سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛

احضار مهناز افشار با ورود مدعی‌العموم در رابطه با قتل طلبه همدانی

مهناز افشار در نشست خبری فیلم سینمایی«دارکوب»

سینماپرس: سخنگوی قوه قضائیه در مورد توئیت جنجالی مهناز افشارگفت: در این مورد احدی ازشهروندان اعلام شکایت کرده وتشکیل پرونده ازجنبه خصوصی و هم با ورودمدعی العموم شکایت عمومی مطرح و پرونده تشکیل شده است.

به گزارش سینماپرس، غلامحسین اسماعیلی در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز برگزار شد با بیان دو نکته حقوقی در رابطه با ماه رمضان گفت: توصیه اول این است که حرمت ماه رمضان را نگه داریم به ویژه کسانی که به هر دلیل از روزه گرفتن معذور هستند، احترام این ماه و روزه داران را نگه دارند.

وی افزود: واحدهای صنفی نسبت به رعایت شأن این ماه و عدم ارائه مواد خوراکی در ساعت‌های قبل از افطار رعایت کنند. همه بدانند تظاهر به روزه خواری تظاهر به امر حرام است و در قانون مجازات اسلامی، جرم شناخته شده است.

ارسال پیامک به بدحجاب ها اقل وظایف ناجا است

سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به پیامک‌های ارسالی برای بد حجابان گفت: عدم رعایت موازین شرعی جرم است و این موضوع در اماکن عمومی جرم مشهود است و تکلیف نیروی انتظامی در رابطه با جرایم مشهود آشکار است. آنچه که پیامک داده شده که شما رعایت موازین را نکردید، اقل وظایف ناجا است و اگر بیشتر از این هم باشد ما حمایت می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: توصیه دوم به بانوان برای رعایت حجاب شرعی در اماکن و معابر عمومی است. در این حوزه به موجب تبصره ماده ۶۳۸ عدم رعایت حجاب شرعی در اماکن عمومی جرم شناخته شده است.

با ورود مدعی‌العموم مطرح شدن شکایت عمومی مهناز افشار احضار شد

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با قتل طلبه همدانی گفت: انگیزه دقیق از قتل هنوز مشخص نیست برخی از عوامل قاتل دستگیر شدند. اینکه یک سازمان جدا از قاتل به دنبال این قتل بوده است هنوز نرسیدیم البته تحقیقات ادامه دارد. مطالب منتشر شده در فضای مجازی را مرتبط با قتل نمی‌دانیم اما وصف مجرمانه برابر قانون قائل هستیم و کسانی که احضار شدند هم به همین منظور بوده است. ارتباطی هم بین برخی افراد که در فضای مجازی اظهار نظرهایی کردند با قاتل وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که اخیراً یک سلبریتی در توییتی اظهار نظری در رابطه با قتل طلبه همدانی داشته است آیا قوه قضائیه به این موضوع ورود کرده است؟ گفت: توصیه ما به همه این است که مطالب خلاف واقع اعلام نکنند و دستگاه قضا هر کجا این اعمال، جنبه مجرمانه داشته باشد ورود می‌کند. در این مورد احدی از شهروندان اعلام شکایت کرده و تشکیل پرونده از جنبه خصوصی و هم با ورود مدعی‌العموم شکایت عمومی مطرح و پرونده تشکیل شده است. شخص مورد نظر اکنون خارج از کشور است. جلب این فرد صحت ندارد و احضار شده است.

اگر ادعای سرافراز درست نباشد قوه قضائیه بدون شکایت وارد عمل می‌شود

اسماعیلی در خصوص اظهارات سرافراز که اعلام کرده نهادهای امنیتی او را مجبور به شرکت در مناقصه کرده‌اند و آیا نهادی امنیتی از این فرد شکایت کرده است گفت: به موجب قانون ۶۰۶ آئین دادرسی هر یک از مسئولانی که به وقوع جرم شاهد باشند باید به دادستانی اطلاع دهند و ما گلایه داریم که مسئولان در زمان اشتغال خود مطلبی را مطرح نمی‌کنند و بعد از پایان کار خود ادعاهایی را مطرح می‌کند و می‌گویند ما لیستی در جیب و گوشی اتاق خود داریم در حالی که وظیفه آنها نیست که لیستی را در جیب خود مخفی کنند. ایشان اگر ادعایی دارند به دادستانی مطرح کنند و اگر چیزی را عنوان نکنند به دادستانی گفته‌ایم خودش ورود پیدا کند و مطالبه گری کند که اگر مشخص شد ادعای این فرد درست نبود که مانند اخلال در نظم عمومی است، قوه قضائیه بدون شکایت نهادی خودش ورود پیدا می‌کند و تا این لحظه نهاد امنیتی شکایت نکرده است.

سوءاستفاده سلبریتی‌ها در هنگام وقوع حوادث طبیعی برای جمع‌آوری کمک‌ها

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره سوءاستفاده سلبریتی‌ها در هنگام وقوع حوادث طبیعی و اعلام شماره حساب برای جمع‌آوری کمک‌ها گفت: در حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی، همه ما وظیفه داریم به همنوعان خود کمک کنیم و وظیفه انسانی و اسلامی خود را به نحو احسن انجام دهیم اما ما به عنوان دستگاه قضا و به عنوان حافظ حقوق مردم، بر این موضوع تاکید می‌کنیم که بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی نیازمند مجوز قانونی است و نمی‌توان بدون مجوز خیلی از کارها را انجام داد. حتی اگر کسی پروانه طبابت نداشته باشد اما مدرس دانشگاه هم باشد، نمی‌تواند به شغل طبابت مبادرت کند. اگر کسی می‌خواهد به مردم کمک کند، باید حتماً از مبادی ذی‌ربط مجوز بگیرد، کما اینکه در زلزله کرمانشاه بدون مجوز اقدام شد که عوارض و سوءاستفاده‌هایی را به دنبال داشت.

وی افزود: در سیل اخیر اعلام شد که مجوز بگیرند که برخی از همین افراد مشهور مجوز گرفتند و بر فعالیت‌هایشان نظارت شد. در زلزله کرمانشاه نیز برای برخی افراد که سوءاستفاده کرده بودند پرونده قضائی تشکیل شده اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.