شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

پوسترهایی که جهانی شدند

دستاوردهای کارگاه بین‌المللی «عودة القرن»

پوسترهای کارگاه بین‌المللی «عودة القرن»

سینماپرس: علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده از نمایش جهانی پوسترهای کارگاه بین‌المللی گرافیک «عودة القرن» در نقاط مختلف دنیا از «یوم النکبه» مصادف با ۲۵ اردیبهشت ماه تا «روز قدس» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، اولین کارگاه بین‌المللی گرافیک با عنوان «عودة القرن» توسط اتحادیه بین‌المللی امت واحده و با همکاری نهضت مردمی پوستر انقلاب، هیئت هنر تهران، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و سازمان تبلیغات اسلامی و با حمایت مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مشهد برگزار شد.

علیرضا کمیلی دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده درباره اهداف این کارگاه بین‌المللی به مهر گفت: طی چند ماه اخیر اقدامات متعددی از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت ترامپ و کشورهای عربی علیه فلسطین انجام شده است که مهمترین آن‌ها، اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و فشار به عرب‌ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل صورت و این پروژه سرعت بالایی گرفته است لذا در اتحادیه بین‌المللی امت واحده با این نتیجه رسیدیم که مواجهه هنری با این اقدامات صورت دهیم.

علی حیاتی در کارگاه بین‌المللی گرافیک «عودة القرن»

وی بیان کرد: از طریق ارتباطاتی که در دنیا داشتیم از دوستانمان خواستیم هنرمندان شناخته شده و فعال در این زمینه را به ما معرفی کنند و اگر کارهای این هنرمندان از حد بالایی برخوردار بود، اجازه حضور در این کارگاه را پیدا می‌کردند.

کمیلی با بیان اینکه هنرمندان حاضر در کارگاه بین‌المللی «عودة القرن» از ۱۰ کشور جهان بودند، اظهار کرد: حدود ۷۰ هنرمند از کشورهای الجزایر، فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، بحرین، افغانستان، پاکستان، هند و ایران در این کارگاه سه روزه شرکت کردند که ۲۵ نفر غیر ایرانی و حدود ۴۰ نفر ایرانی بودند. همچنین ۷ هنرمند فلسطینی که ۲ نفر از غزه و ۵ نفر از سوریه آمده بودند.

نمونه‌ای از پوسترهای طراحی‌شده در کارگاه بین‌المللی گرافیک «عودة القرن»

وی در توضیح نمایش پوسترهای طراحی شده در این کارگاه گفت: حاصل کارگاه «عودة القرن»، ۹۰ پوستر شد که از میان آنها ۴۰ پوستر برای توزیع بین‌المللی انتخاب شدند. در این روزها درگیر ارسال این آثار به کشورهای مختلف هستیم تا از «یوم النکبه» مصادف با ۲۵ اردیبهشت ماه تا «روز قدس» جمعه آخر ماه مبارک رمضان طی دو هفته، این آثار از یک طرف در شبکه‌های اجتماعی و از طرف دیگر به صورت نمایشگاه‌هایی در کشورهای مختلف عرضه شوند.

دبیر اتحادیه بین‌المللی امت واحده درباره اساتید حاضر در این کارگاه بیان کرد: مسعود نجابتی و محمدرضا دوست محمدی به عنوان استادهای اصلی و سید محمدرضا میری، حامد مغروری، صابر شیخ رضایی، سید مهدی حسینی، علی حیاتی و روح الله ابوالفضلی به عنوان استادیار در کارگاه «عودة القرن» حضور داشتند.

اسامه حمدان نماینده جنبش حماس در لبنان

وی در پایان گفت: مراسم اختتامیه این کارگاه سه روزه، ۱۴ اردیبهشت ماه با حضور اسامه حمدان نماینده جنبش حماس در لبنان و مسئول روابط بین‌الملل جنبش حماس در صحن قدس حرم رضوی برگزار شد.

حامد مغروری هنرمند گرافیست که به عنوان یکی از اساتید در کارگاه بین‌المللی «عودة القرن» حضور داشت، نیز درباره این کارگاه به خبرنگار مهر گفت: کارگاه هنری «عودة القرن» با موضوعات محوری «بازگشت قرن» که اشاره به بازگشت فلسطینی‌ها به کشورشان دارد و «قدس، پایتخت ابدی فلسطین» و با حضور هنرمندان بین‌المللی کلید خورد که در نهایت هدف اصلی از شکل‌گیری این کارگاه، تولید شبکه بین‌المللی طراحان پوستر فرهنگ اجتماعی و مذهبی بود که حول امت واحد و وحدت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این کارگاه، اتفاق خوبی بود چراکه این هنرمندان دورادور با یکدیگر آشنا بودند اما ملاقاتی با هم نداشتند و این کارگاه، فرصتی برای آشنایی بیشتر هنرمندان شد و حتی در تولید محتوا نیز اشتراکاتی صورت گرفت.

نمونه‌ای از پوسترهای طراحی شده در کارگاه بین‌المللی گرافیک «عودة القرن»

مغروری با اشاره به تعامل هنرمندان برای طراحی بهتر، خاطرنشان کرد: این تعامل باعث شد برخی ابهامات موجود در ذهن طراحان به دلیل حضور هنرمندان لبنانی و فلسطینی رفع شود و در نهایت محتوایی که شکل گرفت تبدیل به پوستر شد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه پوسترها به صورتی دستی طراحی شدند یا دیجیتال، توضیح داد: کارها اکثراً دیجیتال بودند اما برخی کارها که نیاز به استفاده از خط داشتند، مستثنی بودند و خط آنها توسط استاد روح‌الله ابوالفضلی نوشته و سپس پوستر حول آن خط تکمیل می‌شد.

 14 اثر از 14 هنرمند گرافیست به عنوان آثار منتخب نخستین کارگاه بین المللی گرافیک «عوده القرن» معرفی شدند. اسامی برگزیدگان نخستین کارگاه بین المللی گرافیک «عوده القرن» به شرح زیر است:

1. ایمان ماندگاری- ایران
2. حسین خیرالدین-لبنان
3. حسین قصیر و مریم حیدر- لبنان
4. رویا سرابی- ایران
5. محمد تقی پور- ایران
6. محمد شکیبا-ایران
7. محمد فرشادیان، مریم و زهرا دباغ- ایران
8. محمد رضا چیت ساز-ایران
9. محمود آراسته نسب- ایران
10. سید حسن علی- بحرین
 11. میکائیل براتی- ایران
12. رسول معصوم زاده-ایران
13. اسماعیل خدابنده- ایران
14.  اسماعیل خدابنده- ایران

کارگاه گرافیک «عوده القرن» با مشارکت هنرمندانی از 10 کشور دنیا برگزار و در آن بیش از 100 اثر در 3 روز تولید شد که در پایان نیز 14 اثر منتخب و 24 اثر شایسته تقدیر شناسایی شدند.

 39 اثر خلق شده در این کارگاه به کشورهای مختلف جهان ارسال خواهد شد تا ظرف 10 روز آینده همزمان با یوم النکبه و دو هفته پس از آن در روز جهانی قدس، در قالب نمایشگاه در این کشورها ارائه شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.