چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

تابستان امسال

جشنواره کارلووی واری از یوسف شاهین و فیلمبردار چک تجلیل می‌کند

جشنواره کارلووی واری

سینماپرس: جشنواره فیلم کارلووی‌واری ۲۰۱۹ اعلام کرد از ولادیمیر اسموتنی فیلمبردار چک و یوسف شاهین فیلمساز فقید مصری تجلیل می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، ولادیمیر اسموتنی فیلمبردار چک که برنده جایزه اسکار برای فیلم «کولیا» به کارگردانی یان اِسویراک شده بود با دریافت جایزه پرزیدنت پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری تجلیل می‌شود.

این جشنواره همچنین با نمایش فیلم‌های یوسف شاهین فیلمساز فقید مصری یاد او را گرامی می‌دارد. شاهین سال ۲۰۰۸ درگذشت و امسال دهمین سالگرد فوت اوست.

اسموتنی فیلمبردار دیگر فیلم‌های اسویراک از جمله «خالی‌ها» هم بوده است و تاکنون هفت بار جایزه شیر چک در فیلمبرداری را دریافت کرده است.

علاوه بر این امسال یوسف شاهین با فیلم‌هایش در مرکز توجه کارلووی واری قرار دارد. به گفته کارل اوچ مدیر هنری این جشنواره وی همیشه مورد توجه اروپای شرقی بود و نقش مهمی در شناخته شدن سینمای عرب داشت.

جشنواره کارلووی واری امسال همچنین سی‌امین سالگرد انقلاب مخملی سال ۱۹۸۹ را گرامی می‌دارد که حرکتی مسالمت‌آمیز در چکسلواکی سابق شناخته می‌شود. فیلم‌های نادری در اینباره وجود دارد که یکی ساخته یان نِنِک و دیگری ساخته ورا چیتیلووا است که در این دوره به نمایش درمی‌آید.

برای دوستداران موج نو سینمای چک در دهه ۱۹۶۰ نیز بازسازی دیجیتالی فیلم‌هایی از آن دوره شامل فیلم کلاسیک یورای هرتز با عنوان «جسد سوز» ساخته سال ۱۹۶۹ در برنامه قرار دارد.

پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری از ۲۸ ژوئن تا ۶ جولای (۷ تا ۱۵ تیر) برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.