دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹

نگاهی به ضیافت افطاری رئیس جمهور؛

سلبریتی‌ها احساس کردند تا ۱۴۰۰ نمی‌توانند روی دیوار دولت یادگاری بنویسند

مراسم «افطاری رئیس‌جمهور با هنرمندان»

سینماپرس: سلبریتی‌ها دیگر حاضر نیستند در لانگ شات (نمای دور) با حسن روحانی در یک قاب باشند، چون محبوبیت‌شان نزد طبقه متوسط از میان خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، مهمترین عامل باخت احمدی‌نژاد پس از انتخابات ۱۳۸۸ این بود که روی محوری حرکت کرد که مشاورانش برایش تعیین کرده بودند. احمدی نژاد، سکان همراهی با توده‌های فرو دست را به سوی طبقه متوسط و مناسبات وابسته به این طبقه چرخاند. احمدی‌نژاد منتخب طبقات پایین دستی و محروم بود و با استفاده از آراء آنان روی کرسی ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ نشست، اما پس از انتخابات، حلقه مشاورانش او را به سوی حمایت و همنشینی با چهره‌های شاخص هنری یا به تعبیر امروزی سلبریتی‌ها هدایت کردند، طیف یا گروهی که روی آراء و نظرات طبقه متوسط بشدت تاثیر گذار هستند. در واقع برگزاری جشنواره فیلم کیش و بردن هنرمندان به این جزیره و یک تفریح سینمایی دورهمی وسیع اولین گام دولت برای نزدیک شدن به چهره‌های شاخص هنری بود.

در واقع رفتارشناسی دولت دهم بسیار شبیه کارگزاران دوم خرداد شد و جذب چهره‌های سرشناس هنری و مشروعیت بخشیدن به آنان به دستورکار دولت دهم تبدیل شد. در واقع از همین دوران بود که سلبریتی‌ها با گسترش فضای مجازی و تعیین کننده بودنشان در فضاهای رقابتی برجسته شدند و در انتخابات‌های اخیر این طیف از چهره‌های سرشناس تاثیر مستقیم و غیر مستقیم در انتخابات اخیر داشتند. اگر انتخابات ۱۳۹۶ را بخواهیم تحلیل و تفسیر کنیم، باید دولت مستقر در سال ۱۳۹۶ دولت سلبریتی‌ها نامگذاری کنیم.

در انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ رادیکال‌ترین و افراطی‌ترین حمایت سلبریتی‌ها از حسن روحانی صورت پذیرفت. حتی سلبریتی‌ها چنین آرایشی در انتخابات ۱۳۸۸ نداشتند. به عنوان نمونه بسیاری از سینماگران از دهه شصت شمسی از وضعیت سانسور و ممیزی سینما دل خوشی نداشتند و بایادآوری آن روزهای سخت، از پیوستن و حمایت از جنبش سبز پرهیز می‌کردند اما در حمایت از حسن روحانی تقریباً اجماع گسترده‌ای در میان هنرمندان وجود داشت.

با فروریختن برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته، کاستی‌های دولت در توسعه اقتصادی و مهار تورم بیشتر به چشم آمد و سلبریتی‌هایی که در سال ۱۳۹۶ وعده تا ۱۴۰۰ با روحانی را به مردم می‌دادنند، کمتر از دوسال روی قول نماندند.

در روزهای اخیر مراسم دیدار رئیس جمهور با برخی از اهالی فرهنگ و هنر دیدار کردند. دیداری عمدتاً به صورت یک مراسم افطاری گسترده برگزار می‌شد. اما سال گذشته زمانی که سلبریتی‌ها احساس کردند تا ۱۴۰۰ نمی‌توان روی دیوار دولت یادگاری بنویسند، کارت‌های دعوت به مراسم در فضای مجازی منتشر کردند و عدم حضور خود را در این مراسم اعلام کردند. شاید مردم و همان طبقه متوسطی که دل در گروی سلبریتی‌ها دارد، عکس‌های دیدار هنرمندان با رئیس جمهور را مرور کنند به زحمت بتواند چهره فریدون جیرانی را شناسایی کند.

هیچکدام از افراد دعوت شده، چهره‌های سرشناسی نیستند و حضور حمیدرضا نوربخش و منوچهر شاهسواری و فعالان صنفی تئاتری نشان می‌دهد که هیچکدام از سلبریتی‌ها دست چندم تلویزیون هم حاضر به پذیرش چنین دعوت‌هایی نیستند و مقایسه عکس‌های سال گذشته با امسال نشان می‌دهد ریزش و عدم محبوبیت در میان سلبریتی‌هاست.

گوشه سمت چپ منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و نفر سوم از سمت چپ حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی

این فاجعه و قطع امید سلبریتی‌ها از دولت قرار بود سال گذشته رخ دهد که خانه موسیقی و خانه سینما رسماً وارد گود شدند و مانع از اتفاقات بعدی شدند. بر اساس شنیده‌ها تحریم سال گذشته افطاری رئیس جمهور شکل گسترده‌ای داشت و در دقیقه ۹۰، خانه سینما، به داد تشریفات نهاد ریاست جمهوری رسید.

بیانیه خانه سینما برای پایان دادن به تحریم برای حضور در مراسم افطاری رئیس جمهور

اما امسال خانه سینما دست به اقدام قاطعی نزد و سلبریتی‌ها حاضر نیستند در لانگ شات (نمای دور) با حسن روحانی در یک قاب باشند، چون محبوبیت‌شان نزد طبقه متوسط از میان خواهد رفت. نکته جالب اینجاست بر اساس اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار مشرق و بررسی عکس‌های دیدار هنرمندان با روحانی، غایبان افطاری رئیس جمهور فعلی، در افطاری رئیس جمهور سابق با هنرمندان، چهره‌های مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون حضور داشتند.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.