جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

سعید الهی:

قانونمداری ملاک عمل است نه قانون گریزی/ چرا برخی چهره های سینمایی از قانون گریزی حمایت کردند؟!

سعید الهی

سینماپرس: یک کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه شب گذشته در مناظره زنده تلویزیونی در شبکه خبر سیما گفت: باید از اقدام وزارت ارشاد در برخورد با تخلف «رحمان 1400» استقبال کرد. کنترل و نظارت از ارکان اصلی فرایند مدیریت سینماست.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی که در برنامه هفتگی «شهر فرنگ» با موضوع نظارت در سینما در برابر سعید خانی مدیر پخش و تهیه‌کننده برخی آثار عبدالرضا کاهانی سخن می‌گفت با توجه به لغو پروانه نمایش فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به دلیل تخلف از ماده ۱۸ آیین‌نامه شورای پروانه نمایش مصوب هیأت وزیران گفت: متأسفانه ظرف روزهای اخیر مشاهده شده است که برخی چهره‌های سینمایی به جای قانون‌مداری که ملاک عمل همگان است در مسیر قانون‌گریزی قرارگرفته و وزارت ارشاد را بخاطر این اقدام تحسین‌آمیز مورد سؤال قرار داده‌اند.

وی با توجه به سخنان سعید خانی که موافق ادامه نمایش این فیلم در سینماها بود افزود: با چه استدلالی سعی بر ترویج بی‌قانونی دارید؟ فیلمی که بر خلاف اصلاحیه وزارت ارشاد به عنوان نماینده رسمی دولت و حاکمیت  و مجوز صادره رفتار کرده و نسخه  باب میل کارگردان و تهیه‌کننده با صحنه‌های غیراخلاقی و سخیف آن نمایش داده شده است باید زودتر از اینها از پرده نمایش کنار کشیده می‌شد.

این مدرس دانشگاه گفت: کنترل و نظارت از ارکان اصلی فرایند مدیریت سینماست و چنانچه امکان نظارت میدانی در سینماها نیست حداقل انتظار می‌رود مدیران سینمایی مانند این برخورد رفتاری مقتدرانه در برابر تخلفات از خود نشان دهند.

وی در پاسخ به میزان فروش و استقبال مردم از این فیلم گفت: محتوای بسیاری از آثار با تفکرات و اندیشه طیف وسیعی از جامعه همخوانی ندارد ولی متأسفانه سازندگان این دسته از آثار با توجه به ذائقه بخشی از مردم که اتفاقاً در مسیر رشد و تعالی فرهنگی نیازمند همیاری اهالی فرهنگ و هنر هستند مبادرت به تولید فیلم‌هایی می‌کنند که فراتر از شوخی برخی رفتارها جنسی نیز در آنها گنجانده می‌شود.

الهی خاطرنشان کرد: نظارت وظیفه مقایسه بایدها با هست‌ها و مطلوب‌ها با موجودها را دارد تا از این طریق نقاط قوت و محاسن یک فعالین یا محصول استحراج شود اما می‌بینیم که برخی محدود از سینماگران متأسفانه خواهان رهاشدگی، بلاتکلیفی و به تعبیر دقیق‌تر ولنگاری در حوزه حرفه‌ای خود هستند.

وی ادامه داد: وظیفه همگان ارتقای سطح فرهنگی جامعه است و برخورد با تخلفات در این حوزه اگر موانعی دارد باید با درایت مدیران و پرهیز از انفعالات موجود حل و فصل شود.

وی پیشنهاد داد: با فعال کردن سایر نهادهای فرهنگی و با توجه به رشد تکنولوژی در عصر دیجیتال و سرعت تولید و انتشار محصولات تصویری از جمله سینما مراجع ارشد فرهنگی با پیشنهادات سازمان سینمایی کشور ضمن توسعه تعاملات و برگزاری جلسات توجیهی با سینماگران و تهیه‌کنندگان نسب به نظارت فردی و تقویت خودکنترلی در بین آحاد مخاطبان اقدام کنند.

نظرات

  • هادی ۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۸
    0 0
    بنظر می‌رسه که استدلال‌های آقای الهی انقدر محکم بوده که آقای خانی کلا ساکت بودند و جوابی ندادند، وگرنه حتما سایت وزین شما جوابهای ایشون رو هم می‌گذاشتند که خدای نکرده یه طرفه به قاضی نرید!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.