یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

رمضان در قاب سیما

برنامه های شبکه های سیما به مناسبت ماه ضیافت الهی

ماه مبارک رمضان*

سینماپرس: شبکه‌های سازمان صداوسیما برای ماه رمضان ۹۸ همچون سال‌های گذشته برنامه های ویژه مناسب این ماه تولید و در طول این ماه پخش خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، به مناسبت فرارسیدن ماه ضیافت الهی رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

برنامه های شبکه نسیم با شروع ماه مبارک رمضان

برنامه «هزار داستان» به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی مریم نوابی‌نژاد با شروع ماه مبارک رمضان از دوشنبه هر شب ساعت ۱۹ که  در هر قسمت با داستان‌های جذاب و چهره‌هایی که میزبان مهمانان برنامه قرار می‌گیرد از شبکه نسیم پخش می‌شود. در این ۳۰ شب، با داستان‌های جذاب مواجه خواهیم بود و داستان‌های «هزار داستان» به تکرار نمی‌رسد زیرا آدم‌هایی دعوت می‌شوند که یا نوع بیان‌شان یا نوع زندگی‌شان ویژه است.

شبکه نسیم بعد از مدت‌ها سریال «بزنگاه» رضا عطاران را به عنوان کار نمایشی رمضانی خودش انتخاب کرده و ساعت ۲۰:۳۰ به مدت سی دقیقه روی آنتن می‌برد. «قاچ» نام برنامه بعدی شبکه نسیم است که از ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود؛ پیش از این تهیه‌کننده این مجموعه اعلام کرد که ۱۵ قسمت این برنامه در مناطق سیل‌زده تصویربرداری می‌شود و روی آنتن می‌رود.

«قاچ» هر شب از ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود و رامبد جوان بعد از تعطیلی موقت «خندوانه» روی آنتن شبکه نسیم می‌ماند. این برنامه هم مدت ۳۰ دقیقه هر شب ماه مبارک رمضان روی آنتن خواهد بود و «شوتبال» نام برنامه بعدی است که ساعت ۲۱:۳۰ با اجرای امیرحسین رستمی روی آنتن می‌رود. البته «شوتبال» برنامه هر شب شبکه نسیم نیست و روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه پخش می‌شود.

برنامه «کودک‌شو» که مدتی روی آنتن است و اتفاقاً در مناطق سیل‌زده هم حضوری داشته‌اند و آیتم‌هایی را به تعبیر پژمان بازغی روی آنتن خواهند داشت در شب‌های ماه مبارک رمضان روزهای شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۳ و روز جمعه ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن خواهند بود.

برنامه «دورهمی» هم که قرار بود سری جدید آن در اردیبهشت‌ماه روی آنتن برود با کنداکتور اعلام شده شبکه نسیم گویا هنوز نتوانسته سری جدید خودش را آماده کند. یا به تعبیری با حاشیه‌های روز آخر عید(سیزدهم فروردین) روی آنتن پیش آمد هنوز سری جدیدی آماده نشده و منتخب برنامه‌های قبل «دورهمی» روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ایام ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳ روی آنتن خواهد بود.

همراهی کانال آذری شبکه سحر با ویژه‌های افطار و سحر

همزمان با شروع ماه مهمانی خدا ویژه برنامه افطار از ساعت ۲۰:۰۰ به وقت تهران به مدت ۶۰ دقیقه پخش می‌شود که مشتمل بر بخش‌های متنوعی است.

دعوت از یکی از چهره‌های اسلامی و دینی به عنوان کارشناس در برنامه و بیان اعمال واجب و مستحب و فضایل این ایام، حضور مهمانی از میان خیرین و نیکوکاران به نام و شرح اقدامات وی، پخش گوشه های از مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران و حضور یکی از میهمانان این مسابقات در برنامه، پخش اذان مغرب به افق باکو همراه با نیایش با صدای یکی از صدا پیشگان معروف خطه آذربایجان به نام راسیم بالایف، پخش گزارش‌هایی از حال و هوای مردم شهرهای تهران، تبریز و ارومیه در این ایام و آداب و رسوم متداول آنان، پخش کلیپ‌ها و فیلم‌های مناسبتی و نیز قرائت پیام‌های رسیده از طرف بینندگان در برنامه  از جمله بخش های این برنامه است.

پناه نجف‌زاده تهیه کننده و عبدالله بحرالعلومی اجرای  این ویژه برنامه را برعهده دارند. همچنین در این شب های پر فیض کانال آذری از ساعت ۳:۱۵ به وقت تهران در مدت زمان ۸۵ دقیقه برنامه‌هایی ویژه سحر برای بینندگان شبکه سحر در جمهوری آذربایجان تدارک دیده شده که اهم آن عبارتند از :

حضور مهمان و کارشناس دینی در برنامه، قرائت و شرح دعای ابو حمزه ثمالی، ادعیه روزهای ماه مبارک، پخش گوشه هایی از برپایی نماز جماعت در حرم حضرت معصومه (س)، پخش اذان صبح به افق باکو و قرائت دعا و مناجات از جمله این برنامه‌ها است.

تهیه‌کننده برنامه های ویژه سحر احمد منصفی و اجرای تمامی این برنامه ها که از شهر قم بر روی آنتن است برعهده جبریل آبی‌اف است.

ضیافت رمضان در شبکه العالم

شبکه العالم با حلول ماه رمضان، ماه بندگی خداوند و بهار قرآن از «آرم استیشن رمضانی» خود رونمایی خواهد کرد. این آرم استیشن متناسب با حال و هوای ماه میهمانی خدا در مدت ۲۰ ثانیه با اجرای گرافیکی بهرام رشدی در گروه هنری شبکه تهیه شده است.

«رمضان کریم»، نام نماهنگی ۳ دقیقه ای است که با موسیقی و تصاویر تولیدی و جذاب از امکان مذهبی و مقدس داخلی و خارجی به کارگردانی و تدوین محمد رضا چرختاب تهیه شده است. نماهنگ «رمضان کریم» با حلول ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه العالم می‌رود.

شبکه العالم همچنین برای ماه عبادت‌های عاشقانه، نیایش‌های عارفانه و بندگی خالصانه با بهره مندی از مجریان و خبرنگاران خود کلیپ «رمضان یجمعنا» را نیز به مدت ۳ دقیقه تهیه کرده است. حضور مجریان و خبرنگاران داخلی و خارجی شبکه در اماکن مذهبی در کنار تصاویر مربوط به آداب و رسوم، بازارها و جنب وجوش مردم در ماه مهمانی خدا از نکات دیدنی این کلیپ است. کلیپ «رمضان یجمعنا» نیز به کارگردانی محمدرضا چرختاب در گروه هنری شبکه العالم، تولید شده است.

شبکه العالم در برنامه «صباح جدید» خود نیز از ابتدای ماه رمضان تا عید سعید فطر در بخش اختصاصی با دعوت از حافظان، مفسران و کارشناسان قرآنی موضوع رمضان در قرآن و رمضان در شعر و ادبیات عرب را بررسی خواهد کرد. حضور میهمان و کارشناسان درحوزه های دیگر شامل پزشکی وتغذیه و بهره‌مندی از نظرات ایشان و همچنین استفاده از فوتو و ویدیوگراف های جذاب مربوط به این حوزه از دیگر برنامه های شبکه العالم در ماه مبارک رمضان است. پخش سخنرانی‌های کوتاه اخلاقی و مذهبی (حداکثر ۲ دقیقه) با موسیقی مناسب از میان برنامه های «صباح جدید» در این ماه مبارک خواهد بود. خبرنگاران شبکه العالم هم در سراسر کشور و جهان علاوه بر تهیه گزارش متناسب با ایام ماه رمضان  به صورت زنده از اماکن مذهبی در شهرهای مختلف از جمله مشهد، قم، کربلا، نجف و ... گزارش خواهند داد. تهیه کنندگی «صباح جدید» را محمد فهمی و محمدمعین مقامی برعهده دارند.

«برنامه نوافذ»، میزگردی با حضور استادان دانشگاه و فرهیختگان جهان عرب است که درچند قسمت ۲۵ دقیقه‌ای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و معنوی ماه مبارک رمضان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

«روز قدس» جایگاه و سهم ویژه ای در برنامه های تولیدی و زنده شبکه العالم درماه رمضان خواهد داشت. کلیپ، مصاحبه، مستند و ویژه برنامه های زنده و تولیدی ازجمله برنامه‌های العالم برای روز قدس است.

همچنین در شبکه العالم حدود بیست برنامه ۲۵ دقیقه ای در مجموع به مدت  ۵۰۰ دقیقه با موضوع  آداب و رسوم ویژه و سنت های مختلف مردم در روزهای ماه مبارک رمضان زبانگردانی شده و پخش خواهد شد.

جشنواره جهانی فیلم فجر در قاب هیسپان‌تی‌وی

برنامه «ایران» که در قالب مستند گزارش به معرفی رویدادهای فرهنگی و هنری و جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران می پردازد، این هفته با اجرای علی گودرزی و با معرفی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر مهمان مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان‌تی‌وی خواهد بود.

جشنواره جهانی فیلم فجر عرصه‌ای مناسب برای  تبادلات فرهنگی، نمایش دستاوردهای خلاقانه سینماگران مطرح و نیز تقدیر از فیلم‌های ملی و بین‌المللی است و از زمان تاسیس تاکنون نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران ایفا نموده و هر ساله کارگردانان پیشکسوت و فیلمسازان جدید آثار خود را در آن به نمایش می‌گذارند.

برنامه «ایران» هیسپان تی وی هر هفته یکشنبه ها ساعت ۰۷:۳۰ به وقت تهران از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان‌تی‌وی پخش و ساعات ۱۲:۳۰ و ۱۸:۳۰ همان روز و دوشنبه ساعت ۱۱:۳۰ بازپخش خواهد شد.

پخش برنامه «صبح بخیر ایران» پس از ماه رمضان

برنامه «صبح بخیر ایران» یکشنبه پانزدهم اردیبهشت، در آخرین برنامه خود قبل از ماه مبارک رمضان، میزبان سرهنگ «مجید عبداللهیان»، معاون هماهنگ‌کننده سپاه سید الشهدا است. سرهنگ عبداللهیان، در این برنامه که ساعت ۶ صبح به‌صورت زنده پخش می‌شود، درباره خدمات و عملکرد سپاه «سید الشهدا» در کمک به سیل‌زدگان صحبت می‌کند.

استقرار سه بیمارستان صحرایی در مناطق سیل‌زده به ارائه خدمات تخصصی امدادی و درمانی به هموطنان، بکارگیری واحدهای مهندسی نیروی زمینی سپاه برای ایجاد و ترمیم سیل بند ها، حفر کانال، ساخت پل و ...، بازگشایی مسیرهای اصلی ارتباطی مانند جاده دسترسی و ساخت پل و... از جمله خدمات سپاه به سیل‌زدگان است که سرهنگ عبداللهیان در برنامه «صبح بخیر ایران» بیشتر درباره آن توضیح می‌دهد.

برنامه «صبح بخیر ایران» کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که به تهیه‌کنندگی رضا هنرور، از شنبه تا چهارشنبه از شبکه یک پخش می‌شود، اما از یکشنبه ۱۵ اردیبهشت، به مناسبت ماه رمضان پخش این برنامه به بعد از ماه مبارک موکول خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.