چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸

فرصت طلبان

وقتی سیل آمد سلبریتی‌ها کجا بودند؟ +عکس

سلبریتی‌ها

سینماپرس: در این بین چهره‌های مشهور هم وارد میدان می‌شوند تا به خاطر محبوبیت و تعداد دنبال کنندگانی که دارند توجه مردم را به سمت مناطق حادثه دیده جلب و آنها را به کمک کردند.

به گزارش سینماپرس، بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، آتش فشان و … در همه جای جهان خسارات زیادی را به بار می‌آورند، این مسئله جدا از اینکه فاجعه جانی و مالی به بار می‌آورد، یک اتفاق قشنگ انسانی را نیز به دنبال دارد و آن هم همدلی و کمک کردن به یکدیگر است که رنگ، نژاد و ملیت هم نمی‌شناسد.

در این بین چهره‌های مشهور هم وارد میدان می‌شوند تا به خاطر محبوبیت و تعداد دنبال کنندگانی که دارند توجه مردم را به سمت مناطق حادثه دیده جلب و آنها را به کمک کردن و امداد رسانی به مردم آسیب دیده ترغیب کنند؛ این اتفاق اما در کشور ما حواشی قابل توجهی را به وجود آورده است. البته هستند در این بین افراد و چهره‌هایی که در واقع دنبال گرفتن ماهی شهرت از آب گل آلود بلایای طبیعی هستند و اینجای ماجراست که مسائل و معضلاتی را با خود به همراه می‌آورد و چه بسا این نوع عملکردها، بدبینی‌های مضاعفی را در بین شهروندان نسبت به کمک رسانی به سیل یا زلزله زدگان ایجاد کند.

آبان ماه سال ۹۶ در برخی از شهرستان‌های کرمانشاه زلزله‌ای رخ داد که خرابی‌های فراوانی به بار آورد، این حادثه خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به بار آورد.

در این بین تعدادی از چهره‌های مشهور کشورمان، از بازیگر گرفته تا ورزشکار و چهره‌های سیاسی به محل وقوع حادثه رفتند و عکس‌هایشان با مردم مصیبت زده شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی را پر کرد تا جایی که این عمل آنها به زعم مردم شوآف و نمایش تزویر خوانده شد.

تعدادی از این سلبریتی ها شماره حساب‌های شخصی خود را جهت دریافت کمک‌های مردمی اعلام کردند تا خرج مردم زلزله زده کنند اما پس از گذشت ماه‌ها از وقوع زلزله سرنوشت پول‌های دریافتی سلبریتی ها مشخص نشد.

در بین جوانمردان و پهلوانان ایران زمین آنچه مرسوم بوده است، کمک به اهالی درد و آلام بوده است بدون آنکه کسی از این موضوع خبردار شده باشد و یا اینکه این کمک‌ها و امدادها را در بوق و کرنا کنند. این گونه بوده است که نام‌های بزرگی در تاریخ این سرزمین درخشیدن گرفته و بر تارک جوانمردی و رادمردی درخشیده است. اما آنچه امروز بدان عمل می‌شود انگار رگه‌هایی از خودنمایی ماجراست و اینکه از لابلای دردهای مردم، نامی خوش برای خویش غصب کنند و نهایتاً برایشان هم اهمیتی ندارد که فرجام آسیب دیدگان از بلایای طبیعی چه می‌شود.

بر همین اساس و با عمومیت یافتن این نوع کمک‌های ریاکارانه بود که واکنش‌هایی نسبت به این اقدام شکل گرفت و برای همین مسئولان و دست اندرکاران نیز درصدد برآمدند تا زمینه بروز و ظهور فسادهایی از لابلای آنچه که کمک به آسیب دیدگان مد شده را بگیرند.

نوروز امسال نیز با یک حادثه بزرگ در سطح کشور آغاز شد که قریب به یک ماه است کل کشور را درگیر خود کرده است، سیلی که از شمال شروع شد و در غرب و جنوب کشور نیز فاجعه به بار آورد.

این بار اما معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی اعلام کرد که اعلام شماره حساب از جانب افراد مشهور ممنوع است و این موضوع باعث شد که غیر از سازمان‌های دولتی و حکومتی شماره حسابی منتشر نشود و اینگونه مانع کلاهبرداری سلبریتی ها شد.

داستان این بار به گونه‌ای دیگر رقم خورد و این بار با به میدان آمدن نهادهای نظارتی زمینه برای همان چهره‌هایی فراهم شد که در واقع دنبال ارائه چهره‌ای از خویش نبودند و بی آنکه نامی و نشانی از آنها باشد روانه مناطق سیل زده شدند و از هیچ گونه کمکی به سیل زدگان دریغ نکردند.

سیل آغازین روزهای سال ۹۸ و نحوه اعمال محدودیت برای چهره‌های سو استفاده گر از بلایای طبیعی، آغازی دوباره برای بروز و ظهور رسم جوانمردی و پهلوانی در بین جوانان رادمردان این سرزمین بود. بسیجی‌ها، ورزشکاران، دانشجویان، طلبه‌ها و سایر قشرهای نزدیک به عمومیت شهروندان پای کار آمده بودند و قدم در راه خدمت گذاشتند. اما صرفاً نام‌هایی کلی از آنها مطرح بود و آنها به جای ذکر نام و نشانی از خود، صرفاً به عناوینی همچون گروه‌های جهادی، تیم‌های بسیجی و … اکتفا کردند. هنوز هم داستان ادامه دارد و با وجود آنکه سیل در رسانه‌ها تا حدود زیادی فروکش کرده است، اما همین جوانمردان و رادمردان، در مناطق سیل زده حضور دارند و در لحظه‌های درد با مردم مناطق، همگام و همراه هستند.

این اتفاق باعث شد دیگر خبری از آن سلبریتی های پرمدعا نباشد و نیروهای مردمی بسیجی عازم مناطق سیل زده شدند، افرادی که همیشه و همه جا کنار مردم بوده‌اند اما هرگز به دنبال خودنمایی نبوده‌اند، آنها سلبریتی نیستند که نهایت کمکشان عکس گرفتن با افراد مصیبت زده باشد، به جای دوربین و موبایل، بیل و کلنگ دست می‌گیرند و یاعلی گویان ویرانی‌ها را آباد می‌کنند؛ کنار مردم می‌مانند و به آنها قوت قلب می‌دهند که تا لحظه آخر کنارتان هستیم.

نامی خاص از کمک کنندگان به مناطق سیل زده مطرح نیست، اما رسم و مرامی خاص همچنان روی لب‌ها است و شهروندان از اینکه گروه‌های جهادی در قالب تیم‌های متعدد از نیروهای بسیجی و … به دادشان رسیده‌اند، شادمانند. اینها همان چهره‌های آشنای ناشناسند که رسم و رسومشان برای همیشه ماندگار است؛ ماندگارتر از نام‌های آشنایی که صرفاً برای نام خویشتن به میدان می آیند آن هم با لباس‌های شیک و برازنده ی خیابان‌ها و میهمانی‌های لاکچری، نه لباس‌هایی برای خدمت و ارادت.

* دانا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.