چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴

۲۳ اردیبهشت؛

«بهاریه فیلم کوتاه» در گرگان برگزار شد

بهاریه فیلم کوتاه

سینماپرس: اکران «بهاریه فیلم کوتاه» گروه سینمایی «هنر و تجربه» با حضور کارگردانان فیلم کوتاه «خوابگردها» و انیمیشن «بدو رستم بدو» در شهر گرگان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ادامه اکران «بهاریه فیلم کوتاه» در شهرهای ایران، در روز ۲۳ اردیبهشت سازندگان دو فیلم کوتاه «خوابگردها» به کارگردانی پویا نبی و انیمیشن «بدو رستم بدو» به کارگردانی حسین ملایمی در شهر گرگان به همراه علاقمندان سینمای کوتاه به تماشای آثارشان نشستند و جلسه پرسش و پاسخ بعد از اتمام نمایش فیلم ها در سالن اصلی سینما کاپری برگزار شد.

در ابتدای این نشست پویا نبی کارگردان «خوابگردها» به نیابت از اعضای گروه «بهاریه فیلم کوتاه» اکران شهر گرگان را به زنده یاد عباس کیارستمی تقدیم کرد و گفت: سینمای نوین ایران بسیار مدیون عباس کیارستمی است و او نقش انکارناپذیری در تاریخ سینمای ایران و جهان دارد و چه حیف که این سرمایه ملی را زود از دست دادیم.  

در ادامه جلسه حسین ملایمی کارگردان انیمیشن «بدو رستم بدو» از فرآیند شکل گیری این اثر برای مخاطبان گفت و توضیح داد: «بدو رستم بدو» قرار بود پایان نامه کارشناسی ارشد من باشد. سال ۱۳۸۷ که این ایده به ذهن من رسید کشور ما حال روز خوبی نداشت و یک از هم گسیختگی اجتماعی را شاهد بودیم، از آنجایی که رشته تخصصی من انیمیشن بود فکر کردم چه خوب است حال و روز ایران آن زمان را با این هنر به تصویر بکشم.

وی افزود: به طور شفاف تر، تلاش من بر این بود که خارج از حکومت و دولت خود جامعه ایران را زیر ذره بین ببرم و نقد کنم و شخصیت رستم را به عنوان یک نماد انتخاب کردم که کم کم به یک اضمحلال کشیده می شود. برای ساخت این انیمشین کوتاه حدود هزار بیت شعر گفتم که نهایت چهل بیت آن مورد استفاده قرار گرفت.

ملایمی با اشاره به اینکه تولید انیمیشن «بدو رستم بدو» عملا از سال ۹۳ آغاز شد و حدود ۲ سال ساخت آن زمان برد، اذعان کرد: شیرین سوهانی جز افرادی بود که کمک های شایانی در مراحل مختلف ساخت این فیلم داشت.  

در ادامه این نشست پویا نبی کارگردان «خوابگردها» در پاسخ به پرسشی در مورد فرآیند ارسال آثار کوتاه به جشنواره های بین المللی گفت: مقبولیت یک اثر هنری در یک جشنواره خارجی فرمولیزه و طبقه بندی شده نیست که بگوییم با رعایت این موارد اثر شما به این جشنواره ها راه پیدا می کند، هر جشنواره ای پروتکل هایی دارد که بعضا نزدیک به ساختار و درون مایه اثر شما است و این شانس که آن جشنواره خاص فیلم شما را قبول کند بالاست.

او اضافه کرد: این باعث تاسف است که برخی دوستان برای خوشآیند جشنواره های خارجی فیلم می سازند و خیلی به علاقه هنری و یا شرایط زیستی خود توجه نمی کنند. راستش فکر می کنم این مدل فیلمسازی بیشتر یک نوع تجارت است تا خلق یک اثر هنری ناب.

شیرین سوهانی مدیر تولید و از اعضای اصلی تیم تولیدکننده و پخش انیمیشن «بدو رستم بدو» نیز در مورد فرآیند پخش  جهانی آثار کوتاه و انیمیشن  اذعان کرد: بسیار مهم است که قبل از ارسال فیلم، آیین نامه آن جشنواره را با دقت مطالعه کنید. برخی از جشنواره ها به صورت موضوعی برگزار می شوند و ممکن است فیلم شما در بین موضوع مورد علاقه آن جشنواره خاص قرار نگیرد.  

وی ادامه داد: امروزه بیش از سه هزار جشنواره فیلم کوتاه و انیمیشن در دنیا وجود دارد که حدود صد تای آن ها به دلیل سابقه و یا مورد تایید بودن آکادمی اسکار واجد ارزش و اعتبار هستند. وقتی فیلم کوتاه خود را روی پلت فرم های جشنواره ای قرار می دهید بسیار مهم است که چه نوع بسته تبلیغاتی برای آن در نظر می گیرید، چگونه قصه آن را خلاصه می کنید و در کل چگونه اثر خود را پرزنت می کنید، چون همه این مواردی که بر شمردم اولین مواجهه جشنواره ها با اثر شما است. اگر اثر شما این شانس را داشته باشد که در همان روزهای نخست ارسال در یک جشنواره مهم و معتبر پذیرفته شود، سیر حضورهای جشنواره ای به خودی خود ادامه پیدا می کند و جشنواره های کوچک تر از شما دعوت می کنند که فیلمتان را برای آنها ارسال کنید.

پس از اتمام جلسه پرسش و پاسخ کارگردانان مجموعه «بهاریه فیلم کوتاه» به انجمن سینمای جوانان شهر گرگان رفتند و در حوزه استراتژی تولید در فیلم کوتاه و انیمیشن برای هنرجویان فیلمسازی انجمن سینمای جوان واحد گرگان صحبت کردند.

گروه بهاریه فیلم کوتاه متشکل از فیلم های «زونا» (طوفان نهان قدرتی)، «مانیکور» (آرمان فیاض) «سیندرلا» (مهدی آقاجانی)، «خوابگردها» (پویا نبی) و انیمیشن کوتاه «بدو رستم بدو» (حسین ملایمی) تاکنون نمایش های ویژه ای با حضور سازندگان آثار در شهرهای چون لاهیجان، انزلی، قم، کرمانشاه و زنجان برگزار کرده اند.

اکران «بهاریه فیلم کوتاه» هم اکنون در تهران در سینماهای چون باغ کتاب، موزه سینما، فرهنگ و خانه هنرمندان در گروه سینمایی «هنر و تجربه» تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.