سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴

«حقیقت: گمشده در دریا»

مستندی که رنجِ فلسطینیان ساکن غزه را به تصویر می کشد

رفعت عوده

سینماپرس: کارگردان مستند «حقیقت: گمشده در دریا»در نشست خبری گفت فیلمش تاکنون دچار ممیزی نشده است و به دنبال پخش بیشتر آن در عرصه جهانی است.

به گزارش سینماپرس، نشست مطبوعاتی مستند «حقیقت: گمشده در دریا» شامگاه یکشنبه اول اردیبهشت ماه با حضور رفعت عوده فیلمنامه‌نویس و کارگردان اثر که در بخش «مستند زیر ذره‌بین» جشنواره جهانی فیلم فجر قرار دارد در درگذر اجتماعات پردیس چارسو برگزار شد.
عوده در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون برای نمایش مستند «حقیقت: گمشده در دریا» در کشورهای دیگر با محدودیتی مواجه شده است، گفت: تا امروز با سانسور یا محدودیتی برای نمایش فیلمم در دیگر جشنواره‌ها مواجه نشده ام و در همه‌جا فیلمم را به شکل کامل نمایش دادند.
او درباره اینکه سوژه فیلمش که با حضور در ناوگان آزادی به کمک فلسطینیان رفت، توضیح داد: بیشتر کسانی که برای کمک به غزه وارد این سفر شدند، کسانی بودند که نمی‌توانستند این مساله را در کشور خودشان دنبال کنند. بگذارید برای درک بهتر شما مثالی بزنم، ‌ مثلاً من که در حقیقت کانادایی هستم، نمی‌توانستم کمک به غزه را از کانادا دنبال کنم چون از سال ۲۰۱۰ دولت محافظه‌کاری در کانادا روی کار آمده بود که با اسراییل رابطه مثبتی داشت.
عوده تاکید کرد: به دلیل قوانین کانادا و رویکرد دولت، من به‌عنوان کانادایی نمی‌توانستم پرونده‌ای درباره این اتفاق در سیستم قضاییه برای اسراییل باز کنم، هرچند که درعین‌حال موفقیت‌هایی هم داشتیم.
او در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره سرنوشت کاپیتان کشتی گفت: کاپیتان ترکیه‌ای بود و نمی‌دانم او در حال حاضر کجاست فقط می‌دانم با یکی از کسانی که در داخل همان کشتی بود ازدواج‌ کرده است.
عوده درباره پخش مستند «حقیقت: گمشده در دریا» بیان کرد: در حال حاضر به دنبال پخش تلویزیونی این فیلم هستم و در این جشنواره هم با افرادی ارتباط گرفتم.
او در پایان درباره هزینه اجاره کشتی‌هایی که حامل کمک به مردم غزه بودند نیز توضیح داد: کشتی‌ها را نهادهایی که بیشترشان اروپایی بودند و با کمک‌های مردمی هزینه‌ها را پرداخت می‌کردند برایمان تهیه کردند. مساله تهیه این کشتی‌ها یک مساله کاملاً جهانی بود و حدود ۳۵ کشور در تهیه آن‌ها مشارکت داشتند.
مستند «حقیقت: گمشده در دریا» به ماجرای حمله نیروهای اسراییلی به «ناوگان آزادی» که حامل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه بوده، می‌پردازد و تلاش دارد تا رنجِ فلسطینیان ساکن غزه را به امید پایان یافتن محاصره آن‌ها به تصویر بکشد.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.