چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

تبلیغ به روش‌های ممنوعه

وقتی تئاتر ایرانی به شبکه‌های فارسی زبان غیرایرانی متوسل می‌شود

شبکه های ماهواره ای

سینماپرس: تبلیغات کالاهای فرهنگی از جمله نمایش‌ها و فیلم‌های روی صحنه در شبکه‌های فارسی زبان غیرایرانی، مدتی است رواج پیدا یافته و چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش سینماپرس، تبلیغات محصولات فرهنگی از جمله تئاترهای روی صحنه اتفاق جدیدی نیست. مدت‌هاست شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به تبلیغات نمایش‌های روی صحنه تالارهای تهران ـ با اطلاع یا بی‌اطلاع گروه‌های نمایشی ـ می‌پردازند.

برخی سازندگان نمایش‌ها با اطلاع خود تبلیغات نمایششان را به شبکه‌های برون مرزی می‌دهند. این تبلیغات گویا از سوی شبکه‌های خارجی در ابتدا رایگان صورت گرفته و سپس بهای تبلیغات دریافت می‌شود. همچنین بارها دیده شده که گروه‌های نمایشی و تهیه‌کنندگان یا سالن‌های نمایشی اطلاعی از پخش این تبلیغات در شبکه‌های خارج از کشور نداشته‌اند.

تبلیغ نمایش‌های روی صحنه تالارهای نمایشی ایران، جریانی است که پس از تبلیغات فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی باب شده است. سال گذشته شاهد بودیم که برخی نمایش‌ها در این زمینه دچار مشکل شدند. از جمله نمایش «دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری که خود کارگردان اذعان داشت اطلاعی از این تبلیغات ندارد و پیگیر آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.

وزارت ارشاد نیز در این زمینه اعلام کرده بود که اختیار این شبکه‌ها در دست ما نیست و نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم، اما در این راستا هیچ گروه نمایشی حق دادن تبلیغات به این شبکه‌ها را ندارد.

اخیراً نیز شاهد هستیم که تبلیغات نمایش دیگری به نام «نه نه نه» به نویسندگی و کارگردانی امیرعباس رنجبر که در یکی از سالن‌های تهران اجرا می‌شود، در شبکه‌های ماهواره‌ای جم (GEM) پخش شده و مشخص نیست که با اطلاع گروه بوده یا خیر.

نمایش «نه نه نه» درباره زمان و مکانی نامعلوم است. مشخص نیست در کجای این کهکشان اتفاق می‌افتد؛ در قبیله‌ای و در خانواده‌ای که تمام دختران باید در سن ۹ سالگی ازدواج کنند. تمام این دختران فقط یک طفل به دنیا می‌آورند و آن هم دختر است. سپس نازا می‌شوند و هیچکس هم دلیلش را نمی‌داند. می‌گویند آنها را طلسم کرده‌اند؛ طلسمی سیاه.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در این زمینه مطرح کرده بود که تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای مشمول تبلیغات عمومی است، اما در کل، تبلیغ کالا و محصولات نمایشی ممنوع است.

سیدوحید فخرموسوی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر در این زمینه به فارس گفت: زمانی که برای اجرای یک نمایش مجوز می‌دهیم در آن قید شده که تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی گروه، کارگردان، سالن‌دار و تهیه‌کننده ممنوع است و اگر هر موردی در این زمینه دیده شود، ابتدا تذکر و سپس تعهد می‌گیرد و در نهایت نیز در صورت رعایت نکردن گروه مجوز کار لغو خواهد شد.

وی در این زمینه توضیح داد: البته رصد چنین فعالیتی از سوی خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و سپس به ما ابلاغ شده و ما تذکر آن را خواهیم داد. در صورتی که هر گروهی در این عرصه سابقه چنین کاری را داشته باشد، با آنها برخورد خواهد شد.  

در نهایت بحث تبلیغات نمایشی از سوی شبکه‌های برون مرزی و چالش‌های تبلیغات نمایش در ایران تنها توجیه و سرپوشی بر گروه‌هایی است که برای پر کردن سالن‌هایشان دچار مشکل می‌شوند. در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی می‌بایست جلسات و نشست‌هایی مبنی بر حل و فصل مشکلات تبلیغات نمایشی گروه‌ها داشته باشند تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

سیدوحید فخر موسوی درباره به روزرسانی قوانین و آیین نامه شورای نظارت و ارزشیابی می‌گوید که در جلسه اردیبهشت ماه این شورا قرار است آیین نامه جدید بررسی و در صورت تأیید به تصویب برسد. در صورتی که این آیین‌نامه تصویب شود خیلی از خلاءهای قانونی در موارد مختلف رفع خواهد شد.

نکته دیگر نیز در عرصه تبلیغات فعال‌تر شدن رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) و تبلیغات شهری است. سال‌هاست که شاهدیم هنرمندان تئاتر بهره اندکی برای تولید برنامه‌های تئاتری دارند؛ چه رسد به تبلیغات نمایشی. چنین برنامه‌ای نیز باید با مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی برای گروه‌هایی که اجرا دارند، فراهم شود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.