سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

گزارش آیین اختتامیه پنجمین هفته هنر انقلاب

ابراهیم حاتمی کیا چهره هنر انقلاب در سال ۹۷ شد+ فیلم

ابراهیم حاتمی کیا در مراسم چهره سال هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه پنجمین هفته هنر انقلاب و معرفی چهره و رویداد شاخص هنر انقلاب در سال ۹۷ گفت: انقلاب اسلامی به دلیل اتصال به منابع حکمت فرصت هایی را برای هنر استعلایی در شاخه های مختلف هنر فراهم کرد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه پنجمین هفته هنر انقلاب با معرفی چهره هنر انقلاب و رویداد شاخص این حوزه دوشنبه ۲۶ فروردین در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

بعد از قرائت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، رسالت بوذری برای تقدیر از هوشنگ جاوید موسیقیدان و پژوهشگر برجسته موسیقی نواحی و بومی ایران، دعوت به حضور روی سن کرد. در این تقدیر حمید شاه آبادی معاون صدا، علیرضا معین بخش مدیر کل امور مالی حوزه هنری  و محمد میرزمانی آهنگساز حضور داشتند.

در ادامه نامزدهای چهره هنر انقلاب در سال ۹۷ معرفی و علت انتخاب آن ها بیان شد. رضا امیرخانی، هدایت الله بهبودی، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان ۵ نامزد نهایی دریافت این نشان بودند

مومنی شریف: در ۴۰ سالگی انقلاب نگاهمان به افق های روشن است

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در ادامه با حضور روی سن گفت: اگر بنا بر تشکر باشد باید از همه دست اندرکارانی که اهتمام به برگزاری هفت هنر انقلاب داشتند، تشکر کنم. به دلیل وقوع سیل کاممان تلخ است. زیرا سیل بسیاری از هموطنانمان را به داغ نشاند و امیدوارمان ملت و دولت همچون همیشه روح ایرانی و مسلمان خود را ثابت کنند.

وی افزود: هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای نگاه به کارنامه یک سال گذشته مان است. سالی که گذشت سال خوبی بود. انتخاب های ۱۴ کاندید چهره هنر انقلاب و ۶ رویداد شاخص تنوعی را از نظر حوزه های موضوعی ثابت می کنند. در حوزه کتاب و ادبیات علیرغم بحرانی که در چاپ و نشر سال قبل پیش آمد و جناب وزیر پیگیر آن هستند، ما شاهد انتشار کتاب «خاطرات سفیر» بودیم که ۱۰۰ هزار نسخه نوشته نیلوفر شادمهری به نام به فروش رفت. یا کتاب رضا امیرخانی هم به چنین دستاوردی رسید. کتاب شعر فاضل نظری نیز در کمتر از ۱۰ سال به فروش نیم میلیون رسید.

وی ادامه داد: در هنرهای تجسمی به جز اوایل انقلاب که هنرمندان آن واکنشی نسبت به مسائل اجتماعی و رویدادهای روز نداشتند. همیشه شاهد واکنش های به موقع نسبت به رویدادها در این حوزه هستیم. امروزه اولین بخشی که به این اتفاقات واکنش نشان می دهد حوزه تجسمی است. در حوزه هنرهای نمایشی، سال گذشته نمایشگاه و جشنواره هنر مقاومت را در حوزه هنری برگزار کردیم و با ظرفیت های خوبی در این حوزه آشنا شدیم. تئاتر مساجد فعال شده است و آینده خوبی را نوید می دهد. همچنین نمایشی در سوریه به کارگردانی کوروش زارعی در مناطق تازه آزاد شده اجرا شد. همچنین در تاریخ نگاری و تاریخ شفاهی سال گذشته رشد و بلوغی را تجربه کردیم که در کتاب نقاشی قهوه خانه آقای کاظمی و کتاب هدایت الله بهبودی آن را برجسته دیدیم.

رئیس حوزه هنری همچنین خاطر نشان کرد: علیرغم فیلم هایی که با شان ملت مغایرت دارد و امروزه اکران می شود، فیلم هایی نظیر به وقت شام حاتمی کیا به مسائلی اساسی می پردازند که هم در ایران هم در کشورهای همسایه با استقبال رو به رو شدند. همچنین در عرصه سینمای مستند نیز با شجاعت فیلمسازان و تعهد آن ها در بیان مسائل مواجه هستیم. برای مثال آثار مهدی نقویان دارای قدرت اقناعی بالایی است. به ویژه آثاری از او نظیر «اولین ها» و «ایران ۲۰» که سال گذشته از تلویزیون پخش شد. در زمینه موسیقی نیز جوانان فعالی در کنار پیشکسوتان حرف های نویی را مطرح می کنند. البته نگرانی هایی وجود دارد که همانا ورود سرمایه های مشکوک و شرکت های اقتصادی نامربوط در حوزه فرهنگ و هنر است. این ها در هر جایی فساد ایجاد کرده اند و سر و کارشان یا دادگاه است یا کانادا! و باید مدیران دولتی نظارتی داشته باشند تا ادبیات انقلاب اسلامی آسیب نبیند.

وی با اشاره بر ضرورت های هنر انقلاب در سال جاری بیان کرد: نگاهمان در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به افق های روشن است. ملتی که آینده ای برایش ترسیم نشود، در کشاکش تاریخی دچار سردرگمی و بی آرمانی می شود و بازیچه دیگران خواهد بود. این وظیفه هنرمندان است که آینده سازی کنند. البته آینده مطلوب ما توسط مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ترسیم شده است. سال گذشته بیشتر مردم بودند که درخشیدند و با هوشیاری دشمنان را پشت سر گذاشتند.

رسالت بوذری همچنین خبر داد سه شنبه ۲۷ اردیبهشت مراسم رونمایی از کتاب تقریظ شده «در کمین گل سرخ» روایتی از زندگی شهید صیاد شیرازی در قطعه ۲۹ بهشت زهرا(س) بر سر مزار این شهید بزرگوار برگزار می شود.

وزیر ارشاد: هنر انقلاب با هنر استعلایی پیوند دارد

سید عباس صالحی نیز بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران در هنر اتفاقات بزرگی را رقم زده است که برای ما که در متن آن بودیم، احساس این تحولات به شکل دانش مضاعف کمتر پدید آمده است. انقلاب اسلامی حضور زنان را در جامعه فعال ترکرد، به عدالت جنسیتی کمک کرد و اگر نبود گسستی جدی بین جامعه متدین و زنان بومی به وجود می آمد. همچنین در حوزه هنر نیز چنین گسستی در حال شکل گیری بود و اگر انقلاب نبود، بخش وسیعی از بدنه اجتماعی در بخش های وسیعی از هنر یا حضور نداشتند یا دست کم زمینه های کار تخصصی و همه جانبه را در آن نمی یافتند. در واقع انقلاب اسلامی فرصتی برای حضور همه جانبه تر فراهم کرد.

وی افزود: جامعه متدین با انقلاب حس کرد می تواند در فضای هنر فعالیت کند. هنر امروز اتفاقات بزرگی را رقم می زند و حضور وسیع جامعه دینی و سنتی را شاهد هستیم. همچنین در زمینه مناسبات هنر و انقلاب در ۴۰ سالگی انقلاب باید به این اشاره کنیم که هنر همواره با خیال تعریف می شود و می تواند با دانایی و فرزانگی پیوند یابد. هنر وقتی به حکمت و دانایی وصل می شود، فرصت هنری استعلایی را پدید می آورد و انقلاب اسلامی به اعتبار وصل شدن به منابع وسیع حکمت فرصت های متنوعی را برای رسیدن به هنر استعلایی پدید می آورد.

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی به دلیل اتصال به منابع حکمت فرصت هایی را برای هنر استعلایی در شاخه های مختلف هنر فراهم کرد. می توان بر این نکات باز هم افزود اما انقلاب اسلامی فرصتی ایجاد کرد که هنر مقاومت هم در شاخه های مختلف هنری و هم در طرح لایه های مقاومت شایسته پیش برود. ملتی که در برابر تحریم های سخت ایستادگی کرده توانسته در این ۴۰ سال هنر انقلاب را در قالب های مختلف و لایه های پرداخت به هنر مقاومت غنی و غنی تر سازد. اگرچه هنر مقاومت با تهاجم نیز مواجه بوده، اما این دوره ۴۰ ساله خاص است. از این نظر که شاخه های هنری از شعر تا سینما، از نقاشی تا هنرهای نمایشی را بارور و پر ثمرتر کرده است.

وی در پایان یاد شهید سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم را گرامی داشت.

کوثری: امیدواریم هنر واقعیت های سیاسی و اجتماعی را به جامعه جهانی معرفی کند

سردار محمد اسماعیل کوثری جانشین  فرماندهی قرارگاه ثارالله  با گرامیداشت یاد شهید مرتضی آوینی عنوان کرد: عدالت،   امنیت و تعلیم و تعلم که از آموزه های امام علی(ع) است و تامین امنیت خود نوعی هنر است. بسیاری از کشورهای همسایه از ناامنی رنج می کشند اما کشور ما از موهبت امنیت برخوردار است و وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، ارتش و مردم آن را برقرار کرده اند تا جامعه با آرامش مطلوبی به آینده خود امیدوار باشد.

وی افزود: جنگ خوب نیست اما وقتی تحمیلی باشد باید در برابر آن دفاع کرد و ما نیز نامش را دفاع مقدس گذاشته ایم. بعد از ۲۰۰ سال از زمان قاجار اجازه نداده ایم حتی یک وجب از خاک کشورمان از دست برود.

کوثری با قدردانی از ابراهیم حاتمی کیا برای نمایش صحنه های عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی در سینمای خود عنوان کرد: امیدواریم با هنرنمایی هنرمندان در قالب های مختلف واقعیت های سیاسی و اجتماعی نه تنها به جامعه ایران بلکه به جامعه جهانی معرفی و رسانده شود. کاری کنیم که کشوری نمونه و الگو با تفکر ایرانی و اسلامی به جهانیان عرضه کنیم.

امیرخانی: با شعر علی معلم دامغانی در حوزه هنری به ادبیات علاقه مند شدم

رضا امیرخانی نامزد چهره هنر انقلاب سال ۹۷ بیان کرد: شخصیت های دور از هم در حیات حوزه هنری کنار هم جمع می شدند و نوجوانی ما را رقم زدند. من با شعر علی معلم دامغانی به ادبیات علاقه مند شدم و در نمازخانه حوزه هنری که جای بزرگانی چون قیصر امین پور بود تا زمانی که تابوت شهید آوینی را از اینجا به سمت بهشت زهرا(س) بردند، با هنر و ادبیات زندگی کردم.

بهبودی: آماده ام به چهره هنر انقلاب تبریک بگویم

هدایت الله بهبودی نامزد چهره هنر انقلاب در سال ۹۷ نیز عنوان کرد: من با آمادگی آماده ایم تا به برگزیده این دوره از چهره هنر انقلاب تبریک بگویم.

حاتمی کیا: حرف هایی دارم که به وقتش خواهم زد!

ابراهیم حاتمی کیا دیگر نامزد چهره هنر انقلاب نیز با حضور روی سن عنوان کرد: حوزه هنری برایم یادآور آقا مرتضی است و هر وقت به اینجا می آیم حال و هوایم عوض می شود. حرف هایی دارم که به وقتش خواهم زد!

نجابتی: خودم را لایق عنوان چهره هنر انقلاب نمی دانم

مسعود نجابتی نیز گفت: من خودم را لایق این عنوان نمی دانم. امروز مفتخرم که پاسخ نامه ای که مجموعه عوامل جشنواره هنر مقاومت برای بازدید از یک نمایشگاه به مقام معظم رهبری نوشته بودند، می خوانم. در این نامه مقام معظم رهبری از عدم حضورشان در نمایشگاه جشنواره هنر مقاومت به دلیل مشغله های مربوط به ایام پیروزی انقلاب اسلامی عذرخواهی کرده بودند.

نقویان: کوچک ترین عضو از جمع هنرمندان انقلابی هستم

مهدی نقویان جوان ترین نامزد چهره هنر انقلاب در سال ۹۷ بیان کرد: خودم را کوچک ترین این جمع هنرمندان انقلابی می دانم و خوشحالم از این که صنف مستندسازان نماینده ای در این جمع ۵ نفره نامزدها دارد.

پیش از صحبت های هر نامزد کلیپی درباره بیوگرافی و مجموعه فعالیت های آنان که منجر به کاندید شدن شان برای دریافت عنوان چهره هنر انقلاب شده است، پخش شد.

پخش گزارشی از روند برگزاری پنجمین جشن هنر انقلاب در هفته گذشته از دیگر بخش های این مراسم بود.

در ادامه وزیر ارشاد، حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مومنی شریف، مرتضی سرهنگی، سید مسعود شجاعی طباطبایی رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برای اهدای تندیس چهره هنر انقلاب به روی سن رفتند و آن را به ابراهیم حاتمی کیا اهدا کردند.

چهره هنر انقلاب در سال ۹۷: تازه نفس های سینما نباید از راه بمانند

این هنرمند بعد از دریافت جایزه اش گفت: من به این لحظه بسیار افتخار می کنم. ۳۸ سال است فیلم می سازم و این زمانی نزدیک به عمر انقلاب است. تا یادم می آید همیشه فراز وفرودهای زیادی برای فیلم ساختن داشته ام. گاهی احساس می کنم زیاد حرف می زنم. اما باید بگویم این راهی همواره برایمان نبوده است. ما راه را ساختیم و آنچه را در ابتدای انقلاب نسبت به هنرمتعهد، چه گفتن و چگونه گفتن مطرح بود مشخص کردیم.

وی افزود: گاهی به ما پروپاگاند گفته می شود. اگرچه در اوایل انقلاب آقا مرتضی آوینی بود و از او انرژی می گرفتیم اما مسیر هموار نبود. برای ساخت بیشتر فیلم هایم باید می جنگیدم. از وقتی جلوی فیلم مهاجر را می خواستند بگیرند برای این که فرمانده قصه نباید به نیروی خود سیلی بزند تا بعد از آن. انواع نیش ها را در این ۴۰ سال شنیدیم. این مقدمه را گفتم تا بگویم تازه نفس هایی که وارد فضای فیلمسازی می شوند تنها با چند انگ شنیدن، از این که نمی خواهند در این حوزه بمانند، می گویند. کسی که در اتوبان همت وارد می شود ساده نباید از مسیر بگذرد. باید تحمل کند. ما در این راه متلک ها شنیدیم، گریه ها کردیم، زخم ها خوردیم. در حوزه هنری بارها گریه کردم از این که از سنگینی نگاه های حوزه روشنفکری و بهتر بگویم شبه روشنفکری. کسانی بودند که به ما صبوری آموختند و انتظار دارم که جوانان نیز از راه نمانند.

کارگردان «به وقت شام» ادامه داد: وقتی با نام شهید پا به عرصه سینما می گذاری، تعهدی داری که نباید به راحتی از آن دست بکشی. ۴۰ سالگی انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری آغاز یک مسیر است. خوشحالم از دست عزیزی مثل آقای سرهنگی و همسنگرانم این جایزه را می گیرم. دعا کنیم از مسیر نیافتیم و همچنان پیش برویم.

اظهارات حاتمی‌کیا پس از دریافت تندیس هنر انقلاب

در ادامه ضمن تقدیر از حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی به دلیل مجموعه درس هایش، علی حیاتی بابت راه اندازی هیات هنر و جریان سازی و پرداخت نوآورانه هیات مذهبی و راه اندازی نشان موکب در بخش رویداد شاخص هنر انقلاب، این نشان به خانه طراحان انقلاب اسلامی تعلق گرفت. همچنین احسان محمدحسنی از دوستان حاتمی کیا در سال های فیلمسازی اش، مجدالدین معلمی، محمد حمزه زاده معاون سینمایی حوزه هنری، معاون صدای رسانه ملی نیز به روی سن رفتند.

جشن هنر انقلاب ۲۰ تا ۲۶ فروردین ماه در حوزه هنری و سراسر کشور برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.