یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

سازمان سینمایی جزئیات کامل بودجه موسسات زیرمجموعه‌اش را اعلام کند

آرم سازمان سینمایی

سینماپرس: اینکه سازمان سینمایی لیست هزینه کردهای خود را رسانه‌ای می‌کند، اتفاق خوبی است؛ اما صرف اعلام بودجه‌های تعلق گرفته به زیر مجموعه‌های خود شفافیت ایجاد نمی‌کند. چون خروجی‌های زیرمجموعه‌های این سازمان گویای همه چیز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، همیشه وقتی از شفافیت حرفی به میان می‌آید کلمه هایی چون صداقت، وضوح کامل، درخشانی و تابانی از آن تداعی می‌شود. واژه‌هایی که اگر به معنای واقعی بیان و در کارها اعمال شوند، جذابیت‌های خاص و مثبتی در ابعاد مختلف و میان عوام و خواص دارد. شفافیت مالی در سازمان‌ها و ارگان‌ها یکی از مهمترین موضوعاتی است که «باید» در دستور کار قرار بگیرد و هر کدام از سازمان‌ها در هر زمان آمادگی ارائه ریز آن را در قالب کارنامه‌ی خود داشته باشند.

سازمان سینمایی حتماً به این قاعده اشراف کامل دارد و به طور قطع در دستور کار و برنامه ریزی‌های خود قرار داده و خواهد داد، اما اینکه چگونه، در کجا و در چه مدت زمانی آن را رسانه‌ای کند مستلزم توجه بیشتر و بهتری است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، زمانی که حرف از پول و هزینه کرد آن هم در ابعاد گسترده و رقم‌های بالا و از همه مهمتر در وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه زده می‌شود، حساسیت‌ها و حاشیه‌ها رنگِ پررنگ تری به خود می‌گیرند و تمرکز همه روی آن بیشتر می‌شود. پس بهتر است با تلاش بیشتر درصد خطاهای آن به کمترین و اگر امکان دارد به صفر برسد.

اینکه سازمان سینمایی لیست هزینه کردهای خود را رسانه‌ای می‌کند، اتفاق خوبی است؛ اما آیا به صرف اعلام بودجه‌های تعلق گرفته به زیر مجموعه‌های خود شفافیت ایجاد می‌کند؟ اگر قرار باشد جواب منطقی و به دور از «فرار» از اصل آن، بدهیم قطعا باید گفت خیر، چون خروجی‌های زیرمجموعه‌های این سازمان گویای همه چیز خواهد شد.

چند سوال که نیاز است مسئولان سینمایی به آن پاسخ دهند:

  • آیا رئیس سازمان سینمایی از مسئولان زیر مجموعه‌های خود جزئیات عملکردشان را مطالبه می‌کند؟
  • آیا رئیس سازمان سینمایی در صورت بروز خطا از هریک از این زیرمجموعه‌ها، به خصوص به صورت عمدی جریمه‌ای در تعریف قانون در نظر می‌گیرد؟
  • آیا رئیس سازمان سینمایی نظارت خود را بر دادن بودجه‌های کلان در وضعیت اقتصادی کنونی کشور بیشتر می‌کند؟
  • آیا جلوی تولید فیلم‌های بی‌محتوا و جشنواره‌های پرهزینه گرفته می‌شود؟
  • آیا نباید نسبت به کسانی که نقشی در مدیریت دارند، اما حضور پررنگی ندارند بازنگری صورت می‌گیرد؟

برخورد با کسانی که هزینه‌ها را هدر می‌دهند

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما به باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره بیان کرد: اعلام شفافیت اتفاق خوبی است؛ اما اینکه به صرف نوشتن روی کاغذ و بدون ارائه خروجی مثبت باشد، در اصل کلی حرفی زدن است.

چرا سازمان سینمایی جزئیات کامل بودجه موسسات زیرمجموعه‌اش را اعلام نمی‌کند؟

وی افزود: وقتی می‌گوییم شفافیت یعنی باید جزئیات همه کارها و هزینه کردهای آن اعلام شود تا همه از خاص و عام به آن اشراف کامل پیدا کنند.

علیخانی در خصوص نبود شفافیت برخی از زیرمجموعه‌ها و اختصاص بودجه به ارگان‌هایی که نتایج مثبتی در پی ندارد، عنوان کرد: قطعاً سازمان سینمایی باید از آن‌ها بخواهد تا جریان به صورت واضح و کامل روشن شود؛ چون این مسئولان باید به مدیران بالاتر یعنی رئیس سازمان سینمایی، وزیر و مجلس توضیح دهند. پس اگر زیرمجموعه‌ها امتناع کنند و یا هر ساله بدون خروجی خوب هزینه‌هایی را هدر دهند، حتما باید در راستای قانون با آنها برخورد شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.