سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

علیرضا معتمدی مطرح کرد:

فیلم‌های «هنروتجربه» بودجه تبلیغ ندارند

علیرضا معتمدی

سینماپرس: علیرضا معتمدی کارگردان فیلم سینمایی «رضا» ضمن طرح برخی انتقادات نسبت به ساز و کار اکران فیلم‌ها در گروه «هنر و تجربه» از حسین انتظامی خواست شعارهایش در زمینه حمایت از این گروه را عملی کند.

به گزارش سینماپرس، علیرضا معتمدی کارگردان فیلم سینمایی «رضا» که این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است درباره شرایط اکران این اثر به مهر گفت: من در مجموع از اکران «رضا» در «هنر و تجربه» راضی هستم. به طور کلی هم باید بگویم به نظرم راه‌اندازی گروهی به نام «هنر و تجربه» یک ایده خوب و شاید مهمترین اتفاق سینما در یکی دو دهه اخیر بوده است به طوری که با همه فراز و فرودها در حال ادامه دادن به کار خود است.

معتمدی افزود: البته این به معنای این نیست که «هنر و تجربه» در شرایط ایده آلی قرار دارد اما نکته مهم این است که این گروه سینمایی مخاطبان خود را دارد. امروز تماشاگرانی وجود دارند که علاقه‌مند به فیلم‌های «هنر و تجربه» هستند. ضمن اینکه با اکران «رضا» دیدم که این گروه سینمایی پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند خیلی بیشتر از آنچه که تاکنون نشان داده، مخاطب داشته باشد.

کارکرد خوب یک گروه سینمایی

وی تاکید کرد: مخاطبان سینمای «هنر و تجربه» به صورت جدی سینمای مستقل و هنری را دنبال می‌کنند و این نشان دهنده کارکرد خوب این گروه سینمایی است. من در مجموع از اکران «رضا» راضی هستم و امیدوارم اوضاع بهتر شود.

معتمدی ادامه داد: حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در کنفرانس مطبوعاتی خود هم وعده داد که از این گروه سینمایی و آثارش حمایت بیشتری شود و این جای خوشحالی دارد و امیدواریم این شعارها عملی شود؛ اگر به فیلم‌هایی که پتانسیل بیشتری دارند، سالن‌های بیشتری داده شود هم به رونق سینما و هم به دیده شدن سینمای «هنر و تجربه» کمک بیشتری می‌شود.

وی با بیان اینکه می‌داند، نمی‌شود به همه فیلم‌ها سانس‌های خوبی داد، مطرح کرد: نمی‌خواهم از ساز و کار فعلی «هنر و تجربه» دفاع کنم و اتفاقاً منتقد این شرایط اکران هستم ولی با اکران فیلم‌های «یه وا» و «رضا» اتفاق جدیدی که رخ داده این است که فیلم‌ها دیگر سانس ثابت دارند، در حالی که پیش از این اکران آثار به صورت چرخشی بود اما حالا این سانس ثابت وضعیت را بهتر می‌کند ولی به هر حال زمان‌های پرت هم وجود دارد و آثار «هنر و تجربه» باید چنین سانس‌هایی را هم پر کنند.

بودجه‌ای برای تبلیغ نداریم

معتمدی با اشاره به ضعف تبلیغات فیلم‌های «هنر و تجربه» عنوان کرد: ما بودجه‌ای برای تبلیغ نداریم و نمی‌توانیم بیلبورد بگیریم و یا در فضای مجازی قوی ظاهر شویم اما شنیده‌ام که تلویزیون تعدادی تیزر رایگان در اختیار آثار قرار می‌دهد که البته «رضا» همان‌ها را هم ندارد. فیلم‌های «هنر و تجربه» فیلم‌هایی نیستند که بودجه‌ای برای تبلیغاتشان وجود داشته باشد به همین خاطر است که دست به عصا حرکت می‌کنیم اما واقعیت این است که من فکر نمی‌کنم پخش تیزر در فروش آثار ما چندان مؤثر باشد چون مردم این روزها خیلی تلویزیون نگاه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه فیلم‌های «هنر و تجربه» در چند استان پخش نمی‌شود، اظهار کرد: اگر ما سیستم پخش درستی داشتیم و فیلم در همه جا حداقل می‌توانست هفته‌ای یک بار اکران شود، آن وقت تبلیغات تلویزیونی می‌توانست مؤثر باشد اما حالا جمعیتی که فیلم‌های «هنر و تجربه» را دنبال می‌کنند در چند شهر بزرگ متمرکز شده‌اند که فکر نمی‌کنم اصلاً خیلی مخاطب تلویزیون باشند بلکه آنها بیشتر از جوانان و دانشجویانی هستند که به رسانه‌هایی مانند تلویزیون پشت کرده‌اند، اما این به این معنی نیست که در جاهای دیگر مخاطبی وجود ندارد.

وی افزود: برای مثال بسیاری افراد از شهرهای کوچک که حتی اسم آنها را هم نشنیده‌ام با من تماس می‌گیرند و برای تماشای «رضا» ابراز تمایل می‌کنند برای مثال هفته گذشته از ۲ شهر دور و محروم به من تماس گرفتند و گفتند دوست دارند فیلم را ببینند که من هم قول دادم خودم فیلم را به آن شهرها ببرم تا به تماشای «رضا» بنشینند. از همین رو فکر می‌کنم این روش درست‌تری برای تبلیغ است تا اینکه بخواهیم هزینه‌های آن‌چنانی کنیم زیرا این هزینه‌ها برای فیلم‌های ما مقرون به صرفه نیست.

پخش‌کنندگان اجازه نفس کشیدن به ما نمی‌دهند

این کارگردان ضمن بیان این مطلب که سازمان سینمایی تعدادی سینما را اجاره کرده و در اختیار «هنر و تجربه» قرار داده است، گفت: ما اگر بخواهیم آثارمان را در سینماهایی خارج از گروه «هنر و تجربه» به نمایش بگذاریم باید اجاره آن را خودمان بپردازیم اما پخش‌کنندگان سینمای بدنه اجازه نمی‌دهند فیلم‌های ما نفس بکشند. یعنی اگر پخش‌کننده‌های فیلم‌های تجاری راضی شوند حتی یک سانس فیلم خودشان را در شهرستان‌ها در اختیار ما قرار دهند، مشکل ما حل می‌شود.

معتمدی افزود: نه تنها پخش‌کننده‌ها همکاری نمی‌کنند که سازمان سینمایی هم اجازه این کار را نمی‌دهد! برای مثال پیش از عید ما با ۲ سینمای خارج از سینماهای «هنر و تجربه» قرارداد بسته بودیم برای اکران اما سازمان سینمایی به ما اجازه اکران نداد و به جای فیلم ما، فیلم‌های کمدی اکران شد بنابراین می‌شود گفت «هنر و تجربه» اصلاً سانس‌ها و سالن‌های دیگری ندارد که بخواهد در اختیار آثار قرار دهد. بنابراین امیدوارم آقای انتظامی روی این مسائل تمرکز بیشتری داشته باشند.

این کارگردان جوان سینما در پایان درباره داستان «رضا» هم اظهار کرد: من می‌خواستم قصه‌ای درباره عشق را تصویر کنم؛ عشقی که توصیف آن را تنها در قصه‌ها و افسانه‌ها شنیده‌ایم بنابراین فکر کردم اگر در زمانه ما و امروز مردی با همان کیفیتی که خسرو، مجنون و فرهاد عاشق شده بودند، عاشق شود عشقش، هجرانش، وصالش، سلوک و رفتارش به چه صورت خواهد بود. این درون مایه اصلی «رضا» است و من با همین انگیزه این فیلم را ساختم و فیدبک‌های خوبی هم گرفتم به طوری که غافلگیر شدم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.