دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

در طرح افطار تا سحر؛

چه کسی سه صبح برای بلیت سینما 20 هزار تومان پول می‌دهد؟

سینما

سینماپرس: برخی سینماداران به سمت ارائه امتیازاتی نظیر پارکینگ رایگان یا پاپ کورن رایگان در ازای کف مشخصی از بلیت رفته‌اند که شیوه‌های مرسوم و حرفه‌ای در دیگر کشورها برای حفظ مخاطب است. این روش‌ها تا حدودی می‌تواند مخاطب را برای سینمای ایران حفظ کند و در غیر این صورت، نباید انتظار استقبال بیشتری را داشت.

به گزارش سینماپرس، اکران فیلم‌های سینمایی در شرایطی در ماه رمضان در جریان دارد که طعم‌ورزی برخی سینماداران و عدم ارائه تخفیف‌های معنادار، عملاً طرح افطار تا سحر را به یک طرح شکست خورده تبدیل کرد و تماشاگران در طول روز نیز استقبال چندانی از فیلم‌ها نداشته‌اند و این وضعیت اسباب نگرانی صاحبان فیلم‌ها را رقم زده است؛ شرایطی که اکنون نیز با اندکی تجدیدنظر می‌تواند بهبود یابد و تماشاگران از سینما در هفته‌های باقی مانده از رمضان استفاده کنند.

فروش سینمای ایران در برخی فصول سال از جمله ایام ماه مبارک رمضان به شکل طبیعی کاهش می‌یابد که به اقتضای شرایط مردم در این ایام و حوصله کمتر برای استفاده از این امکانات تفریحی، اتفاقی طبیعی است. طی سال‌های گذشته، طرح افطار تا سحر اجرا شد که بر اساس آن سالن‌های سینما از اذان مغرب تا اذان صبح میزبان مردم بودند و این زیست شبانه فرصت خوبی به مردمی داده بود که طیفی از آنها در ایام ماه رمضان به شب‌نشینی می‌پردازند.

با افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما در طول چند سال اخیر به مرور این اقبال از طرح افطار تا سحر روند معکوس یافته و تماشاگران معمولاً از یک سانس نیمه شب در اغلب‌های روزهای رمضان استقبال می‌کنند و خبری از اکران تا سحر نیست. سینماداران در ساعات روزهای ماه رمضان بلیت سینما را بعضا تا پنجاه درصد کاهش می‌دهند تا روزه داران در طول روز نیز از سینما استفاده کنند و در عوض در سانس‌های پس از افطار قیمت بلیت را به شکل کامل دریافت می‌کنند تا بدین شکل بتوانند به مدیریت مشتریان بپردازند.

چه کسی سه صبح برای بلیت سینما 20 هزار تومان پول می‌دهد؟

این شیوه برای سانس‌های پس از افطار تا نیمه شب تا حدودی پاسخگو است اما از نیمه شب به بعد، تماشاگران حاضر نیستند بیست هزار تومان هزینه بلیت پرداخت کنند. با توجه به افزایش هزینه بلیت سینما، تماشاگران سینما ترجیح می‌دهند از بهترین سالن‌های سینما در ایده‌آل‌ترین زمان‌ها نظیر غروب پنجشنبه و جمعه برای تماشای فیلم‌های روی پرده استفاده می‌کنند. بدین ترتیب سینماگران قبل از این نوع قیمت‌گذاری می‌بایست از خود می‌پرسیدند: «چه کسی سه صبح برای بلیت سینما ۲۰ هزار تومان پول می‌دهد؟»

رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی در همین ارتباط گفته است: «فروش گیشه بقیه فیلم‌ها به قدری ضعیف است که آدم احساس نگرانی می‌کند زیرا بالاخره هزینه‌ای برای ساخت فیلم‌ها شده و باید اکران شوند اما آنطور که انتظار داشتیم از آنها استقبال نشده است. نکته اینجاست که چیدمان فیلم‌ها برای ماه رمضان بد نیست بلکه یکی از علت‌های ضعف فروش در سینماها، تبلیغات بسیار کمی است که انجام شده است.» البته او علت عدم استقبال را به گردن عدم اطلاع رسانی مناسب انداخته اما در شبکه‌های اجتماعی، بحث اصلی درباره قیمت بلیت سینما است.

واقعیت آن است که در شرایط کنونی هزینه رفت و آمد و دو بلیت سینما اینقدر قابل توجه است که بدون ارای امتیازهای خاص نمی‌توان جذابیتش را آن هم در بامداد ماه رمضان حفظ کرد. برخی سینماداران به سمت ارائه امتیازاتی نظیر پارکینگ رایگان یا پاپ کورن رایگان در ازای کف مشخصی از بلیت رفته‌اند که شیوه‌های مرسوم و حرفه‌ای در دیگر کشورها برای حفظ مخاطب است. این روش‌ها تا حدودی می‌تواند مخاطب را برای سینمای ایران حفظ کند و در غیر این صورت، نباید انتظار استقبال بیشتری را داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.