چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

قائم مقام سیما:

می‌دانیم تبلیغات سیما مخاطبان را عصبی می‌کند اما اقتضای شرایط اقتصادی سازمان است

رضا پورحسین

سینماپرس: رضا پورحسین قائم مقام معاون سیمای سازمان صداوسیما ضمن تأکید مجدد بر تکلیف قانونی تلویزیون برای درآمدزایی،‌ از محدودیت برای استفاده از کدهای دستوری در برنامه‌های تلویزیونی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیمای صداوسیما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتقادات مطرح شده نسبت به حجم حضور اسپانسرها و مشارکت آن‌ها در ساخت برنامه‌های تلویزیون تأکید کرد: خود تلویزیون و اساساً سازمان صداوسیما هم از این حجم آگهی بازرگانی و مشارکت اسپانسرها در تولید برنامه‌ها راضی نیست.

وی با اشاره به تأمین نشدن بودجه لازم صداوسیما تصریح کرد: آن میزان از بودجه‌ای که باید توسط دولت و یا با تصویب مجلس به سازمان داده شود، به ما نمی‌رسد و تکلیف می‌کنند که خود تلویزیون باید درآمدزایی داشته باشد. خود ما هم می‌دانیم که این حجم از تبلیغات به عصبانیت مخاطب منجر می‌شود ولی تکلیفی است که بر دوش سازمان گذاشته شده است.

تلویزیون لاجرم به آگهی بازرگانی تن می‌دهد

پورحسین اضافه کرد: شرایط اقتصادی سازمان اینگونه اقتضا می‌کند که به این شیوه‌ها رفتار شود، ضمن اینکه شرایط اقتصادی کشور هم چندان مناسب نیست و ما هم تابع این شرایط هستیم و باید کمک کنیم تا از این شرایط عبور کنیم. بنابراین لاجرم صداوسیما به مشارکت و آگهی بازرگانی تن می‌دهد.

وی درباره نحوه همکاری با اسپانسرها عنوان کرد: البته هرگاه سازمان با مساله قانونی و شرعی مواجه شود حتماً اقدام عاجل انجام می‌دهد.

پورحسین در واکنش به اینکه برخی از نظر فقهی به قرعه‌کشی‌ها و جوایز تلویزیون ایراد وارد کرده‌اند هم گفت: متخصصان و اهل فقه باید در این زمینه اظهارنظر کنند که البته باید از مبادی رسمی کشور به دست ما برسد. با این وجود البته فعلاً قرار است که از کدهای دستوری (ستاره-مربع‌ها) استفاده نشود.

اشکال جدید ورود اسپانسر به تلویزیون

وی درباره راه‌اندازی مسابقات آنلاین و زنده نیز یادآور شد: حضور اسپانسرها در تلویزیون اشکال متفاوتی ممکن است به خود بگیرد استفاده از نوع مشارکت به طراحی نیاز دارد ولی اینگونه نیست که این کارها رها باشد و بحث‌های فنی و حرفه‌ای در این باره صورت می‌گیرد.

قائم مقام معاون سیما در بخش دیگر درباره رویکرد تلویزیون در زمینه نقد به خصوص در قالب برنامه‌های طنز هم اظهار کرد: به لحاظ اخلاقی «انصاف» و به لحاظ اجتماعی «اعتدال» جزو ویژگی‌هایی است که باید در همه موارد از جمله طنز رعایت شود. البته مرز باریکی وجود دارد ولی کسی که طنز کار می‌کند می‌داند که ممکن است طنز او از دایره نقد خارج شده و به لودگی و یا تخریب نزدیک شود.

وی افزود: هر چیز که مشخصاً بوی مسخرگی، لودگی و حرف سبک بدهد قاعدتاً موردتوجه قرار نمی‌گیرد. البته برخی از مباحث، تفسیری چندگانه دارد و در عین حال ما این را هم باید در نظر بگیریم که طنز نوعی گزندگی هم دارد.

در تلویزیون بیشتر تشویق داریم تا توبیخ

وی درباره برخورد اخیر با مدیران شبکه نسیم به واسطه پخش برنامه «دورهمی» نیز گفت: نکته‌ای که درباره رعایت انصاف و اعتدال گفتم ناظر به شبکه خاصی نیست اما تصمیم مدیریتی بوده و مدیران برای اشخاص و افراد تمهیداتی از قبیل تذکر شفاهی و کتبی دارند و گاهی برای اداره امور کارهای انضباطی هم انجام می‌دهند. البته در تلویزیون بیش از اینکه ما تذکر و توبیخ داشته باشیم تشویق و پاداش داشته‌ایم.

پورحسین ادامه داد: در این حجم وسیع از برنامه‌سازی چنین اتفاقاتی هم ممکن است رخ دهد که البته نباید پیش بیاید ولی باید به نیت افراد هم توجه داشته باشیم که فکر می‌کنم نیت بدی پشت این ماجرا نبوده است.

وی در پایان سخنانش درباره بحث مجریان ممنوع‌التصویر مثل احسان کرمی هم عنوان کرد: ماجرای ممنوع‌التصویری‌ها در تلویزیون گاهی به شرایطی بستگی دارد که اگر از ناحیه حراست و مدیریت باشد به خود افراد گفته می‌شود و نزد خودشان حتماً دلیل مشخص است و الزاماً همه موارد دلایل خیلی حادی ندارد. درباره آقای کرمی هم در جریان نیستم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.