دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲

رییس شورای سیاست گذاری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش:

جشنواره وارش بین المللی و یک فرصت مغتنم است

نشست خبری جشنواره فیلم وارش

سینماپرس: مدیرکل اداره ارشاد استان مازندران، گفت: جشنواره فیلم وارش تنها یک رویداد فرهنگی نیست بلکه به مبادلات اقتصادی و تجاری می‌انجامد و باید از فرصت حضور رایزنان فرهنگی، سفرا و سینماگران خارجی در مازندران استفاده کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه ای این جشنواره عصر امروز (یکشنبه ۸ اردیبهشت) در شهر بابل برگزار شد.  
در این نشست محمود شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و رییس شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش، مهدی قربانپور دبیر، مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی این جشنواره و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.
در ابتدای این نشست محمود شالویی بیان کرد: اردیبهشت امسال به دلیل برگزاری جشنواره فیلم وارش اردیبهشت متفاوتی شده است. استان مازندران نیز همچون برخی دیگر از استان ها در ابتدای سال دچار سیل شد و امیدوارم برنامه های ما بتواند در مراکز و بخش‌هایی که آسیب دیده از سیل هستند، ارجاع داده شود تا همراه با بازسازی این مناطق شاهد نشاط و شادابی و بالندگی فعالیت‌های فرهنگی باشیم.
وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم وارش چهار سالی متوقف مانده بود، گفت: این رویداد از جمله برنامه‌های موفق استان محسوب می شود و اساسا دو برنامه اداره کل ارشاد استان مازندران از همان ابتدا دارای اهمیت بوده و هستند. یکی جشنواره بین المللی فیلم وارش و دیگری جشنواره شعر. امیدوارم بتوانیم همچون وارش جشنواره شعر ادبی را نیز احیا کنیم زیرا وقتی یک رویداد می تواند در سطح ملی و بین المللی تقویت شود، جای کار زیادی دارد.
شالویی افزود: وقتی توفیق این را داشتم که در مرکز هنر و تجربه درباره فیلمی با جعفر صانعی مقدم مشورت کنم مهدی قربانپور را دیدم و این آغاز آشنایی ما بود. فهمیدم او جشنواره فیلم وارش را دنبال می‌کند و پیشنهاد دادم برگزاری دوباره این جشنواره را از سر بگیرد. در تحقیقاتم همه از نقش برجسته او در برگزاری این جشنواره می گفتند و علاقه‌مند شدم فرصت را برای حضورش فراهم کنم.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: بنابراین فعالیت جشنواره از تیر ماه شروع شد و تا نیمه اول اسفند همت بلندی را با تشکیل تیمی منسجم شاهد بودم. مهدی قربانپور از همه ظرفیت ها بهره گرفت و او و گروهش تا بخشی از کار را بدون دریافت هیچ وجهی پیش بردند.
رییس شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، گفت: در عین حال گزارش‌هایی مبنی بر این که بودجه‌هایی در اختیارشان قرار گرفته است می رسید که اشتباه بود. اولین برنامه ما بعد از اعلام برگزاری مجدد وارش برنامه سبک زندگی در گلوگاه بود و بلافاصله جشنواره فیلم را برگزار کردیم و من حمایت هایی بیشتر از دوره گذشته از آن داشتم. جشنواره ای مربوط  به نامه امام رضا(ع) را بدون هیچ وجهی در دوره‌اش برگزار کردیم.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره تئاتر استانی نیز از دیگر اقدامات ما بود. در همین ایام با همفکری دوستانمان در تهران فرصتی برای اجرای نمایش اپرای عروسکی عاشورایی اثر بهروز غریب‌پور را فراهم کردیم. روز مازندران نیز در منطقه کجور نوشهر گرامی داشته شد.  

**وارش فرصتی مغتنم است
شالویی با دعوت از همه متخصصان و همکاران برای حمایت از جشنواره بین المللی فیلم وارش گفت: چنین رویداد بزرگی فرصتی مغتنم است. امروز جشنواره ای بین المللی رقم خورده است و در یک استان به وسعت یک جهان برگزار می شود بنابراین شایسته است اهالی رسانه از آن حمایت کنند.
وی با اشاره به اینکه به موازات این جشنواره نمایندگی اکو در کنار دفتر جشنواره افتتاح شد، ادامه داد: همچنین جشنواره بعد از پایان برگزاری امکان تحلیل دارد. باید بازخوردها و نظرات سینماگران را دریافت کرده و این جریان را به دیپلماسی فرهنگی ختم کرد. بابل، مازندران و توانمندی های جشنواره فیلم وارش می تواند از طریق مهمانان خارجی به دنیا معرفی شود.
این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: وارش تنها یک رویداد فرهنگی نیست بلکه به مبادلات اقتصادی و تجاری می انجامد و باید از فرصت حضور رایزنان فرهنگی، سفرا و سینماگران خارجی استفاده کرد.
شالویی تاکید کرد: همچنین جشنواره های فیلم فجر و جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان نیز در استان مازندران برگزار شدند. شورای صدور مجوز هم در این دوره راه اندازی شد و برنامه های فرهنگی و هنری متعددی برگزار و اجرا شدند.
رییس شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: وقتی سیاست با فرهنگ در می آمیزد نتایجی مثبت دیده نمی شود. امروز وارش از مهم ترین برنامه های فرهنگی و هنری ماست.
مدیرکل اداره ارشاد استان مازندران همچنین راه اندازی موسسه نیما یوشیج با همراهی افشین علا را از دیگر اقدامات مهم ارشاد استان دانست و گفت: شعر نیمایی باید وارد افق تازه ای شود. برنامه شعر مازنی و پارسی نیز جزو برنامه های درجه یک ما بود که متاسفانه ادامه دار نماند. برگزاری آیین بزرگداشت آیت الله کوهستانی در بهجت نیز از دیگر برنامه های ماست و فیلم «خان طومان» نیز با حمایت اداره کل ارشاد استان مازندران ساخته می شود. همچنین تعداد حدود ۸۰۰ عنوان کتاب نیز در این بخش نوشته شده و به انتشار رسیده است.
وی با اشاره به ۷۰ سفر او جهت اقدامات فرهنگی و هنری توضیح داد: امیدوارم قدر روزهای برگزاری جشنواره فیلم وارش را بدانیم. با ارتباطات خوب مهدی قربانپور شاید هیچ فرد دیگری نمی توانست آنقدر بی ادعا و خالصانه برای این رویداد وقت صرف کند.
شالویی در ادامه محسن محمدی را به عنوان ناظر کیفی جشنواره و همچنین هراسانی را ناظر محتوایی این رویداد معرفی کرد.
وی ادامه داد: تا ۲۵ اسفند ماه سال گذشته هیچ بودجه‌ای برای این جشنواره تعریف نشده بود اما بعد از بازدید احمد حسین زادگان استاندار استان مازندران از دبیرخانه جشنواره به دلیل بیش از ۳۰۰۰ اثر رسیده به آنجا بودجه ای به این رویداد اختصاص داده شد. بخشی از شهرداران، اعضای شورای شهر بابل و به ریاست آقای استاندار تعیین شد که در کدام بخش باید چه هزینه ای صرف شود. ارشاد ۶۰۰ میلیون در چهار سال گذشته برای دوره هشتم این جشنواره هزینه کرده بود. با گذشت چهار سال و در نظر گرفتن نرخ تورم امسال تنها ۳۰۰ میلیون از بودجه ارشاد به این جشنواره تعلق گرفته است.

**جشنواره ای برای با هم بودن
در ادامه نشست مهدی قربانپور دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با تشکر از اهالی رسانه، گفت: برگزاری هر جشنواره نیاز به زیرساخت هایی دارد. وقتی به دعوت آقای شالویی قرار بر برگزاری دوباره وارش شد، با ویرانه ای رو به رو بودم. فضایی که هیچ نسبتی با من نداشت زیرا در فضای بزرگتری کار کرده بود و تصور می کردم باید برای استان و شهر خودم کاری کنم.
وی با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم مازندران یک شهر است و برگزاری رویدادی سینمایی در آن مبارک است، افزود: خوشحالیم که امسال جشنواره در سه شهر بابل، رامسر و ساری برگزار می شود. هر جشنواره ای با نام یک شهر تعریف می شود اما می توان آن را در سطح وسیع تری برگزار کرد.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: در این دوره تلاش شد برای همه شهرهای مازندران فضای کار ایجاد شود. اعتقاد داشتیم جشنواره متعلق به مردم است و برای کسانی است که با ما همراه بوده اند. طبیعتا باید خاستگاهی مردمی برای آن تعریف می کردیم.
دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش، گفت: در ابتدا پورتال جامعی را برای جشنواره راه اندازی کردیم. اسناد مربوط به دوره‌های گذشته وارش را از دست داده بودیم و آن را به سختی احیا کردیم. انرژی برای این هدف توسط جوانان استان انجام شد و اگر داوطلبان جشنواره به عنوان سرمایه‌های فرهنگی نبودند، وارش به این مرحله نمی‌رسید.
قربانپور خاطرنشان کرد: جشنواره به معنای با هم بودن است و در شش ماه گذشته همه رسانه ها و خبرگزاری ها ما را یاری و برای ادامه مسیر امیدوارمان کردند. از ابتدا اعتقاد داشتیم وارش یک جشنواره با رویکرد کشورهای دریای کاسپین و حوزه تمدنی مشترک است.
وی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ عنوان فیلم به دبیرخانه رسید و اگر اعتماد دولت به بخش خصوصی و مجموعه های فرهنگی نبود، چنین آماری به دست نمی آمد، گفت: دو بخش دبیرخانه ملی و بین الملل داشتیم که به ترتیب ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ فیلم را در پورتال خود ثبت کردند. از کمک فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز بهره گرفتیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم سهم خود را به عنوان فعالان و مدیران فرهنگی به درستی ادا کنیم و جشنواره ای باشکوه را پشت سربگذاریم.
ادامه نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
قربانپور درباره فرآیند عملکرد جشنواره گفت: در ابتدای کار دبیرخانه فعالی نداشتیم. ابزار و امکانات در اثر فرسایش از بین رفته بود و نیاز به آماده سازی بود. دلایلی برای وقفه ۴ ساله این جشنواره وجود دارد و نمی توان یک بخش را مقصر دانست. ارشاد به تنهایی نمی تواند پاسخگوی همه مطالبات جامعه سینمایی باشد و دست کم در مدت همکاری ما هیچ کوتاهی از سوی آن در حق جشنواره صورت نگرفت.
وی با تقدیر از اهالی رسانه افزود: در این دوره رشد کمی تعداد فیلم ها را داشتیم. در بخش بین الملل و ملی تلاش های ویژه ای شد و تلاشی جمعی باعث این موفقیت ها شد.
دبیر جشنواره درباره تمایزهای دوره نهم با دوره های گذشته گفت: تعداد ۸ گالری در مازندران راه اندازی می شود. رئیس جشنواره بین المللی فیلم مسکو از فردا مهمان ماست و شاید رویدادی نباشد که چنین مهمانان مهمی را گردهم بیاورد. علاوه بر اجرای موسیقی مقامی و گروه های آیینی، نامگذاری یکی از سالن های مجتمع فرهنگی سینمایی که وارش نام گرفته است، به نام استاد داوود رشیدی است. سالنی تخصصی ویژه تئاتر برای این هنرمند فقید که اصالتا اهل مازندران هستند و نشان ویژه ایشان نیز در اختتامیه به یکی از هنرمندان خوب استان اهدا خواهد شد.
این مستندساز با اشاره به فعالیت های بخش رسانه ای عنوان کرد: اقدامات رسانه ای باعث پررنگ شدن رویدادهای این جشنواره شد. کاخ جشنواره با ایجاد فضایی صمیمی و گرم و متفاوت شرایط حضور همزمان مردم در کنار سینماگران را فراهم می کند. ظرفیتی به سینمای مردمی شهر یعنی سینما آزادی اضافه شده است.
قربانپور درباره خروجی های این رویداد عنوان کرد: شور و انرژی جشنواره های هنری برای مردم می تواند از خروجی های هر جشنواره ای باشد. بسیاری از سینماگران حال حاضر این جشنواره خود شرکت کننده آن بوده اند. برای مثال نیما جاویدی برای فیلم «قهرمان فلج ماراتن» اولین جایزه اش را از وارش گرفت و در حال حاضر به عنوان داور در بسیاری از جشنواره های خارجی حضور دارد.
وی ادامه داد: اولین فیلم محسن یوسفی، عبدالرضا کاهانی در همین جشنواره نمایش داده شدند. وارش همیشه جشنواره اولین ها بوده است. من ۱۴ سال همراه این جشنواره نبودم و بزرگترین مشکل ما در مازندران این بود که انجمن های صنفی و آموزش دهندگان فکر می کنند باید جشنواره برگزار کنند و متاسفانه تفکیکی صورت نمی گیرد. کاش تفکیکی برای بخش های مختلف صورت بگیرد. جشنواره ها که نباید همه مشکلات تولید، آموزش و... را حل کنند.
دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش، افزود: جشنواره فیلم وارش سرمایه فرهنگی مازندران است و اگر قرار بر نابودی این جشنواره باشد، یک سرمایه فرهنگی از بین رفته است.
قربانپور نیز با بیان این که بیش از ۵۰ درصد فیلم های این جشنواره برای اولین بار نمایش داده می شوند، گفت: ۱۲۸ فیلم از جشنواره مربوط به جغرافیای مازندران بوده است که آمار قابل توجه و دستاوردی جدی برای وارش است. امسال تعداد و کمیت جوایز نیز افزایش داده شده است و از انجمن ها برای اهدای جایزه ای ویژه نیز دعوت کرده ایم.
این مستند سازعنوان کرد: همچنین کارگاه ها و نشست های خوبی در ایام جشنواره برگزار می شود. از جمله سه نشست بین المللی و بیش از ۷ کارگاه آموزشی که فضای جدیدی را به ظرفیت جشنواره اضافه می کنند. اگر جشنواره فیلمی را کنار گذاشت به دلیل مغایرت با موضوع جشنواره بود و حتی آثاری از فیلمسازان خوب به همین دلیل کنار گذاشته شدند و بر اساس نظرات ۲۰ مشاور انتخاب جشنواره بود. بیش از ۷۰ درصد فیلم ها به لحاظ موضوعی با جشنواره مرتبط بودند اما ۳۰ درصد اینطور نبود و البته فیلم های خوبی هم بودند.
قربانپور از برگزاری سه کارگاه با حضور کاوه سجادی حسینی، پرویز جاهد و سرگئی دوروتسوی دررامسر و ‌نمایش فیلم های منتخب در ساری خبر داد.
وی افزود: جشنواره فیلم یاس نیز توسط آیفیک ‌و ‌بخش خصوصی برگزار می شود و فرماندار رامسر به برگزاری آن توجه دارد.
شالویی نیز در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های زیر ساختی این رویداد عنوان کرد: در حال حاضر فضای شهر آماده برگزاری جشنواره شده است. زیرساخت ها در سینمای وارش آماده شده است و جشنواره فیلم وارش کسوت بین المللی یافته است. در حال حاضر ۱۶ سینما در استان وجود  دارد که بعضی از آن ها نیاز به احیا شدن دارند. سالن مجتمع فرهنگی و هنری ساری نیز تا تیرماه افتتاح می شود.
وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر امکانی برای بخش خصوصی خبر داد و گفت: اگر فردی بخواهد سالن سینمایی راه اندازی کند به ازای هر پرده سینمایی ۱۶۰ میلیون تومان از وزارتخانه دریافت خواهد کرد. مازندران می تواند از مراکز عمده بین المللی در سطح دنیا باشد و این مهم همت می خواهد.
شالویی در پاسخ به سوالی درباره جشنواره فیلم‌یاس نیز بیان کرد: با فرماندار رامسر دراین باره صحبت شده است این جشنواره‌ از منظر ملی مربوط به سازمان ‌سینمایی است در سفر رییس سازمان سینمایی این موضوع را مطرح‌ خواهم ‌کرد. ‌همچنین رامسر سه مجموعه سینمایی با ظرفیت محدود نمایش دارد ابتدا باید جمع بندی در سطح شهرستان، بعد استان و نظر مثبت سازمان سینمایی را داشته باشیم. همچنین با جدیت راه اندازی جشنواره برکت را در چالوس دنبال می کنیم.
مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی جشنواره نیز با اشاره به انتشار کتاب جشنواره و ‌حضور فیلمسازانی ‌از سنین مختلف در جشنواره خبر داد.
نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور فردا (دوشنبه ۹ اردیبهشت) در استان مازندران آغاز به کار می کند.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.