جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱

جشنواره ها

پیام استاندار مازندران به نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش

احمد حسین زادگان

سینماپرس: هنر، فرهنگ وطبیعت؛ سه گانه ای جدایی ناپذیر و «وارشی» بر پیکره یک ‌نسل استاندار مازندران در پیامی به نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، این رویداد را محفلی فرهنگ ساز برای حفظ و ارتقای خرده فرهنگ‌ها، اقلیم و سنت‏های زیستی توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، در پیام احمد حسین‌زادگان، استاندار مازندران به نهمین جشنواره فیلم وارش آمده است: 
«هنر، فرهنگ و طبیعت» سه‌گانه‌ای جدایی‌ناپذیر و متاثر از یکدیگرند که گاه «وارشی» می‌شوند بر پیکره یک نسل و چون وزش باد دل انگیز بهاری سهمی از تعهد خلقت را به جای می‌آورند و گاه در غفلتی برنده بر تصویر آیندگان می‌تازند و آنچه شمشیرشان را بر لبۀ مهر یا خشم می‌راند، نحوه مواجهه بشر با این سه‌گانه است.
آنجا که دست هنرمندِ خالق گیتی بر بوم هستی لغزیده و طبیعت بکر؛ این بزرگترین آموزگار بشر را در پیش چشمان جنبندگان و در خدمت به ابر مخلوق قرار داده، در پس پنهانش حجتی دارد بر قواعد نانوشته، اگر چشم و گوشِ دل بسپاریم و دست ببندیم از چنگ‌اندازیِ خصمانه بر این وسعت بی مدعا و بی دریغ در بخشش و اگر با تفکر هنرمندانه‌ای برخواسته از فرهنگ هزاران ساله بر تعهد مراقبت از آنچه بر ما به ودیعه گذاشته شده برای تنعم، استوار بمانیم.
امروز، ایران؛ این اقلیم رنگانگ مسحورکننده چشم جهانیان و سیراب از بخشندگی طبیعت، در روزگار بی‌مهریِ گذر از تاریخ، بیش از هر زمان دیگری نیازمند حفظ خرده فرهنگ‌های به جا مانده از تمدن خویش است. حفظ سنت‌های «رفتاری»، «گفتاری» و «زیستی» و تاثیرگذاری مستمر و مفید بر فرهنگ عامه و حفظ «میراث طبیعی» با همسایگان به مثابه فرهنگی بی‌مکان، مرز جغرافیای سیاست را در می‌نورد و میراثی مشترک می‌شود در دو سوی مرزهای انسان ساخته برای همدلی و اتحاد ملل. این امر خطیری است که برای تحققش، ارکان زبان هنر و خاصه هنر هفتم را می‌طلبد تا با تکیه بر اصل سه‌گانه «هنر، فرهنگ و طبیعت» در ابتدا بستری شود برای صیانت از داشته‌های بومی و در گامی فراتر وحدتی همه گیر برای جوامع بشری که جشنواره بین المللی فیلم وارش بنا بر رسالت خود می‌کوشد، گامی هر چند کوچک و ادای دینی هرچند اندک در تجلی این اراده ملی برداشته و پلی شود در این میانه تا میعادگاه انسان و طبیعت.
در پایان، امید می‌رود نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با نگاهی فراخ و در پرتو همیاری برگزارکنندگان این رویداد و در سایه همکاری هنرمندان و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در نیل به اهداف تعیین شده موفق‌ عمل کند.»
نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور ۹ تا ۱۳ اردیبهشت ماه در شهرهای بابل، رامسر و ساری برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.