سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

در نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان شد:

افزایش ۱۰ درصدی بودجه جشنواره جهانی/ تناقض آشکار در صحبت های میرکریمی و رئیس سازمان سینمایی/ «پل شریدر» به ایران می آید

نشست خبری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از افزایش ۱۰ درصدی بودجه این رویداد سینمایی خبر داد و اظهار داشت: جشنواره سال گذشته با بودجه ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار شد اما با توجه به افزایش نرخ دلار که می توانست ما را بسیار متاثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، رشد چندانی در بودجه نداشته باشیم و از ۱۰ درصد فراتر نرفتیم؛ گویا برای برگزارکنندگان جشنواره جهانی ۱۰ میلیارد تومان بودجه بیت المال اصلا اهمیتی ندارد و به چشم نمی آید!؛ همچنین میرکریمی در بخشی از این نشست عنوان کرد: آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی به تأثیرات این جشنواره آگاه هستند! این اظهارات در حالی است که انتظامی پیش از این در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی گفته بود بنا به خواسته اهالی سینما او حامی ادغام جشنواره های ملی و جهانی است!

به گزارش سینماپرس نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

سید رضا میرکریمی دبیر جشنواره ضمن ابراز همدردی با هموطنان سیل زده گفت: البته این اتفاق جنبه های مثبتی هم داشت که یکی از آن ها سیراب شدن زمین های تشنه ایران بود!

 میرکریمی با اعلام اینکه حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیرات جشنواره جهانی فیلم فجر در حوزه سینما و دیگر حوزه ها دارد، بیان کرد: ایشان قبل از اینکه رییس سازمان سینمایی شوند نیز این موضوع را به ما گفته بود!  

 دبیر جشنوارهافزود: امسال با کمک شهرداری تهران و منطقه ۶، ۱۱ و ۱۲ سعی کردیم که فضای عمومی شهری را برای نشاط جمعی و آشنایی مردم با سینما ایجاد کنیم در همین راستا در گذر برادران مظفر در کنار خیابان فلسطین چند شب برنامه خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: سال گذشته جشنواره پررونقی داشتیم و این مسئولیت ما را افزایش داد که همتی افزون داشته باشیم و با تلاشی یک ساله و دبیرخانه ای ثابت فیلم ها رصد شدند. البته سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات خارج از حوزه تصمیم گیری ما بود مثل مشکل تحریم که بسیاری از مناسبات مالی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. ما برای حق نمایش فیلم ها، مرسولات پستی و خرید بلیت برای مهمانان با مشکلاتی مواجه شدیم که نظیرش را تجربه نکرده بودیم.

 دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره سال گذشته با بودجه ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار شد اما با توجه به افزایش نرخ دلار که می توانست ما را بسیار متاثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، رشد چندانی در بودجه نداشته باشیم و از ۱۰ درصد فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینه ها را با حذف بخش هایی از جشنواره کم کنیم.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: در این رویداد ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور جهان داریم؛ این یک قدرت نمایی فرهنگی است. ۲۸ مهمان در بخش دارالفنون حدود ۸۰ مهمان از بازار و ۱۵۰ تن از کارگردانان و هنرمندان و مدرسان مهمان ما خواهند بود. حدود ۲۰ وورک شاپ در بخش دارالفنون‌ برگزار می شود.  

وی ادامه داد: ما ۲۰۰۰ متقاضی حضور در جشنواره داشتیم که ۱۶۳ فیلم پذیرفته شده که از ۶۴ کشور جهان نمایش داده می شوند. همچنین بزرگداشت گرافیست برجسته کشورمان علی اکبر صادقی را برگزار می کنیم که اساتید انیمیشن و گرافیک کشور هم حضور خواهند داشت. همکاری را با فیلمخانه ملی ایران آغاز کردیم که فیلم های مرمت شده در آن به نمایش درمی آیند. امسال به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به فیلم های مهم دهه ۶۰ توجه کردیم.

میرکریمی خاطرنشان کرد: بخشی با عنوان «زیتون های شکسته» داشتیم که امسال نام آن را به «شاخه های زیتون» تغییر دادیم. از کشورهای مسلمان در این بخش فیلم های نابی داریم که بدل به یک بخش منحصربفرد شده است. این بخش پنجره ای به دنیای اسلام است و ما علاوه بر این مروری بر سینمای چین و آلمان خواهیم داشت به علاوه نمایش فیلم های کمدی معاصر نیز در این دوره از جشنواره وجود دارد.

میرکریمی خبر داد: در بخش «نمایش ویژه» نیز بهترین فیلم های معرفی شده از ۱۰ کشور به اسکار را داریم. این بخش برای مطالعه تطبیقی و سلیقه کشورها برای معرفی بهترین فیلم شان به اسکار این مجموعه دیدنی و جذابی خواهد بود و شامل فیلم های خوبی می شود.

او سپس داوران جشنواره را به شرح زیر معرفی کرد:

 بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل):

نوید محمدزاده از ایران، نرگس آبیار از ایران، وانگ شیائوشوایی از چین، مایک فان دیم از هلند، مظفر اوزدمیر از ترکیه، لابینا میتوسکا از مقدونیه، پیتر فلایشمان از آلمان

 داوران بخش جلوه گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) :

خسرو معصومی از ایران، رهاب ایوب از سوریه، روسودان گلورژیدزه از گرجستان

 داوران بخش نت پک:

سید غلامرضا موسوی از ایران، اعجاز گل از پاکستان، لاتیکا پادگائونکار از هند

داوران بخش فیلم‌های اول:

بهروز شعیبی از ایران، عمار هادی العرادی از عراق، غسان سلهب از لبنان

 داوران بخش جایزه منتقدان بین‌المللی:

روبرت صافاریان از ایران، باربارا لوری از آلمان، دکتر سعداله رحی ماف از تاجیکستان

 میرکریمی گفت: ملاک های متنوعی برای انتخاب داوران داشتیم که حضور چهره های مطرح از ایران و جهان و کسب افتخار از جشنواره های خارجی و داخلی از جمله این معیارها بود. ضمن این که می خواستیم از دور تسلسل اسامی تکراری خارج شویم.

میرکریمی همچنین با اشاره به این که امسال جایزه های مسابقه اصلی مانند سال های گذشته اهدا خواهد شد، گفت: تلاش می کنیم تا آیین نامه دستخوش کمترین تغییر شود حتی سعی کردیم نیروهای برگزاری جشنواره ثابت باشند و خیلی تغییر ندهیم و حدود چهار سال است که با دوستان همکاری داریم.

 رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور پل شریدر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد آمریکایی به عنوان مهمان ویژه در دوره سی و هفتم جشنواره خبر داد.

وی در نهایت از اهالی رسانه بابت انعکاس خوب خبر توسط آن ها از سال گذشته تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.