یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

سید مرتضی فاطمی:

با «شرایط خاص» خواستیم حال مخاطب را خوب کنیم

سیدمرتضی فاطمی

سینماپرس: تهیه کننده سریال «شرایط خاص» گفت: این سریال نسخه شیرین و کمدی همان طرح ملودرامی است که خودمان به شبکه پیشنهاد دادیم.

به گزارش سینماپرس، همیشه جا به جایی دو شخصیت در آثار نمایشی برای مخاطبان جذابیت دارد و این بار وحید امیرخانی به همراه سید مرتضی فاطمی این موضوع را دستمایه سریال خود قرار داده‌اند. سریالی که شخصیت اصلی آن را کامبیز دیرباز بازی می‌کند و بنا به شرایط خاصی که برایش بوجود می‌آید مجبور می‌شود تا نقش پسر مفقود الاثر خانمی را بازی کند و در ازایش مشمول شرایطی دیگر شود. در ادامه گفت‌وگو با فاطمی را درباره شکل گیری این سریال و قصه‌ای که بارها در تلویزیون دیده شده می خوانید.

** تا الان از بازخوردهایی که گرفتید رضایت داشتید؟

- خداراشکر مخاطبان تا الان استقبال خوبی از این سریال کردند و هر شب ما را دنبال می‌کنند، فقط برخی از شب‌ها به دلیل تقارن با مسابقه‌های ورزشی سریال ما پخش نمی‌شود و همین باعث می‌شود تا مخاطبان نا خودآگاه نخ تسبیح را گم کنند.

** چطور شد که به سمت چنین سوژه‌ای رفتید؟

- از سال ۹۱ که سریال «هوش سیاه» را کار کرده بودم تا سال گذشته تهیه کنندگی کار نمایشی را انجام نداده بودم چراکه پیچیدگی‌ها، سختی‌ها و بی‌پولی‌های خود را دارد. البته در این مدت برنامه‌های «اختیاریه» و «۱۸۰ درجه» که کارهای ترکیبی بودند را انجام دادم که مشکلات کمتری به نسبت سریال دارد.

** با توجه به تعداد قسمت‌های نمایش داده شده در این سریال، ما با قصه‌ای مواجهیم که در کنار تمام تلخی‌هایی که برای مخاطب دارد، اما در بستر کمدی روایت می‌شود و به نظر می‌رسد این موضوع یکی از اهداف شما بود.

-دقیقا همینطور است. سوژه «شرایط خاص» از سال ۹۵ پیشنهاد شد و آن زمان ایده و طرحی داشتم که کاملا ملودرام بود و در نهایت ایده من با طرحی که تلویزیون به ما پیشنهاد داده بود ترکیب شد. در اصل باید گفت سریالی که این شب‌ها می‌بینید نسخه شیرین همان طرح ملودرامی است که در ذهنم بود. تلویزیون با طرح ما موافقت کرد و بعد در سال ۹۶ شروع به نگارش قصه کردیم و به موازات آن جلساتی هم برای شکل‌گیری قصه و داستان برگزار کردیم.

** چرا طرح ملودرام را در بستر شیرین روایت کردید؟

-دو دلیل داشت. یکی اینکه فکر می‌کنم در این سالها فضای جامعه از ملودرام اشباع شده است، هرچند که مخاطبان ایرانی همیشه این فضا را دوست دارند اما حال و روز مردم جامعه ما آنقدر خوب نیست که مدام بخواهید تلخی‌ها را تشدید کنید و به این نتیجه رسیدیم کاری بسازیم که اگر کمدی نیست لااقل حال مخاطب را خوب کند. دلیل بعدی هم توانایی بالای وحید امیرخوانی (کارگردان) روی کارهای کمدی بود. او تبحر خاصی در حوزه کمدی دارد و برای همین ترجیح دادیم تا فضا را به سمت فضایی شیرین‌تر ببریم.  

** معمولا برای اجرای کارهای اینچنینی گروه تولید اغلب دچار محدودیت می‌شوند. این مسئله برای شما هم وجود داشت؟

- هیچ کاری بدون محدودیت ساخته نمی‌شود و این در همه حوزه‌ها همینطور است. هنوز که هنوز است بخشی از دستمزد برخی از کارهایی که برای تلویزیون ساختم را نگرفتم، حالا فکر کنید اگر بخواهم همان مبلغ را بگیرم در شرایط حاضر مبلغی بی ارزش است. به جرات می‌گویم که برآورد مالی این سریال خیلی پایین تر از بعضی سریال‌های تلویزیون بود. بخشی دیگر از محدودیت‌هایی که در طول این پروژه داشتیم محتوایی بود. سریال ساختن در سازمان صداوسیما بسیار سخت است مخصوصا وقتی سوژه شما کمی ملتهب و حساس باشد.

** یکی از سوژه‌های اصلی این سریال داستان جا به جایی دو شخصیت است که بارها در سریال‌ها و آثار نمایشی دیده شده است. برای اینکه از این تکرار و کلیشه فاصله بگیرید چه کردید؟

-بخش ابتدایی سوالتان درست است اما من طور دیگری آن را جواب می‌دهم. اول دوست دارم ثابت کنم کلیشه بد نیست و بعد درباره این تغییرات صحبت کنم. معتقدم کلیشه خیلی هم خوب است چراکه در اصل همین کلیشه‌ها الگوهای جواب داده قصه نویسی یا درام نویسی و فیلم نامه نویسی است. بسیاری از الگوهایی که داریم شابلون‌های مادر هستند و بر اساس آن تعداد بسیاری قصه‌ها ساخته و پرداخته شده است. شاهزاده و گدا، سیندرلا و ... هم بر همین اساس ساخته شده است و جا به جایی‌ها و قصه‌هایی به این شکل خیلی زیاد داریم و اینها کلیشه‌هایی هستند که جواب می‌دهند. اتفاقا زمانیکه به درستی از کهن الگوها استفاده می کنید، ‌مطمئن هستید که نتیجه خوبی هم خواهید داشت و ما هم هیچ ابایی از انجام این کار نداشتیم. ضمن اینکه قصه‌ای که داشتیم را باید تا پایان ببینید و بعد کلیشه بودن یا نبودن آن را متوجه شوید.

** متنی که در دست شما بود همین بود یا در خلال کار تغییر کرد؟

-تغییرات زیادی داشتیم. در ابتدا ۲۰ قسمت متن داشتیم که اواسط تولید اعلام کردند قرار است سریال در ماه رمضان پخش شود. با همه اینها نهایتا نزدیک به همین ۲۰ قسمت را به شبکه تحویل دادیم. از طرفی هنگام تصویربرداری با توجه به ممیزی‌ها، اصلاحاتی اعمال می‌شد و بازنویسی‌های زیادی روی متن صورت گرفت.

** برای انتخاب بازیگرانی که در این سریال حضور دارند، چه مواردی برایتان اولویت داشت؟ برای مثال کامبیز دیرباز در این سالها بیشتر در سریال‌های ملودرام بازی کرده بود و در «شرایط خاص» فضای متفاوتی را تجربه کرده است.

- درست است که کامبیز دیرباز چند سالی از این فضا دور بود و برای اینکه او را برای بازی در این سریال متقاعد کنیم مجبور شدیم چند جلسه با او صحبت کنیم تا راضی شود و در نهایت توانستیم او را راضی کنیم که بهتر است به این فضا برگردد. تحلیل ما این بود و الان هم که سریال در حال پخش است جواب خوبی از این موضوع گرفتیم.

** دیگر بازیگری که بازی‌اش در این سریال به خوبی به چشم مخاطب آمده است، بهرام افشاری است که قبلتر در «پایتخت» بازی کرده است. شما او را بعد از موفقیت در پایتخت انتخاب کردید؟

-نه، اما این را می‌دانستیم که او در نقطه پرتاب است و با توجه به توانایی‌هایی که از او دیده بودیم انتخابش کردیم. آن زمان که ما بهرام را برای این نقش انتخاب کردیم در سریال پایتخت بازی کرده بود اما هنوز سریال پخش نشده و بازیش دیده نشده بود.

** بعد از «شرایط خاص» سریال جدیدی برای تلویزیون ندارید؟

-حقیقتش این است که ترجیح می‌دهم تا از این فضا دور باشم. آنقدر که فشار مالی وجود دارد از نظر اقتصادی برایمان به صرفه نیست و می‌خواهم انرژی‌ام را برای کارهای دیگر بگذارم.

** شما چند سال پیش تجربه موفقی مثل سریال «هوش سیاه» داشتید، اما آن را ادامه ندادید؟ دلایل مالی مانع شما شد؟

-من هر باری که یک سریال می‌سازم تا مدتی پشیمان می‌شوم. هوش سیاه هم از آندسته کارهایی بود که هنوز حتی بازپخش‌هایش مخاطب دارد. معتقدم سازمان باید حواسش به سریال‌هایی باشد که توانستند ارتباط خوبی با مخاطب بگیرند و بهتر است خودشان برای تولید ادامه این سریال‌ها پیشنهاد بدهند و پیش قدم شوند.

سریال «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی و بازی کامبیز دیرباز، پروانه معصومی، بهرام افشاری، سیروس گرجستانی و ... هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.