شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

سفیر فنلاند در تهران:

صنعت فیلمسازی ایران بسیار گسترده‌ است

کیو نوروانتو سفیر فنلاند

سینماپرس: کیو نوروانتو می‌گوید تمام تلاش بخش فرهنگی سفارت فنلاند در تهران این است که تولیدات سینمایی مشترک بین ایران و این کشور ساخته شود.

به گزارش سینماپرس، کیو نوروانتو سفیر فنلاند در تهران با حضور در پردیس سینمایی چارسو گفت خیلی جدی سینمای ایران را دنبال می‌کند و تقریباً همه نوع فیلم را دوست دارد. اما به‌طور خاص علاقه‌مند به فیلم کوتاه است.

با او مصاحبه کوتاهی داشته‌ایم:

جشنواره جهانی فیلم فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تقریباً دو سال است که به ایران آمده‌ام. شخصاً علاقه‌مند سینما هستم و هر وقت که جشنواره فیلمی برگزار می‌شود سری به آن می‌زنم. از این که اکنون در ایران زندگی می‌کنم بسیار خوشحالم. ایران صنعت فیلمسازی بسیار گسترده و بزرگ و کارگردانان و فیلم‌های جهانی زیادی دارد. می‌توانم بگویم وقتی قرار شد به ایران بیایم بسیار هیجان‌زده شدم. من سال پیش هم به جشنواره جهانی فیلم فجر آمدم. الان دیگر اینجا دوستانی هم پیدا کرده‌ام. حضور در اینجا و دیدن بهترین تولیدات بین‌المللی خیلی لذت‌بخش است.

آیا با سینمای ایران آشنا هستید؟

قبل از این که به ایران بیایم، در فنلاند هر فیلم ایرانی را که مقدور بود می‌دیدم و خب البته تعدادش محدود بود، اما حالا اینجا هستم و انتخاب‌های بیشتری دارم. من به موزه سینما رفتم و در فروشگاه فیلم آنجا توانستم مجموعه شاهکارهای سینمای ایران را تهیه کنم. آثار کیارستمی و پناهی و خیلی از فیلمسازان ایرانی را می‌شناسم. معمولاً هر هفته فیلم جدیدی می‌خرم و با همسرم در خانه نگاه می‌کنیم.

حتی فیلم‌های تجاری ایرانی؟

من البته هر نوع فیلمی را دوست دارم، اما اگر بخواهم انتخاب کنم، فیلم کوتاه را ترجیح می‌دهم که خب البته نمی‌توان در خانه تماشا کرد. باید به جشنواره‌ها رفت یا در نمایش‌های ویژه این نوع فیلم‌ها شرکت کرد. من فیلم‌های درام ایرانی را خیلی دوست دارم. می‌توان از داستان این فیلم‌ها چیز زیادی یاد گرفت. فیلمسازان ایرانی همیشه چیزی برای عرضه دارند و موقعیت‌های مختلف مردم را می‌شناسند که من از این موضوع خیلی لذت می‌برم. می‌توانم با قاطعیت به شما بگویم که فیلمسازان مطرح ایرانی کاملاً در جهان شناخته‌شده هستند.

در مورد همکاری مشترک در ساخت فیلم بین ایران و فنلاند چه نظری دارید؟

یکی از سؤالاتی که از بدو حضورم در ایران بارها از من پرسیده شده همین همکاری مشترک بین فیلمسازان ایرانی و فنلاندی است و اینکه آیا از چنین همکاری‌هایی حمایت می‌کنیم یا نه. ما در سفارت فنلاند هر کاری که بتوانیم برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم. تمام تلاش بخش فرهنگی سفارت این است که چنین اتفاقی بیفتد و اگر خوش‌شانس باشیم شاید چنین فیلمی سال آینده در جشنواره جهانی فجر حضور داشته باشد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.