سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

انتظارات سینماگران از رئیس سازمان سینمایی/۸

آب پرور: سازمان سینمایی باید جلوی مداخله نهادهای غیر فرهنگی راجع به سینما را بگیرد

مسعود آب پرور

سینماپرس: مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: بنده معتقدم بزرگترین معضل امروز سینمای کشور مداخله دستگاه ها و نهادهایی غیرفرهنگی در حوزه سینما است و از این تأکید دارم که سازمان سینمایی باید جلوی مداخله نهادهای غیر فرهنگی راجع به سینما را بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «قتل آن لاین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بزرگترین چالش اخیر در ارتباط با قدرت تصمیم گیری و قدرت اجرایی در حوزه سینما است. گویا هیچ تمرکزی راجع به تصمیم گیری ها در سینما وجود ندارد، برخی مصوبات اصلا اجرایی نمی شوند و یا با اشکال مواجه می شوند. این ها همه اتفاقات ناراحت کننده ای است که رئیس جدید سازمان سینمایی باید با جدیت پیگیر آن ها باشد.

وی ادامه داد: گویا برخی تصمیمات خارج از حوزه سازمان سینمایی اتفاق می افتد و کار به جایی رسیده که این سازمان که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نمی تواند تصمیمات خود را ضمانت کند! ما بارها شاهد آن بوده ایم که فیلم هایی بر اساس مصوبات اعضای شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی تولید شده اند و نقدینگی زیادی برای آن ها اختصاص پیدا کرده و سپس شورای پروانه نمایش هم به آن اجازه اکران داده اما برخی مانع از نمایش آن آثار شده اند.

آب پرور خاطرنشان کرد: نکته قابل تأمل آنجا است که برخی از این فیلم های توقیف شده موضوعات قابل دفاع و بر اساس نگاه امروزی هم داشته اند اما معلوم نیست چرا به اکران عمومی نمی رسند و نمی توانند به عنوان یک کالای فرهنگی سالم مورد استفاده مردم قرار بگیرند.

این سینماگر با طرح این پرسش که اگر تصمیمات اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش در خصوص این نوع فیلم ها کارشناسی بوده چرا در مرحله اکران با این آثار این گونه برخورد می شود؟ اظهار داشت: بنده معتقدم مسئولان سینمایی کشور باید ساز و کاری تعریف کنند تا هیچ کس نتواند خارج از بدنه وزارت ارشاد برای حوزه سینما تصمیم گیری کند؛ اصولا همه باید ملزم به اجرای قانون باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی شاخه ای از دولت هستند و تصدی گری حوزه فرهنگ و هنر را بر عهده دارند و نباید کاری کنند که حضورشان نمایشی و فرمالیته تلقی شود.

کارگردان سریال «لژیونر» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم این قبیل مشکلات که باعث ایجاد یأس در بین برخی از هنرمندان شده هرچه زودتر از بین برود و ما بتوانیم با امید به آینده نگاه کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.