یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت:

اعمال قانون ورود و خروج آثار هنری در گمرک برای حمایت از هنرمندان داخل

هادی مظفری

سینماپرس: مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعمال قوانین برای ورود و خروج آثار هنری از گمرک کشور را در راستای حمایت از هنرمندان ایرانی، پیشگیری از ورود آثار نازل و صیانت از میراث هنری کشور دانست.

به گزارش سینماپرس، در حالی که این روزها به گوش می رسد که قانون ورود و خروج آثار هنری از گمرک ایران به تازگی به شکلی جدید و البته سخت گیرانه انجام می شود ولی هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر دیگری دارد.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ضوابط ورود و خروج آثار هنری از گمرک ایران توضیح داد:  قانون نظارت بر ورود و خروج آثار هنری در گمرک از قدیم وجود داشته و موضوع تازه ای نیست.

وی درباره اعمال این قانون یادآور شد: اعمال این قانون به این دلیل صورت می گیرد که با هماهنگی وزارت ارشاد و گمرک ایران از ورود آثار هنری کپی یا نازل و ضعیف به داخل کشور و همچنین از خروج آثار هنری ارزشمند با پیشینه تاریخی که در زمره میراث فرهنگی ما قرار دارند، جلوگیری می کنیم.

مظفری با اشاره به مشکلاتی که ورود آثار هنری ضعیف به داخل کشور ایجاد می کنند، تصریح کرد: گاهی یک اثر هنری ساخته هنرمندان کشورمان که قیمت مشخصی دارد، می تواند با اختصاص یک پنجم قیمت واقعی آن به صورت کپی از کشورهای همسایه وارد ایران شود که این آثار ضعیف، هنر کشورمان را تهدید می کند بنابراین به منظور حمایت ازحقوق هنرمندان کشورمان، با همکاری وزارت ارشاد و گمرک جمهوری اسلامی ایران، اعمال این قانون بر ورود و خروج آثار هنری صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: این قانون گمرک است که برای ورود یا خروج آثار هنری نیاز به تاییدیه وزارت ارشاد دارد که شامل آثار هنری ایرانی و خارجی می شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان درباره ورود و خروج آثار هنری معاصر توضیح داد: این قانون برای آثار داخلی به این دلیل رعایت می شود که مانع خروج آثاری شویم که از قدمت تاریخی برخوردارند و در زمره میراث هنری کشور قرار دارند، اما درباره آثار هنری معاصر و آثاری که در صد سال اخیر خلق شده است، امکان ورود و خروج وجود دارد و اگر آثار معاصری که برای عرضه در رویدادهای خارجی و یا فروش از کشور خارج می شود، امکان فروش پیدا نکنند، اجازه ورود مجدد به کشور برای آنها صادر می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.