دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶

مطالعه و کتابخوانی از منظر هنرمندان؛

افزایش بی رویه تولید آثار سخیف در سینما به دلیل فقدان مطالعه

یثربی-برومند-اسکندری-تجار-پوریامین-صلح جو-کریمی

سینماپرس: همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تعدادی از اهالی سینما و تلویزیون با انتقاد از کاهش سرانه مطالعه در کشور، مدیران فرهنگی و بال و پر دادن به فضای مجازی را عامل اصلی این اتفاق برشمردند و تأکید کردند افزایش بی رویه تولید آثار سخیف در سینما به دلیل فقدان مطالعه در میان فیلمسازان است.

به گزارش سینماپرس طی سال های اخیر همواره شاهد افول و نزول جدی مطالعه و کتاب خوانی در سطح کشور بوده ایم و آنقدر بی توجهی به این حوزه بسیار بوده که دیگر قشر فرهیخته و هنرمند کشور نیز هیچ رغبتی برای مطالعه و کتاب خوانی و علم آموزی و تحقیق و پژوهش از خود نشان ندادند و همین امر باعث افت کیفی و عمقی اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما و همینطور نزول سطح سلیقه مردم شده است.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بال و پر دادن به فضای مجازی را یکی از دلایل مهم دور شدن مردم از مطالعه می دانند و تأکید دارند که کم کاری مدیران فرهنگی کشور باعث شده تا دیگر رغبتی برای آگاهی بخشی و مطالعه حتی در بین هنرمندان وجود نداشته باشد. ذائقه مردم روز به روز در حال تنزل است و متولیان فرهنگی دست روی دست گذاشته و نظاره گر این اوضاع اسفناک هستند.

این در حالی است که قطعاً می توان با به کارگیری سیاست های تشویقی عامه مردم و همینطور هنرمندان را علاقه مند به مطالعه و کتاب خوانی کرد. در این رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: چیستا یثربی، احترام برومند، ستاره اسکندری، راضیه تجار، مریم پوریامین، طهماسب صلح جو و عباس کریمی با ما گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر در آستانه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: اکثریت فیلمسازان و سینماگران فاقد هرگونه مطالعه هستند و به همین علت سینمای ایران سرشار از آثار نازل شده است؛ ما باید بدانیم و آگاه باشیم هنرمندی که کتاب نخواند هیچ چیز از جهان نمی داند و هنرش قابل تأمل و ماندگار نیست. ما با هنرمندانی در کشورمان روبرو هستیم که هیچ الگوی درستی برای خود در نظر نگرفته اند و متأسفانه الگوی شان خودشان و یا امثال خودشان هستند!؛ وضعیت در حوزه مطالعه آنقدر وخیم شده که حتی دیگر برخی افراد کتاب را به عنوان هدیه هم قبول نمی کنند و از پذیرفتن آن امتناع می کنند. این اتفاق برای خود بنده بارها افتاده و زمانی که خواستم کتابی را به فردی هدیه بدهم با این جمله مواجه شده ام که «ما جای کتاب نداریم» و یا «وقت مطالعه نداریم»! جالب است بدانید بخشی از این افراد هنرمندانی هستند که امروزه مشغول کار و فعالیتند!

احترام برومند مجری و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: برخی اوقات فقدان مطالعه کافی در میان هنرمندان باعث اظهارنظرها و موضع گیری های سطحی از سوی آن ها می شود و این اتفاق بسیار بد و ناراحت کننده است. طبیعی است که یک هنرمند اگر باسوداد و کتاب خوان باشد بهتر از دیگران می تواند اظهار نظر و عقیده کند اما متأسفانه ما در برخی اوقات شاهد آن هستیم که در اظهارنظرهای هنرمندان سطحی نگری صرف وجود دارد و گاهی در صحبت برخی افراد آنقدر قضاوت های سطحی و بدون پشتوانه ای دیده می شود که کاملاً روشن است طرف در هیچ زمینه ای مطالعه ندارند و فقط یک مدعی است! هنرمندان باید بدانند که صرفاً به واسطه دیدن چند برنامه تلویزیونی و یا چرخیدن در فضای مجازی نمی توانند در همه زمینه ها به دانش برسند و باید سعی کنند تا اظهارنظرهای شان را کنار بگذارند و بیشتر مطالعه کنند. بهتر است افراد تا زمانی که راجع به هر مسأله ای به دانش و آگاهی کامل نرسیده اند راجع به آن اظهارنظر نکنند.

ستاره اسکندری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: سیاست گذاران فرهنگی مردم را به سمت عاری شدن از تفکر سوق داده اند، این اتفاق از زمانی رخ داد که سیاست گذاران تصمیم گرفتند بازار و اقتصاد را بر اندیشه مسلط کنند که در کار خود موفق شدند و از عرصه فرهنگ جز ویران سرایی جا نگذاشتند. برنامه های رسانه ملی باعث شرمساری و فیلم های سینمایی نیز بسیار سخیف و بی هویت شده اند؛ در تئاتر و سینما ما با آثاری مواجه هستیم که بسیار سخیف و کم مایه هستند. این اتفاق در کشوری که سبقه طولانی در ادبیات و فرهنگ دارد مایه شرمساری است. بنده تأکید می کنم تا زمانی که مبنای همه چیز در کشور ما مبتنی بر اقتصاد مطلق باشد وضعیت به همین صورت خواهد بود.

راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب نیز در این باره گفت: هنرمندان برای تکامل خود و آثار هنری که تولید می کنند نیاز به مطالعه در همه زمینه ها دارند، در غیر این صورت هنر آن ها ناقص و عقیم می ماند و مردم هیچ استقبالی از آثار آن ها به عمل نخواهند آورد. واضح و مبرهن است که مطالعه یکی از پایه های رشد هنرمند است؛ یک هنرمند تا ورودی مناسب نداشته باشد نمی تواند خروجی قابل قبولی از خود ارائه کند. هنرمند باید با مطالعه میزان دانش و ذوق خود را پرورش دهد تا دچار رخوت و سکون نشود. یک هنرمند باید دانش خود را در زمینه های مختلف عمق ببخشد و هرگز دچار ایستایی نشود، همه این ها با مطالعه امکان پذیر است و اگر هنرمندی مطالعه نکند نمی تواند به این مهم دست یابد.

مریم پوریامین کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: فیلمنامه نویسان و فیلمسازان نیازمند مطالعه جدی در تمامی زمینه ها هستند؛ مطالعه، تحقیق و پژوهش دریچه ای است که انسان را به سمت تعالی پیش می برد و انسان معاصر بیش از هر زمان دیگری نیاز به تحقیق و جستجو دارد، باید با تغییرات زمان خود آشنا باشد و از تمام تحولات زمانه خودش آگاهی و اطلاع کافی داشته باشد. مطالعه آثار سینمایی و کتاب و فنون فیلمنامه نویسی و ادبیات داستانی کمک می کند اثری درخور برای مخاطب تولید شود. اثری ماندگار که نفعی برای جامعه و کشور به همراه داشته باشد. من نمی دانم تولید این همه آثار ضعیف و نازل چه نفعی برای سینمای کشور و حوزه فرهنگ و هنر در پی دارد که مرتباً شاهد تولیدشان هستیم؟

 

طهماسب صلح جو منتقد سینما نیز در این باره اظهار داشت: مطالعه و کسب دانش قطعاً در کیفیت آثار هنری نقش بسزایی دارد اما هرکه کتاب بخواند هنرمند خوبی نمی شود و ما باید این باور غلط که با مطالعه می توان هنرمند خوبی شد را از خود دور کنیم. تجربه تاریخ سینما نشان داده استادان سینما و کسانی که تحصیلات عالیه دانشگاهی داشته اند و سال ها درس خوانده و باسواد بودند وقتی خواستند فیلمی بسازند نتوانستند به خوبی از پس آن برآیند و ماحصل فیلم های شان به گونه ای شده که نه هیچ منتقدی از آن استقبال کرده، نه مورد توجه فستیوال های معتبر جهان قرار گرفته و نه مخاطبان و مردم عام از آن خوش شان آمده است. البته این بدان معنا نیست که مطالعه مسأله ای بدون اهمیت است، منظور این است که نباید این باور غلط را ترویج کنیم که هر کس مطالعه کرد و دانش بسیار کسب نمود هنرمند و یا فیلمساز خوبی می شود. بنده معتقدم این به خود هنرمندان مربوط می شود که تا چه میزان مطالعه داشته باشند؛ آن ها باید خودشان متوجه شوند که چقدر نیاز به مطالعه دارند و بر اساس درک و دانش و ذوق و استعدادشان باید فیلم ها و سریال های شان را بسازند.

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: فقدان مطالعه میان فیلمسازان و تولید آثار نازل و سخیف ارتباط جدی با یکدیگر دارند چرا که اگر یک سینماگر اندکی مطالعه جدی داشته باشد دست به تولید آثاری درخور، فکرشده و با مسما می زند و به سمت آثار پوچ و تهی نمی رود. یک سینماگر در هر رشته ای که فعالیت می کند نیاز به مطالعه و کسب دانش دارد، این مسأله به ویژه برای فیلمنامه نویسان و کارگردانان جدی تر است. یک فیلمساز و فیلمنامه نویس باید در همه زمینه ها مطالعه کافی و دقیق داشته باشند و به ویژه باید متون مهم ادبیات داستانی را خوانده باشند و درام را بشناسند و بدانند که باید یک فیلمنامه را چطور بنویسند و آن را کارگردانی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.