سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

همزمان با سالروز درگذشت؛

مبانی فن نوازندگی محمدرضا لطفی کتاب شد

محمد رضا لطفی*

سینماپرس: شهاب منا پژوهشگر و ناشر موسیقی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های مجموعه تحت نظر خود از انتشار یک اثر تألیفی درباره نوازندگی زنده یاد محمدرضا لطفی همزمان با سالروز درگذشت این هنرمند خبر داد.

به گزارش سینماپرس، شهاب منا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های پژوهشی خود در حوزه موسیقی گفت: کتاب و سی‌دی «مبانی فن نوازندگی تار و سه‌تار: یک ترم کلاس استاد محمدرضا لطفی» با گردآوری، آوانگاری و اجرای محسن بخشنده با نظارت و مقدمۀ استاد محمدرضا لطفی توسط نشر «خنیاگر» منتشر شد.

وی ادامه داد: این متد شرح یک ترم از کلاس «مبانی فن نوازندگی» استاد محمدرضا لطفی است که به خواست این هنرمند توسط یکی از شاگردانشان نگارش شده و با تأیید و مقدمۀ وی به‌سامان رسیده است. تمرین‌های کتاب حاضر با نگرش موسیقی ایرانی همگون‌اند، موزیکالیتۀ هنرجویان را تقویت کرده و هنرجو را به خلاقیت هنری نزدیک می‌گردانند و در جهت آموزش روش تمرین حرکت می‌کنند که مشکل بسیاری از هنرجویان است.

این پژوهشگر توضیح داد: «دورهای مضرابی» (از دوتایی تا دوازده‌تایی با توالی‌های گوناگون راست و چپ مضراب و تغییر در تعداد و محل اَکسِنت‌ها)، «تکنیک‌های مضرابی» (برای تقویت اجرای انواع ریز، دُرّاب و شلال)، «ساخت و تغییر پایه» (با استفاده از الگوهای مضرابی، تغییر اَکسِنت، چرخش در سیم‌ها و به‌کارگیری تزئینات)، «ساخت ملودی براساس پایه»، «تمرین‌های دست چپ» (با انواع انگشت‌گذاری)، و انواع «تکیه و تحریر» مهم‌ترین مطالب این مِتُد را در بر می‌گیرند.

در لوح فشردۀ ضمیمه کتاب، اجرای صوتی تمرین‌ها همراه با گزیده‌ای از سخنان استاد لطفی در کلاس و تصاویر منتخبی از ایشان درج شده است.

منا در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: مراسم رونمایی از این کتاب پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۳۹۸، مقارن با سالگرد درگذشت استاد محمدرضا لطفی ساعت ۱۵ در فرهنگسرای ارسباران با سخنرانی استادان بهروز همتی، حمید سکوتی، رامین جزایری، و ناشر و نویسنده، همراه با اجرای زنده توسط استاد حمید سکوتی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.