چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵

روی آنتن شبکه مستند؛

مستند «بلوچستان» مشکلات بزرگترین استان کشور را موشکافی می کند

رونمایی از مستند «بلوچستان» در برنامه به اضافه مستند

سینماپرس: مستند «بلوچستان» با موضوع محرومیت‌های بزرگ‌ترین استان کشور در شبکه مستند رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، در میز کارشناسی این هفته برنامه به اضافه مستند، محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان و راهکارهای بهبود اوضاع این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  

در ابتدای این بخش، حسین علی شهریاری صحبت کرد و در مورد مستند «بلوچستان» گفت: متاسفانه حقیقت تلخی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد. همان‌طور که در این مستند دیدید، سیستان و بلوچستان با محرومیت‌های زیادی درگیر است که زیبنده نیست. دو سال گذشته بود که دولت اعلام کرد فقیرترین مردم ایران، اهالی سیستان و بلوچستان هستند. این مساله سوالی را به وجود می‌آورد و آن هم این است که چرا علیرغم این آگاهی، کاری برای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان انجام نمی‌شود؟ باید بگویم که وزیر کشور در بازدیدی که چند سال پیش از بخش‌های حاشیه‌ای استان داشتند، اعلام کردند که سطح زندگی مردم در حاشیه‌های این منطقه بسیار ضعیف است اما باید این سوال را از ایشان پرسید که وقتی به تهران بازگشت، چه اقدامی انجام داد تا سطح زندگی مردم در شیرآباد که از مناطق حاشیه‌ای و ضعیف سیستان و بلوچستان است،  بالاتر برود؟ البته نباید فراموش کرد که تاکنون کارهای زیادی در این استان انجام شده است اما انتظار ما برای رسیدگی به مردم سیستان و بلوچستان بالاتر است.

حمیدرضا خان‌محمدی ضمن معرفی گروه جهادی آل یاسین، در مورد حضور این گروه در سیستان و بلوچستان گفت: در ابتدا باید بگویم که بهتر است لغت محروم را برای سیستان و بلوچستان به کار نبریم. به نظرم، بهترین تعبیر برای توصیف این منطقه «مظلومیت» است. خاطرم هست که در زمان دانشجویی سفری به این استان داشتم تا مظلومیت‌های آن را شناسایی کنیم. با خود فکر کردیم که مهم‌ترین کار در این منطقه افزایش سرمایه‌های اجتماعی و ارتباط گرفتن با مردم است. اکنون بیست و اندی سال از آن روز گذشته است و در منطقه حضور داریم. هنوز هم مشکلات زیادی در این استان وجود دارد که حل نشده است. البته روند رسیدگی به مردم منطقه و حل مشکلات آن قابل قبول بوده است اما سرعت این کار اصلا مناسب نبوده است. شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین مسئله در سیستان و بلوچستان عدم توجه به نیروی انسانی با ظرفیت این منطقه است. هم‌چنین مسافت زیاد آن تا پایتخت باعث شده است که توجه کمتری بدان صورت گیرد. در حقیقت می‌توان گفت که تجمع مسئولین و نخبگان در مرکز کشور و به ویژه در پایتخت، باعث ایجاد بی‌توجهی نسبت به این استان و ایجاد محرومیت در آن شده است.

شهریاری در مورد بزرگ‌ترین مشکلات در سیستان و بلوچستان گفت: بزرگ‌ترین مشکل این منطقه، عدم توجه دولت‌ها بدان است. به عبارت دیگر، مسئولان در جهت حل مشکل برنمی‌آیند. دقت داشته باشید که این استان ظرفیت‌های بالقوه بسیار زیادی دارد اما این ظرفیت‌ها به دلیل بی‌توجهی،  بالفعل نشده است. البته باید بگویم که مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به این استان دارند و مشکلات آن را رصد می‌کنند. سیستان و بلوچستان در جریان پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، شهدای زیادی را تقدیم کرده است. با این حال، توجه ویژه‌ای از سوی دولت‌ها به این منطقه و حل مشکلات آن صورت نمی‌گیرد. شاید فکر کنید که سیستان و بلوچستان دچار ناامنی است اما باید به شما بگویم که وضعیت امنیت در سیستان و بلوچستان از بسیاری از استان‌های دیگر کشور بهتر است. خوشبختانه در چند سال اخیر، امنیت بسیار خوبی در استان ایجاد شده است.

خان محمدی در توضیح فعالیت‌های گروه جهادی آل یاسین گفت: یکی از هدف‌های اصلی ما افزایش سرمایه‌های اجتماعی است. هم‌چنین براساس نیازهای مردم، به مناطق مختلف استان ورود کرده و در ساخت اماکن مختلف نظیر مسجد، مدرسه، خانه بهداشت، کارگاه‌های صنفی و... و. اقدام کردیم. تاکنون ۵۰۰ کلاس درس و ۵۰ مسجد در این استان افتتاح شده است. البته باید بگویم که این کار هدف اصلی ما نبوده است و تلاش کردیم با انجام فعالیت‌های جهادی با همکاری مردم، به افزایش سرمایه اجتماعی کمک کنیم. برای مثال، در جریان سیل‌ اخیر در زاهدان، تلاش‌های بی‌وقفه مردم برای مقابله با آن و جبران خسارات ستودنی بود.

حسین علی شهریاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن معرفی ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان گفت: به گفته بسیاری از دوستان، سیستان و بلوچستان نمونه‌ای کوچک از کشور هندوستان است. از شمال تا جنوب این استان ظرفیت های زیادی دارد؛ از کوه تفتان گرفته تا نخلستان‌های آن دارای ظرفیت گردشگری بسیار بالایی است. هم‌چنین توجه داشته باشید که شهر سوخته در این استان است. این شهر دارای قدمت تاریخی است و از این نظر بهشت گردشگری کشور است. هم‌چنین سواحل زیبای چابهار دارای اهمیت بسیار زیاد گردشگری است. صیادی در این بندر از ارزش بسیار زیادی برخوردار است و هزاران صیاد در آن‌جا مشغول به کار هستند. متاسفانه از این ظرفیت‌ها، استفاده بسیار ناچیزی صورت گرفته است. سوال من این است که چرا نتوانستیم در این سال‌ها گردشگری پایدار در این منطقه ایجاد کنیم؟ اکنون بردن یک تور مسافرتی به چابهار بسیار گران تر از یک تور مسافرتی به خارج از کشور است.  این موضوع بسیار بد است. به اعتقاد من، استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های بالایی است که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است. برای مثال، این استان قابلیت این را دارد که گوشت قرمز کل کشور را تامین کند اما متاسفانه گوشت مورد نیاز کشور را از خارج وارد می‌کنیم.

خانمحمدی در مورد همین موضوع گفت: جوان‌ترین استان کشورمان، سیستان و بلوچستان است. این استان ظرفیت فنی و نیروی انسانی بسیار خوبی دارد که باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند. باید به جوانان استان، توجه ویژه‌ای کرد تا مشکلات حل شود. زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار حاصل‌خیز بوده و آماده کشت و زرع است اما کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.