سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه

آئین دیدار مستند «اسرار دریاچه» در موزه سینما برگزار شد

مستند «اسرار دریاچه»

سینماپرس: رامین حیدری فاروقی معتقد است که در فیلم «اسرار دریاچه» درام را در متن یک پژوهش میدانی می‌بینیم که پشت آن تجربه وسیع دانشی وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، آئین دیدار مستند «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان شامگاه دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پوستر این فیلم از سوی عوامل برنامه و چهره‌هایی همچون سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جعفر صانعی مقدم مدیر گروه سینمایی «هنر و تجربه»، رامین حیدری فاروقی مستندساز، سعید رشتیان تهیه‌کننده مستند، آزاده زارعی بازیگر، محمد صوفی تهیه‌کننده امضا شد.

پیش از نمایش فیلم شاهین امین که اجرای این مراسم را برعهده داشت، گفت: جای خوشحالی است که برای سینمای مستند دور هم جمع شده‌ایم. تصورم این است که سینمای مستند ایران واحد ارزش‌های خیلی زیادی است و در خیلی از موارد، سینمای مستند ما جذاب‌تر است. امیدوارم جذابیت آن بیشتر درک شود و هر روز مخاطبان بیشتری پیدا کنند. امیدوارم امکانات بیشتری هم ایجاد شود تا جذابیت بیشتر آن را به منصه ظهور بگذارد.

آرمین ایثاریان کارگردان «اسرار دریاچه» گفت: فیلم «اسرار دریاچه» تجربه خاصی بود که هیچ‌کدام قبل از آن نداشتیم و طی مراحل تولید شکل گرفت. این مستند درباره یک دریاچه ناشناخته در آذربایجان غربی در منطقه باستانی تخت سلیمان است و تا به حال کسی به عمق آن راه پیدا نکرده بود. این فیلم حاصل زحمات حدود ۷۰ نفر است که طی ۳ سال با همدلی توانستند دوام بیاورند و کار را به نتیجه برسانند.

امین درباره فیلمبردای «اسرار دریاچه» عنوان کرد: این مستند در جشن خانه سینما و جشنواره «سینماحقیقت» نامزد شده بود که ۳ جایزه فیلمبرداری، پژوهش و «هنر و تجربه» را برد و فیلمبرداری بسیار زیبایی دارد. فیلم باشکوه است اما فیلمبرداری بسیار خوب و البته بسیار سختی دارد.

پویان آقابابایی فیلمبردار هم در ادامه این مراسم گفت: کار بسیار سختی بود. مجموعه عوامل حدود ۲ سال و نیم درگیر فیلمبرداری بودند و حدود ۶ ماه درگیر مراحل بعد فیلمبرداری اما همه عوامل بخشی از وجودشان را گذاشتند. به همین دلیل دیدن فیلم خالی از لطف نیست.

صدرالدین طاهری آهنگساز مستند نیز در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: از اینکه با چنین گروه حرفه‌ای کار کردم خیلی خوشحالم. جای چنین مستندی در سینمای مستند خالی بود. از همان اول که تصاویر اولیه را دیدم آنقدر جذابیت خاصی داشت که با افتخار وارد این کار شدم.

غلامرضا احمدی، جانشین تهیه‌کننده هم به پشت صحنه فیلم اشاره کرد و گفت: این فیلم به خاطر منطقه خیلی بکر و صعب‌العبور دارای پشت صحنه‌هایی است که آقای ایثاریان باید فکری برای آن کند.

در ادامه مراسم امین به نکته‌ای در سینمای مستند اشاره کرد و بیان کرد: متأسفانه در سینمای مستند ما سلیقه‌ای غلبه دارد که فقط مستندهایی که به نقد اجتماعی می‌پردازند واجد ارزش می‌داند. این دیدگاه باعث می‌شود گاهی خیلی از فیلم‌هایی که در این حوزه قرار نمی‌گیرند اما آثار ارزشمندی هستند، در زمان خودشان مورد بی‌مهری واقع شوند و بعداً ارزش‌های آن کشف شود. یکی از کسانی که فیلم‌های مستند درخشان و چشم‌نوازی می‌ساخت و هنوز هم می‌سازد اما در سال‌های دورتر از سوی جامعه منتقدان و حتی در بخش جوایز، مورد بی‌مهری قرار گرفت، رامین حیدری فاروقی بود. این سلیقه، سینمای مستند را محدود می‌کند. مستند «اسرار دریاچه» هم با وجود جوایزی که برده است، ارزش‌های بیشتری دارد و می‌تواند مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

رامین حیدری فاروقی، گفت: وقتی درباره درام مستند صحبت می‌کنیم، اشخاص، مکان‌ها و زمان‌ها، فضای درام را می‌سازند. نقش فضای دراماتیک در این فیلم بسیار مهم است. در این فیلم ابزار بصری سرجای خودشان قرار گرفته‌اند و شکل تزئینی ندارند. مفهوم روایت در متن این اثر که به آن معنا قصه ندارد اما روایت در آن وجود دارد، حس می‌شود. این روایت موقعیتی کنجکاوی برانگیز جذاب، مؤثر و ماندگار به وجود می‌آورد، که این فیلم به لحاظ فضا، روند و رویه دارد.

در پایان این مراسم مستند «اسرار دریاچه» برای تماشاگران به نمایش درآمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.