شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

وظیفه سینما و تلویزیون در خصوص «رونق تولید»/۶

الماسی: مدیران فرهنگی باید از تولید آثار چالشی بر اساس فرهنگ انقلاب اسلامی حمایت کنند

جهانگیر الماسی در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۸ به عنوان «رونق تولید» گفت: امروزه ما با شیوع آثار نازل در سینما و تلویزیون روبرو هستیم بنده معتقدم مدیران فرهنگی در گام اول برای جلوگیری از پیشروی این بحران باید از تولید آثار چالشی بر اساس فرهنگ ملی پس از انقلاب اسلامی حمایت کنند تا در گام های بعدی بتوان ضمن تغییر ذائقه مخاطبان، تولید آثار نازل و بی ارزش را به صفر رساند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از تفاوت های عمده و اصلی فرهنگی ما با غربی ها در این است که غربی ها مرادشان از هر فعالیتی کسب قدرت است و از طریق قدرت اهداف شان را تأمین می کنند اما ما برخلاف آن ها همواره در پی کشف حقیقت هستیم؛ اما متأسفانه مسائلی باعث شده تا ما به پیروی از غربی ها گرایش پیدا کنیم که این بسیار بد است.

وی ادامه داد: در شعار امسال که مقام معظم رهبری با هوشمندی و ظرافت تمام آن را انتخاب کرده اند نکات بسیار مهمی وجود دارد؛ بنده معتقدم فقدان نگاه استراتژیک به موضوع تولید داخلی و گرایش ۱۰۰درصدی به فرهنگ غربی فاجعه بار است. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که یکی از مهمترین مشکلات کشور ما این بوده که طی سال ها نگاه مان به سمت غربی ها معطوف شده و این ما را دچار بحران کرده است.

الماسی خاطرنشان کرد: ما باید در مبحث تولید از بهره اقتصادی صرف فاصله بگیریم؛ ما باید دنبال آرمان ها و ارزش هایی باشیم که به خاطر آن انقلاب کردیم و خودمان را از سلطه استکبار جهانی نجات دادیم. موفقیت ما در تولید، چه در تولیدات صنعتی، چه در تولیدات فرهنگی و هنری زمانی است که فقط به فکر درآمدزایی و سودهای کلان نباشیم و کمی بر اساس خرد و اندیشه الهی و اسلامی عمل کنیم.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مهمترین وجهی که متوجه حوزه سینما و تلویزیون و رسانه های تصویری و فرهنگی می شود خود مبحث «استراتژی تولید» است اظهار داشت: بیش از اینکه ما از سینما و تلویزیون توقع داشته باشیم تنها به عنوان مبلغ، فقط تبلیغ رونق تولید را بر عهده گیرد اینکه چه تولیدی داشته باشد و ظرفیت داخلی چه چیز باید باشد باید تعریف شود. ما نیاز به تولیدات استراتژیک داریم بر حسب شایستگی ملت ایران!

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» تأکید کرد: تولید ملی ارزش بسیار زیادی دارد چرا که در تمام جوانب، تولیدکننده داخلی حضور دارد. نیروی کار داخلی کار می کند. این وظیفه تمامی مسئولان است که بر اساس نگاه استراتژیک دست به تولید بزنند و از همه ظرفیت های فکری وطنی به خصوص ظرفیت هایی که در نسل جوان کشور وجود دارد به خوبی استفاده کنند.

وی متذکر شد: ما به خصوص در حوزه فرهنگی و هنری نیازمند آن هستیم که با تولیدات ارزشمند، استاندارد و با کیفیت این مسأله غلط که در ذهن برخی افراد جا افتاده و فکر می کنند که کالای فرهنگی خارجی بهتر از کالای ایرانی است را پاک کنیم. ما نباید در تولیدات مان بدل تولیدات غربی را تولید کنیم چرا که اگر این اتفاق بیفتد مردم ترغیب می شوند به اصل آن رجوع کنند و دیگر کسی تولید کپی شده را ارجح نمی داند.

الماسی یادآور شد: خوشبختانه مدت زمانی است که ما در حوزه تولید آثار انیمیشن نوعی استقلال پیدا کرده ایم و آنچه در این حوزه تولید می شود برگرفته از ظرفیت های ملی است. ما باید این اتفاق را بسط و گسترش دهیم و در سینما هم شاهد بازنگری و رجعت به فرهنگ ملی و تولید بر اساس کتاب های ملی که نویسندگان ایرانی بر اساس نیازهای واقعی فرهنگی نوشته اند باشیم.

این هنرمند پیشکسوت در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: همنشینی سینما با حوزه کتاب. علوم سیاسی، جامعه شناسی و علوم انسانی می تواند ثمرات بسیار خوبی را برای حوزه فرهنگی و هنری کشور در پی داشته باشد و این وظیفه مدیران سینما و تلویزیون است که این امکان را فراهم کنند. ما باید با دوری گزیدن از سطحی نگری به فکر آن باشیم اهدافی را تعیین کنیم که برای کشورمان کارا باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.