یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی

برگزاری نمایشگاه نقاشی «انقلابِ هنر» در فرهنگستان هنر

محمدعلی رجبی دوانی دبیر علمی نمایشگاه نقاشی «انقلابِ هنر»

سینماپرس: محمدعلی رجبی، عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر که دبیری علمی این نمایشگاه را نیز برعهده دارد گفت: این نمایشگاه آغازگر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی درباره هنر انقلاب اسلامی و حرکتی نمادین برای پاسداشت روز شهادت شهید بزرگوار، سید مرتضی آوینی است.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی رجبی، عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، درباره نمایشگاه «انقلابِ هنر» گفت: این نمایشگاه آغازگر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی درباره هنر انقلاب اسلامی و حرکتی نمادین برای پاسداشت روز شهادت شهید بزرگوار، سید مرتضی آوینی است.

محمدعلی رجبی، عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر که دبیری علمی این نمایشگاه را نیز برعهده دارد، درخصوص نمایشگاه نقاشی «انقلابِ هنر» اظهار داشت: این نمایشگاه به عنوان حرکتی نمادین بر اساس روز «هنر انقلاب اسلامی» و پاسداشت روز شهادت شهید بزرگوار، آوینی، برگزار می‌شود. «انقلاب هنر» آغازگر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی درباره هنر انقلاب اسلامی و اعلام حضور ما برای پرداختن به این هنر است. هنرهای تجسمی انقلاب بعد از شعر انقلاب دومین هنری است که رشد و گسترش یافت. در این دوره نیروهای جوان انقلابی در عرصه تجسمی آثاری را ابداع کردند که بسیار اثرگذار بود. در این نمایشگاه نیز تلاش کردیم تا از آثار افراد شاخص استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم در آینده فقط به برگزاری نمایشگاه و آثار عملی هنری بسنده نکنیم. این حرکت همکاری و مشارکت همه ارگان‌ها و سازمان‌های پیش‌کسوتی که گنجینه بزرگ هنر انقلاب را در خود جای داده‌اند، می‌طلبد. امیدواریم با تشکیل گروه هنر انقلاب در فرهنگستان هنر، به بهترین نحو در این راستا گام برداریم.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر افزود: قرار است به دنبال برگزاری نمایشگاه «انقلابِ هنر»، یک نشست تخصصی نیز برگزار شود که زمان برپایی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

این هنرمند در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما برای برگزاری نشست‌های تخصصی و یا نمایشگاه در عرصه تجسمی هنر انقلاب قائل به زمان خاصی نیستیم و معتقدیم که در طول سال باید این مبحث از زوایای مختلف نقد و بررسی شود. زیرا بعد از انقلاب اسلامی ایران به قدری در زمینه تجسمی فعال شده‌ایم که اگر یک دوره یکساله به برگزاری نمایشگاه و نشست‌های تخصصی بپردازیم باز هم موضوع برای بحث داریم.

وی به تشکیل گروه هنر انقلاب در این فرهنگستان اشاره و خاطر نشان کرد: فرهنگستان هنر دارای گروه‌های علمی در زمینه‌های مختلف هنری است که علاوه بر رسیدگی به مسائل و موضوعات در هر یک از زمینه‌ها، به رصد وضعیت موجود پرداخته و برای آینده هنری کشور، متناسب با مقتضیات زمان، برنامه‌ریزی می‌کند و در جهت اصلاح بعضی از امور به نهادهای دیگر کمک فکری ‌رسانده و یا پیشنهادهایی را به آنها ارائه می‌کند. گروه «هنر انقلاب اسلامی» نیز به تازگی به جمع گروه‌های تخصصی فرهنگستان پیوسته و در حال شکل‌گیری است.

محمدعلی رجبی در خصوص مباحث پژوهشی که در حوزه هنر انقلاب صورت گرفته، یادآور شد: پژوهش درباره هنر انقلاب تاکنون مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید دلیلش این باشد که هنر انقلاب، هنری زنده و پویاست و هر لحظه کار جدیدی در آن انجام می‌شود. امروزه بعضی از هنرهای دیگر زندگیشان را از دست داده‌اند. به قولی وقتی فرهنگی به پایان رسید، برایش دایره المعارف می‌نویسند. اما به فرمایش مقام معظم رهبری ما در حال ورود به چهل ساله دوم انقلاب هستیم. چهل سال تجربه کردیم و با شور و احساسات و معرفت شهودی در تمامی زمینه‌ها انقلاب را جلو بردیم؛ اما حالا باید به مرتبه خودآگاهی برسیم و پرسش کنیم. راهی را که تاکنون پیمودیم، باید بررسی کنیم. زیرا راه آینده‌مان در ظواهر امر تغییر کرده است اما در مبادی باید همان باشد. لازم است مسایل جدید عرصه هنر مورد شناسایی قرار گیرند و از عده‌ای از هنرمندان انقلاب و از شخصیت‌هایی که می‌توانند هنر انقلاب را مورد پرسش قرار دهند دعوت کنیم در این زمینه با ما همکاری کنند تا با برنامه‌های علمی و تحقیقاتی، زمینه‌ای را فراهم کنیم که در آینده منجر به خلق مجموعه‌ نظریاتی درباره هنر انقلاب اسلامی شود.

عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، با اشاره به گستردگی هنر انقلاب افزود: بررسی اشعار انقلابی ریشه در زمان‌های گذشته و پیش از انقلاب دارد و شاعرانی را می‌شناسیم که برای شعرشان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. اما پس از انقلاب در حوزه تجسمی، خصوصا در عرصه نقاشی و گرافیک، شاهد توسعه شگرفی هستیم. البته سینما، تئاتر، موسیقی و ... نیز تحول بسیاری را در این دوره تجربه کردند. همه این مباحث ارتباطشان با انقلاب و ارتباطشان با یکدیگر باید بررسی شود. مثلا اینکه شعر انقلاب چه ارتباطی با سینمای انقلاب یا نقاشی آن پیدا می‌کند، محل بررسی است. در این راه، ملاک و اصل ثابت، هنرهای انقلاب است و همه اینها آینه یک حقیقت هستند. بررسی این موضوعات، مباحث جالب و قابل توجهی را ایجاد می‌کند که جز فرهنگستان هنر جای دیگری وجود ندارد که به آنها بپردازد.

نمایشگاه نقاشی «انقلابِ هنر» به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی و پاسداشت مقام شهید سید مرتضی آوینی، از ۲۰ فروردین، در موسسه فرهنگی و هنری صبای فرهنگستان هنر برپا شده است.

این نمایشگاه دربرگیرنده ۸۰ اثر نقاشی با مضامین انقلابی از هنرمندان معاصری چون احمد اسفندیاری، حبیب‌الله آیت‌اللهی، حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، ناصر پلنگی، مرتضی اسدی، غلامعلی طاهری و خیالی‌نگاری‌های اساتیدی چون محمد فراهانی، علی‌اکبر لرنی، منصور وفایی و حسین حسینی است که تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در نگارخانه خیال موسسه فرهنگی و هنری صبا برپا خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.