها تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، در نشستی که با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران همراه در شبکه دو سیما با حضور محمدرضا جعفری جلوه و مدیران گروه‌های مختلف برنامه ساز شبکه برگزار شد ضمن قدردانی از تلاش های شبکه دو و پرداختن به صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به احراز جایزه بهترین برنامه مستند در پنجمین جشنواره سیما برای برنامه «دست آفریده‌ها» بر ادامه این همکاری‌های مشترک رسانه ای تاکید شد.

در ادامه مونسان با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی پاسداشت تمدن ایرانی است، عنوان کرد: حفاظت از بناها و بافت‌های تاریخی در شهرها و در گوشه گوشه کشور به مثابه میراث ملموس موضوع بسیار مهمی است که به آن توجه جدی داریم و موضوع دیگر میراث ناملموس است که یعنی افکار، رفتار، گویش ها و آیین های مردمی که متاسفانه فرهنگ مدرن و مدرنیته موجب شده است تا قدری از آنها فاصله بگیریم و برخی از آنها در حال از بین رفتن بودند که خوشبختانه امروز در حال ثبت ملی هستند تا جزء هویت های کشور باقی بمانند و خوشحال هستیم که امروز با تلاش هایی که شده بازگشت تدریجی به سمت آداب کهن در مردم دیده می‌شود.

مونسان با تشکر از شبکه دو سیما که همچنان متکی به ریشه های فرهنگی پیشین خود حرکت می کند از مستند «دست آفریده ها» که در این شبکه تولید و پخش شده است به عنوان یک شاهد مثال یاد کرد و گفت: این برنامه تاثیر زیادی در حوزه رونق صنایع دستی و گردشگری داشته و به ایده ها و اقدامات ما در این حیطه ها کمک زیادی کرده است امیدواریم با یاری شما بتوانیم فرصت های فرهنگی کشور را بیشتر معرفی کنیم زیرا در کشور خودمان ظرفیت هایی وجود دارد که مردم از آنها اطلاع ندارند که اگر بدانند به طور گسترده به سویشان اقبال می کنند نه این گونه که برای دیدن آثار قدیمی تنها گمان کنند که باید به کشور های دیگر و با هزینه های بالا سفر داشته باشند.

وی بیان کرد: علی عسکری رئیس رسانه ملی به سبب آشنایی و اشراف به حوزه گردشگری در این زمینه به ما کمک زیادی کرده است و خوشبختانه شبکه‌های سیما به جاذبه های ایران می‌پردازند و این اقدامات مرهون کمک‌های شما و همکارانتان است.

در ادامه این دیدار محمدرضا جعفری‌جلوه مدیر شبکه دو سیما نیز گفت: موضوع هویت و توجه به میراث عظیم فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام سال هاست که دغدغه ما بوده است حتی زمانی که افراد اندکی در این زمینه ها دغدغه داشته اند ما به میدان آمدیم و اقدمات رسانه ای چندی را رقم زدیم.

وی یادآور شد: در همین نوروزی که گذشت ما بهترین تبلیغات حوزه گردشگری را در برنامه «پل فروردین» انجام دادیم. این برنامه در استقبال نوروز، لحظه تحویل سال و بعد از آن به رسم بدرقه تا پایان تعطیلات ادامه داشت. که بدیع‌ترین و متنوع‌ترین تصاویر از فرهنگ و طبیعت فوق العاده این سرزمین را به نمایش گذاشته و مورد استقبال قرار گرفت.

جعفری‌جلوه خطاب به مدیران گروه‌های مختلف برنامه ساز در شبکه اشاره کرد و گفت: ضروری است به سبب اهمیتی که صنایع فرهنگی، به ویژه صنایع دستی و نیز گردشگری در اقتصاد مقاومتی و امکان کار و تلاش در شرایط سخت تحریم های خارجی دارند؛ می بایست به طور شایسته در این زمینه فعال و هوشمند عمل کنیم.

مدیر شبکه دو سیما در پایان بیان کرد: دو برنامه «دست آفریده های سه» و «میراث پنهان» از مهم ترین برنامه های ما در حوزه فرهنگی و میراث صنایع دستی هستند؛ «میراث پنهان» برنامه ای شخص محور است و در «دست آفریده ها» که جنبه های میراثی شیء ملاک است و در هر دو برنامه می توانیم استاد کاران جوان را نیز محور قرار دهیم و توجه کنیم که برنامه های مورد اشاره باید از حالت ایستایی و ثبت موزه ای سوژه‌ها خارج و پویا شوند، دعوت گر باشند و ارزش افزوده پدید آورند زیرا هیچ امری نمی‌تواند فرهنگیِ صرف باشد. امروز فرهنگ درست و خوب فرهنگی است که بتواند یک اقتصاد پویایی را نیز شکل دهد و اگر نتواند مشخص است که سترون است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.