سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

انتظارات سینماگران از رئیس سازمان سینمایی/۱۲

علیخانی: اهتمام آقای انتظامی باید تولید فیلم های عالی باشد تا مردم به سمت ماهواره و فیلم های خارجی گرایش پیدا نکنند

عبدالله علی خانی

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: اهتمام آقای انتظامی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی باید تولید فیلم های عالی و درخشان با کیفیت و محتوای مناسب باشد تا مردم به سمت ماهواره و فیلم های خارجی گرایش پیدا نکنند، بنده معتقدم در این شرایط حساس کنونی نباید چندان بر سر برخی مسائل سانسور و ممیزی های شدید اعمال کرد و بهتر است کاری کنیم که مردم به سمت کالای فرهنگی بیگانگان کشیده نشوند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «عطش» و «آواز قو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما نیاز به حداقل هایی دارد تا مردم را به سمت خود جذب کند اما متأسفانه ما با نوعی برخورد سلیقه ای در سینمای ایران مواجه هستیم در بعضی مواقع برخی فیلم هایی را می بینیم که متعجب می شویم چطور مجوز تولید و پخش گرفته اند و در برخی مواقع هم با حساسیت بسیار و مته به خشخاش گذاشتن مسئولان سینمایی روبرو می شویم.

وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم تا مردم ترغیب شوند به جای تماشای کانال های ماهواره ای و فیلم های خارجی که هیچ قرابت و سنخیتی با فرهنگ ملی ما ندارند، فیلم های ایرانی و با هویت ملی و بومی را تماشا کنند و از این رو بد نیست تا کمی از حساسیت ها در مواقعی کم شود و سانسور و ممیزی ها حالت معقول تر و استاندارد و غیرسلیقه ای به خود بگیرد.

علیخانی سپس با انتقاد از مسئولان سازمان سینمایی برای بی توجهی به صنف تهیه کنندگان اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات امروز سینمای ایران مسأله ارزش افزوده ای است که بابت فروش هر بلیت در سینما از تهیه کنندگان دریافت می شود، به عنوان مثال اگر یک بلیت ۱۰ هزار تومان قیمت داشته باشد تهیه کننده باید ۹۰۰ تومان آن را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بدهد که رقم بسیار بالا و قابل توجهی است.

این سینماگر ادامه داد: با این شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و تورم افسارگسیخته و ریسک بالای تولید یک فیلم سینمایی، ما تهیه کنندگان چطور باید تأمین شویم؟ الآن شرایط به گونه ای است که از زمانی که یک فیلم سینمایی را شروع می کنیم تا زمانی که آن را اکران می کنیم در بهترین شرایط بالای یک سال و خرده ای زمان نیاز دارد و ما پول مان دچار افت می شود، واقعاً روا نیست به تهیه کنندگانی که برای تولید کالای فرهنگی وقت و سرمایه شان را می گذارند اینطور اجحاف شود و پول زور از آن ها گرفته شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب های تهران» و «کما» تصریح کرد: زمانی با ۲ میلیارد تومان پول می شد یک اثر سینمایی عالی تولید کرد اما الآن تولید یک فیلم سینمایی متوسط حداقل ۶ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و تا این فیلم بخواهد هزینه های خودش را درآورد زمان زیدی طول می کشد و در بسیاری از مواقع هم فیلم ها با شکست مواجه می شود. بنده تأکید دارم این دوست داشتن و عشق به سینما است که بسیاری از تهیه کنندگان را در سینما ماندگار کرده، ما این روزها با خداقل ها می سازیم و زندگی می کنیم چرا که به سینما عشق داریم.

علیخانی سپس خطاب به حسین انتظامی اظهار داشت: تهیه کنندگان را از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف کنید! آقای انتظامی شما به عنوان رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانید طرح معافیت تهیه کنندگان از ارزش افزوده را به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه کنید و از آن ها بخواهید تا تلاش کنند این طرح در مجلس تصویب شود. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی معاف از مالیات هستند و سزاوار نیست که تهیه کنندگان سینما اینطور مورد بی مهری قرار بگیرند.

وی در پایان این گفتگو افزود: وضعیت امروز تهیه کنندگان سینما به این صورت شده که انگار به آن ها می گویند شما باید جنسی را به قیمت آزاد بخری و سپس به قیمت دولتی بفروشید! آیا این حرف منطقی و عقلانی است؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.