یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸

جزئیاتی از نمایشگاه کتاب امسال

چرا روحانی به مصلی نمی‌آید؟

افتتاح نمایشگاه کتاب تهران با حضور رئیس جمهور در کتابخانه ملی

سینماپرس: سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران از چهارشنبه ۴ اردیبهشت در مصلای امام خمینی کار خود را با حضور ۲۳۹۸ ناشر داخلی با ۳۰۰ هزار عنوان کتاب آغاز می‌کند. هرچند افتتاحیه آن برای اولین بار در جایی غیر از محل برگزاری نمایشگاه انجام می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کار خود را از چهارشنبه ۴ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی و با حضور ۲۳۹۸ ناشر داخلی با ۳۰۰ هزار عنوان کتاب آغاز می‌کند.

هرچند افتتاحیه این نمایشگاه یک روز زودتر در کتابخانه ملی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، اما همین مسئله و عدم حضور رئیس جمهور در مصلای امام خمینی و بازدید از غرفه‌ها و صحبت با ناشران حرف و حدیث‌های بسیاری را ایجاد کرده است؛ چرا که با توجه به نوسانات قیمت کاغذ و مشکلات ناشران، شاید این گفت‌وشنود می‌توانست کمی ناشران و دست‌اندرکاران کتاب را آرام کند. اینکه نمایشگاه کتاب آغاز کار را از کتابخانه ملی جشن می‌گیرد، قابل تامل است.

اما میزبانی مصلای امام خمینی در این دوره از نمایشگاه با افزوده شدن بخشی از فضاهای مسقف امکان حضور ناشران را در این بخش تسهیل کرده است، چرا که ساخت و ساز مصلی تهران در سال‌های اخیر رشد و گسترش بیشتری پیدا کرده است که این توسعه توانسته به کمک نمایشگاه بیاید. هرچند هنوز هم بخش دانشگاهی ۱۰ روز را زیر چادر و فضای موقت خواهد بود اما چاره‌ای جز این نبوده است.

بر اساس این گزارش، ‌ بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب در این دوره مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است که از این مقدار سهم مشارکت دانشجویان و طلاب ۹۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان را نیز معاونت امور فرهنگی تامین کرده است. در این دوره از نمایشگاه طرح هدفمندسازی یارانه کتاب اجرا می‌شود که اهداف مهمی را مدنظر دارد از جمله جلوگیری از نقد شدن یارانه و مصرف آن در غیر از مورد مصوب، جلوگیری از فروش کتب قاچاق،  ایجاد امکان بازبینی سیاست‌های ارشاد در ارائه یارانه نشر،  ایجاد امکان هدفمندسازی سیاست‌های تشویقی کتاب که به نظر می‌رسد زودتر از اینها باید اجرایی می‌شد.

متولیان نمایشگاه یک سامانه پیامکی به منظور دریافت نظرها، پیشنهادها و انتقادهای بازدیدکنندگان راه‌اندازی کرده‌اند تا پل ارتباطی میان مسئولان سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران و بازدیدکنندگان باشد. از این رو مخاطبان می‌توانند نظرات خود را به شماره ۱۰۰۰۰۳۸۵۱ ارسال کنند.

افزوده شدن فضایی نزدیک به ۵ هزار متر مربع به فضای پارکینگ مصلای تهران در محوطه چهل‌سرا که در جنوب مصلی و خیابان بهشتی واقع شده است می‌تواند تا اندازه‌ای مشکل پارکینگ نمایشگاهی را نیز برطرف کند.

در کنار تمام این موارد رضایت ناشران از برپایی نمایشگاه کتاب در مصلی را نیز باید مدنظر قرار داد چرا که تسهیل در امر آمد و شد و ورود کتاب به نمایشگاه از مهم‌ترین اولویت‌های آنهاست.

ناشران می‌توانند از امروز شنبه (۳۱ فروردین ماه) غرفه‌های خود را تحویل بگیرند. بنابراین از امروز چهره مصلی تغییر کرده و مخاطبان کتاب را میزبان خواهد بود.

با تمام این احوالات و نیامدن رئیس دولت به مصلی اما نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ عصر میزبان علاقه‌مندان به کتاب خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.