چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷

قربانپور:

محور جشنواره وارش درباره سنت های زیستی و رفتاری است

مهدی قربانپور در برنامه «باهمستان»

سینماپرس: دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با بیان اینکه نمی خواهیم این رویداد شبیه جشنواره های دیگر باشد گفت: نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با مشارکت خدماتی برگزار می شود.

به گزارش سینماپرس، مهدی قربانپور در برنامه «باهمستان» که سه شنبه شب از شبکه جام جم پخش شد عنوان کرد: وارش در گویش مازندران به معنای بارش باران است. جشنواره فیلم وارش رویدادی قدیمی است و پیشنهاد برپایی این رویداد را در سال های دور به ارشاد مازندران دادم.

وی یادآور شد: جشنواره ابتدا استانی، سپس منطقه ای و در ادامه در سطح بین المللی برگزار شد و دکتر بزرگ نیا در دوره های اول به عنوان مدیرکل ارشاد وقت در مازندران دبیر جشنواره بود.

دبیر جشنواره با بیان اینکه توجه ما در نهمین دوره جشنواره بر میراث مشترک است توضیح داد: مسائل اقتصادی و تغییر مدیریتی دلیل اصلی تعویق جشنواره بود. این رویداد امسال با مشارکت خدماتی برگزار می شود و از داوطلبان برای برگزاری جشنواره کمک گرفتیم.

قربانپور تاکید کرد: جشنواره وارش از ابتدا برای همراهی با مردم طراحی شده و توجه مخاطبان به سینمای مستند و کوتاه قابل توجه بوده است.

وی ادامه داد: محور جشنواره وارش درباره سنت های زیستی و رفتاری است و به فرهنگ عامه پرداخته و توجه به جنگل های هیرکانی بخش مهم دیگری از جشنواره است.

وی با اظهار تاسف از جان باختن برخی هموطنان در حادثه سیل تصریح کرد: در مازندران در دو روز ۲۹ اسفند و ۱ فروردین سیل برخی روستاها را  نابود کرد و جنگل های هیرکانی دچار آسیب شد.

دبیر جشنواره بین المللی فیلم وارش ادامه داد: این جنگل ها میراث طبیعی است و کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت جنگل های هیرکانی در تلاش است و جشنواره با راه اندازی بخش هیرکانی به این مهم کمک می کند.

قربانپور گفت: بخشی در جشنواره داریم که به جغرافیای مازندران می پردازد. فیلم های که درباره مازندران ساخته شده در این بخش با عنوان ترنه وا نمایش داده می شود و آثار خوبی در این بخش شرکت دارند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: همچنین به داشته های فرهنگی خود در ایران  توجه کردیم و رنگین کمان فیلم هایی از تصویر اقوام از ترکمن ها، خوزستانی ها، کردستانی ها و... در جشنواره دیده می شود و در عین حال گفت وگوی بین اقوام را مدنظر قرار دادیم.

دبیر جشنواره تاکید کرد: در بخش دریافت آثار به جوانان توجه کردیم. مدیران و داوطلبان ما نیز جوانان هستند. بنای ما استفاده از ظرفیت بومی جشنواره بود و امروز ۸۰ داوطلب در برگزاری جشنواره با ما همراهی می کنند و فستیوال های بزرگ به این مهم توجه می کنند.

وی افزود: ۲۰ درصد از مدیران ما به دلیل تخصص از بیرون استان هستند و تلاش کردیم با قرار گرفتن داوطلبان در کنار این عزیزان، کادرسازی کنیم.

وی یادآور شد: مازندران دریچه ارتباطی با کشورهای همسایه  شمالی است. بخش بین الملل این رویداد از سال ۸۳ کار خود را آغاز کرد اما در مدتی متوقف شد. امسال در دوره نهم این فضا را احیا کردیم و ۱۷۰۰ عنوان فیلم از کشورهای مختلف رسید.

قربانپور گفت: این استقبال برای ما جالب بود و تلاش های جدی از سوی مدیران بخش بین الملل شد و مهمانان بسیار خوبی داریم و روسای بسیاری از جشنواره های بزرگ منطقه میهمان ما هستند.

وی افزود: دفتر منطقه اکو را در مازندران ایجاد کردیم و تلاش شد جذابیت ها برای مخاطبان منطقه ای وجود داشته باشد.

دبیر جشنواره فیلم وارش عنوان کرد: فکر کردیم باید از پایتخت فاصله بگیریم و فضای جدیدی ایجاد کنیم. نمی خواهیم شبیه هیچ جشنواره دیگری باشیم. در کنار جشنواره بخش فرهنگی ایجاد کردیم، به موسیقی شمال مازندران پرداختیم و نمایشگاه آثار تجسمی ایجاد خواهیم کرد.

قربانپور تاکید کرد: امیدوارم با همراهی اهالی رسانه حتما جشنواره خوبی را رقم بزنیم و قول می دهیم جشنواره متفاوتی داشته باشیم. باید در کنار اتفاقات با حفظ احترام و همراهی با هموطنان سیل زده نشاط اجتماعی ایجاد کرد.

نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش ۹تا ۱۳ اردیبهشت در شهر بابل برگزار می شود.

برنامه «باهمستان» هر هفته سه شنبه‌ها ساعت ٢٢ با اجرای محمدرضا مقدسیان به صورت زنده از شبکه جام‌جم روی آنتن می‌رود و در بخش‌های مختلف به مساله سینما و تئاتر می‌پردازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.