سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

گفتگوی سینماپرس با هنرمند پیشکسوت نمایش های آیینی و سنتی؛

انصافی: وعده های مسئولان برای نمایش های آیینی سنتی هیچ گاه عملی نشده است/ هنرمندان به حال خود رها شده اند!

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی با انتقاد از مسئولان تئاتر کشور گفت: علیرغم وعده های مسئولان برای تخصیص سالی یک بار سالن تماشاخانه سنگلج به گروه نمایش های آیینی سنتی، این وعده هیچ گاه عملی نشده است و مسئولان از در اختیار گذاشتن سالن به هنرمندانی که واجد این شرایط هستند سر باز می زنند.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده مدت ها است یک نمایش با عنوان «شهر بی گدا» را آماده اجرا کرده ام اما مسئولان به این بهانه که سالن ها پر است به ما سالن نمی دهند. ما دلخوش به همین سال های دولتی سالی یک بار بودیم اما حالا که از موعد سال مان هم گذشته باز مرتب به ما می گویند سالن پر است و باید ببینیم که اصلاً می توانیم امسال به شما سالن بدهیم یا نه!

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی است که در سالن های دیگر هم امکان اجرای نمایش های آیینی سنتی و سیاه بازی وجود ندارد و تنها تماشاخانه سنگلج برای اجرای این آثار در نظر گرفته شده است؛ واقعاً نمی دانم چرا با ما این گونه رفتار می شود و چرا هنرمندان به حال خود رها شده اند!؟

انصافی سپس در مورد این اثر نمایشی اظهار داشت: «شهر بی گدا» نوشته دکتر حسن دولت آبادی و اثری بسیار زیبا است که ما آن را با یک گروه منسجم و کاربلد آماده اجرا داریم و امیدوارم شرایطی مهیا شود که بتوانیم این اثر نمایشی که برای آن زحمات بسیاری کشیده شده را هرچه زودتر روی صحنه ببریم.

این هنرمند در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: از آنجا که جشنواره نمایش های آیینی سنتی نزدیک است تمرین یک نمایش با عنوان «خفتگان چشم باز» را برای حضور در این جشنواره شورع کرده ایم که ان شا الله مردادماه سال جاری همزمان با برگزاری این جشنواره روی صحنه می رود و بنا به تعهدی که قبلاً توسط مسئولان جشنواره داده شده هر اثری که در این جشنواره پذیرفته و اجرا شود برای اجرای آن در سال جاری یک سالن اختصاص پیدا می کند که امیدوارم این تعهد همچنان باقی مانده شود و مانند دیگر تعهدات نقض نشود و نگویند که تعهد از بین رفته است!

کارگردان نمایش «کل عنایت» در همین راستا تأکید کرد: در این نمایش ۳ نسل در کنار من هستند؛ بنده و آقای پارسی که در عبدلی و اوستا نقش اوستا را بازی می کردند به همراه چند هنرمند دیگر از نسل بالای ۶۰ سال، از نسل میانی حدود ۴۰ سال آقایان حمید رئوف و رضا معراجی و از نسل جوان تر حدود ۲۰ سال به بالا پسران خود بنده و چند بازیگر نسل جدید دیگر حضور دارند.

وی افزود: مانند سایر نمایش های آیینی و سنتی در این کار موسیقی زنده وجود دارد چرا که موسیقی یکی از مهمترین عامل ها در آثار آیینی سنتی و سیاه بازی است؛ رامین عبدالهی و احسان سامانی در این نمایش به ترتیب کمانچه و ضرب می نوازند و گر کمک هزینه ای به ما تعلق بگیرد یک نوازنده تار هم به گروه اضافه خواهد شد.

انصافی ادامه داد: ما در این اثر نمایشی سعی کردیم برخی از نمایش های زنانه قدیمی را که کوتاه هستند هم در دل کار اجرا کنیم؛ همانطور که می دانید بنده ۲ کتاب «نمایش های زنانه ایران» و «نمایش شگفتانه زنان ایران» را پیش از این نوشته ام و بسیار مایلم در آثارم اگر ارتباطی با سوژه پیدا شود بخشی از این نمایش های زنانه را هم روی صحنه ببریم.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو بار دیگر با انتقاد از شرایط فعلی حوزه تئاتر اظهار داشت: ما سال ها است فریاد می زنیم و خواهش می کنیم که یک مکان مناسب برای نمایش های آیینی سنتی اختصاص داده شود تا در طول سال بتوانیم این نمایش ها که برگرفته از فرهنگ کهن و ملی مان هستند را روی صحنه داشته باشیم و حتی توریست های خارجی را جذب تماشای آن ها کنیم اما متأسفانه مسئولان وقعی به دغدغه های ما نمی گذارند و اصولاً برایشان بودن یا نبودن این نمایش ها چندان اهمیتی ندارد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.