چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۲

برومند: فقدان مطالعه کافی در میان هنرمندان باعث اظهارنظرها و موضع گیری های سطحی می شود/ فضای مجازی جذابیت کتاب خوانی را از بین برده است

احترام برومند در رونمایی از پوستر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: احترام برومند مجری و بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: برخی اوقات فقدان مطالعه کافی در میان هنرمندان باعث اظهارنظرها و موضع گیری های سطحی از سوی آن ها می شود و این اتفاق بسیار بد و ناراحت کننده است.

بازیگر فیلم سینمایی «دیشب باباتو دیدم آیدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطالعه و کتاب خوانی برای همه مردم در هر سن و سال و جایگاه و مقامی امری ضروری است اما این مسأله برای هنرمندان بسیار مهمتر از سایرین است چرا که هنرمندان در میان مردم دارای جایگاه ویژه ای هستند، بعضاً در محافل و مجالس صحبت و سخنرانی می کنند و باید آنقدر از همه امور آگاهی و سررشته داشته باشند که بتوانند تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارند.

وی ادامه داد: طبیعی است که یک هنرمند اگر باسوداد و کتاب خوان باشد بهتر از دیگران می تواند اظهار نظر و عقیده کند اما متأسفانه ما در برخی اوقات شاهد آن هستیم که در اظهارنظرهای هنرمندان سطحی نگری صرف وجود دارد و گاهی در صحبت برخی افراد آنقدر قضاوت های سطحی و بدون پشتوانه ای دیده می شود که کاملاً روشن است طرف در هیچ زمینه ای مطالعه ندارند و فقط یک مدعی است!

برومند با بیان اینکه مدتی است هنرمندان راجع به مسائل سیاسی، زیست محیطی، اجتماعی و... اظهار نظر می کنند اما در رابطه با این مسائل کمترین مطالعه ای ندارند اظهار داشت: هنرمندان باید بدانند که صرفاً به واسطه دیدن چند برنامه تلویزیونی و یا چرخیدن در فضای مجازی نمی توانند در همه زمینه ها به دانش برسند و باید سعی کنند تا اظهارنظرهای شان را کنار بگذارند و بیشتر مطالعه کنند. بهتر است افراد تا زمانی که راجع به هر مسأله ای به دانش و آگاهی کامل نرسیده اند راجع به آن اظهارنظر نکنند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه سرانه کتاب خوانی و مطالعه در کشور ما بسیار پایین است؛ من خودم از مقدار کتابی که می خوانم و وقتی که برای مطالعه روزانه می گذارم راضی نیستم. این اتفاق شاید به دلیل این باشد که پرداختن به شبکه های تلویزیونی و اخبار مختلف و عجیبی که در دنیا است و فضای مجازی مقداری از وقت مطالعه ما را می گیرد؛ در واقع به نوعی فضای مجازی جذابیت کتاب خوانی را از بین برده است!

وی افزود: درست است که همه ما خیلی از مطالب را در فضای مجازی می خوانیم اما اکثراً مطالبی است که وقتی می خوانیم بلافاصله فراموش می کنیم و وقتی ۲ ساعت بعد فکر می کنیم در فضای مجازی چه خوانده ایم چیزی به خاطر نمی آوریم. از این رو نقش کتاب خیلی ارزنده است و مطالعه کتاب حال آدم را جا می آورد و من همیشه سعی می کنم از کتاب خواندن دور نیفتم و حتی در زمان خواب بالای سرم ۳۰-۴۰ کتاب است که سعی می کنم آن ها را بخوانم اما خودم از زمانی که می گذارم راضی نیستم.

بازیگر فیلم سینمایی «فروشنده» در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: یکی از نکات مهمی که شاید باعث ازدیاد فقدان مطالعه در کشور شده گران شدن کتاب و مطبوعات است. متأسفانه طی سال های اخیر ما شاهد افزایش بی رویه نرخ کتاب و مطبوعات بودیم. خود ما در منزل همیشه ده ها نشریه تهیه می کردیم و آن ها را مطالعه می کردیم و زمانی که کامل آن را می خواندیم به دیگران مثلاً نگهبان خیابان می دادیم تا مطالعه کنند اما امروزه به دلیل افزایش بی رویه نرخ ها دیگر امکان تهیه مطبوعات مانند گذشته برایمان فراهم نیست.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.