چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵

۱۶ تا ۱۹ آبان

جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان برگزار می‌شود

جشنواره موسیقی نواحی ایران

سینماپرس: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه به دبیری احمد صدری ۱۶ تا ۱۹ آبان در کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه به دبیری احمد صدری ۱۶ تا ۱۹ آبان در کرمان برگزار می‌شود.

جلسه شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی روز گذشته در ساختمان دفتر موسیقی ارشاد برگزار شد و در ابتدای این جلسه سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: موسیقی نواحی بزرگترین سرمایه ماست و می‌تواند دستمایه آفرینش‌های بدیع روزآمدی شود که با بازآفرینی آنها بتوانیم گنجینه امروزی را هم اعتلا دهیم. موسیقی نواحی سرمایه تمام مردم ایران و ثروت همه ماست و همگی نسبت به بهتر شدن آن مکلف هستیم و بایستی تمامی ارگان‌ها همچون میراث فرهنگی، شهرداری، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیمای استان و … با ما در برگزاری هر چه بهتر این دوره همراهی کنند.

در ادامه علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با اشاره به تدوین آیین‌نامه جشنواره موسیقی نواحی گفت: جشنواره موسیقی نواحی نیز همانند دیگر جشنواره‌های معاونت هنری به دنبال تبعیت از یک نظام و ساماندهی مکتوب و به منظور فاصله گرفتن از سلایق و ذائقه‌های فردی مدیران و دبیران، دارای آیین نامه شده است به طوری که چشم اندازهای جشنواره، تعیین اهداف، محورهای اصلی همچون انتخاب شهر میزبان، انتخاب دبیر و … همه در آیین‌نامه پیش‌بینی شده و خوشبختانه امسال مفتخریم که استادان برجسته موسیقی را در کنارمان داریم.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد بیان داشت: اهتمام جمعی مدیران و مسوولان استان کرمان و اصرار برای ماندن این جشنواره در استان باعث شد دوره دوازدهم نیز در کرمان برگزار شود که امید است این دوره سرآغاز دوره جدیدی باشد که تاثیرگذاری جشنواره را افزایش دهد.

محمدرضا درویشی بنیانگذار جشنواره موسیقی نواحی در ادامه این جلسه ضمن بر شمردن جایگاه موسیقی نواحی و لزوم برگزاری این جشنواره اظهار داشت: در دوره‌هایی اولیه جشنواره موسیقی نواحی علاوه بر حضور استادان این ژانر از موسیقی، شرایطی را برای حضور دانشجویان موسیقی فراهم می‌کردیم که رویارویی با گنجینه‌های موسیقایی هر استان برایشان بسیار ارزشمند و مهمتر از درس‌های دانشگاهی بود. من معتقدم اگر امروزه بخش اندک باقی مانده از موسیقی نواحی مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است بذرش از همان سال‌ها و بواسطه حضور پررنگ دانشجویان کاشته شده است بنابراین حضور قشر جوان و دانشجویان در این قبیل جشنواره‌ها بسیار حائز اهمیت است.

علی اکبر شکارچی و مریم قره سو نیز بر مواردی همچون حضور دانشجویان موسیقی و بهره‌مندی آنها از فضای آکادمیک جشنواره و حضور برخی از روسای جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی اروپا تاکید کردند.

در ادامه احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز ضمن ارائه گزارشی از دوره گذشته به نحوه برگزاری این دوره اشاره کرد و گفت: امسال در دو بخش اجرا و پژوهش با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه میزبان گروه‌هایی موسیقی نواحی از سراسر کشور هستیم. به طوری که در بخش جنبی علاوه بر اجرای گروه‌ها در شهر کرمان، اجرای گروه‌های برگزیده جشنواره‌های استانی را در شهرستان‌های کرمان، اجرای پیشکسوتانی که تاکنون در جشنواره‌ای حضور نداشته‌اند، اجرای برگزیدگان بخش نواحی جشنواره موسیقی جوان و اجرای خاندان‌های موسیقی را که روایت نسل‌های موسیقی نواحی هستند، خواهیم داشت.

وی افزود: در بخش پژوهش نیز علاوه بر ارائه مقالات پژوهشگران، نمایشگاه عکس، کارگاه‌های سازسازی و نمایشگاه کتاب و آثار صوتی و تصویری موسیقی نواحی را درنظر گرفته‌ایم.

در پایان این جلسه علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، مهران عالم زاده، شهردار کرمان و محمدصادق بصیری معاون سیاسی- اجتماعی استاندار کرمان در سخنانی حمایت خود را از برگزاری جشنواره موسیقی نواحی و سایر جشنواره‌های هنری اعلام کردند.

فراخوان دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به زودی منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.