دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

نگاهی به بودجه‌ نهادهای سینمایی

افزایش ۲۸درصدی بودجه انجمن سینمای جوانان

آرم انجمن سینمای جوانان ایران*

سینماپرس: بعد از اعلام بودجه انجمن سینمای جوانان ایران شاهد افزایش ۲۸درصدی بودجه این سازمان هستیم که با حمایت از تولید فیلم کوتاه و گسترش فعالیت انجمن سهم عمده‌ای از این بودجه را دریافت کردند.

به گزارش سینماپرس، شفافیت مالی در عملکرد و فعالیت‌های فرهنگی همواره دغدغه‌ رسانه‌های فرهنگی و فعالان این عرصه بوده چرا که خلاءهای قانونی زیادی برای بررسی بودجه‌های فرهنگی وجود دارد و حساسیت‌های کمتری برای بررسی بودجه‌های فرهنگی شکل می‌گیرد اما نتایج گسترده‌تری می‌تواند بر هدایت جامعه داشته باشد و تأثیر بیشتری بر فرهنگ عمومی بگذارد.

بخشی از توزیع بودجه نهادهای فرهنگی و سینمایی هم حاصل همین تأثیرگذاری‌هاست، اگر نهادی سهم بیشتری از این بودجه را دریافت می‌کند باید این افزایش بودجه را جدای از مباحث تورمی در عملکرد آن نهاد هم جست‌وجو کرد.

سازمان سینمایی به‌تازگی اقدام به انتشار بودجه نهادهای زیرمجموعه خود کرده‌ است که انجمن سینمای جوانان ایران هم ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از این بودجه را دریافت می‌کند که افزایشی ۲۸ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

اگر به ریز این بودجه دقت کنیم در سال ۹۸ زیرمجموعه‌های تخصیص در ۸ بند خلاصه شده در حالی که زیرمجموعه‌های بودجه سال ۹۷ انجمن سینمای جوانان ایران در ۱۶ بند تبیین شده‌ بود، بودجه سال ۹۸ برخی از این زیرمجموعه‌ها را با هم ادغام می‌کند.

امسال در بودجه انجمن سینمای جوانان مبلغی بالغ بر ۷ میلیارد تومان برای تولید ۱۰۰۰ فیلم در نظر گرفته شده، یعنی به‌طور میانگین برای هر فیلم ۷ میلیون تومان که با توجه به افزایش دستمزدها و مبلغ کرایه تجهیزات منطقی به‌نظر نمی‌رسد. سال گذشته با بودجه یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی ۱۹۱ فیلم تولید شد که میانگین تولید هر فیلم ۱۰ میلیون تومان می‌شود در حالی که شرایط ساخت فیلم به‌لحاظ مالی با سال گذشته تغییر کرده است. شاید بهتر است برآوردهای کمی، از تعداد تولیدات فیلم کاسته و بر کیفیت تولیدات تأکید شود.

هر سال بخش عمده بودجه جشنواره صرف حمایت از گسترش فعالیت انجمن سینمای جوانان ایران در کشور می‌شود که امسال هم این برآورد ۱۱ میلیارد تومان است یعنی در حدود نیمی از بودجه انجمن، سال گذشته هم این مبلغ ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است یعنی ۵۴ درصد از بودجه.

اما آنچه امسال در برآورد بودجه کاهش چشمگیری داشته بودجه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و برگزاری همزمان در استانهاست که به رقم ۲ میلیارد تومان نزول کرده، در حالی که این رقم در سال گذشته ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بود؛ یعنی سهم این جشنواره از انجمن سینمای جوانان از ۲۲ درصد بودجه به ۹ درصد نزول کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.