چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

یامین‌پور در مراسم بزرگداشت شهید آوینی:

مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی چگونه سنجیده می‌شود؟

وحید یامین پور

سینماپرس: رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: مرزهای حاکمیتی جمهوری اسلامی از بین رفته است و دیگر مرز جغرافیایی نیست. شهید آوینی اولین کسی بود که ما را متوجه این موضوع و دهکده جهانی کرد. در مقابل این بحران دو واکنش ممکن است رخ دهد که یکی از آن‌ها فرسوده شدن نظام اسلامی و پذیرفتن قواعد جهانی است.

به گزارش سینماپرس، وحید یامین‌پور از کارشناسان سیاسی رسانه در مراسم بیست و ششمین سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی که عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ فروردین) در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد، طی سخنانی گفت: مسأله امروز انقلاب و جمهوری اسلامی این است که از رسانه‌های معاند زیاد می‌شنویم که جمهوری‌اسلامی، مشروعیت و اقتدار اولیه خود را ندارد و تحلیل رفته است.

وی ادامه داد: اما این ادعا بر چه اساسی است؟ مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی چگونه سنجیده می‌شود؟ قدرت بر ۳ مؤلفه پول، زور و تبلیغات (قدرت هدایت افراد) می‌چرخد. هر چه به زمان امروز نزدیک می‌شویم، ضریب مؤلفه سوم از دیگر مؤلفه‌ها بیشتر شده است. یعنی اگر حکومتی امکان اقناع و هدایت شهروندانش را نداشته باشد اما پول و زور داشته باشد، باز گفته می‌شود آن حکومت اقتدار سابق را ندارد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: تا فتنه ۸۸، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مؤلفه سوم توجه چندانی نداشت، اما در فتنه ۸۸ اهمیت قدرت هدایت افکار مشخص شد و متوجه شدیم دولت‌هایی بیرون از کشورمان هستند که از طریق رسانه می‌توانند افکار عمومی مردممان را جهت دهند. اولین کسی که به این قدرت متوجه بود و ما را متوجه کرد، بی شک شهید آوینی بود؛ موضوعی که خیلی‌ها هنوز متوجه آن نیستند!

این فعال رسانه اظهار داشت: شهید آوینی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در مقالات سوره ما را متوجه نظام ارزشی مهاجمی کرد که قدرتش دارد ما را در خودش حل کند. آن زمان تصور اکثریت از رسانه، صداوسیما به عنوان رسانه حداکثری نظام بود. نظام تریبون داشت اما شهروندان تریبون نداشتند و معاندین هم امکان شبهه‌افکنی نداشتند. مخاطبان را به مطلب شهید آوینی درباره نسبت ویدئو با جامعه ارجاع می‌دهم. چون آن زمان، «ویدئو» اولین بحران رسانه‌ای جمهوری اسلامی بود و دریچه‌ای برای شنیدن و دیدن غیر از تلویزیون بود. اما شهید آوینی می‌گفت آن چیزی که باید از آن ترسید، چیزی است که هنوز نیامده است!

یامین پور گفت: مرزهای حاکمیتی جمهوری اسلامی از بین رفته است و دیگر مرز جغرافیایی نیست. مثلا شهروندانی در تهران داریم که شهروندان جامعیتی جمهوری اسلامی نیستند بلکه شهروندان آمریکا هستند و ارزش‌های‌ خود را بر اساس آن کشور تنظیم می‌کنند. شهید آوینی اولین کسی بود که ما را متوجه این موضوع و دهکده جهانی کرد.  در مقابل این بحران دو واکنش ممکن است رخ دهد که یکی از آن‌ها فرسوده شدن نظام اسلامی و پذیرفتن قواعد جهانی است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: معمولا تا جایی که توانسته‌ایم برای پیوستن دهکده جهانی بستر فراهم کرده‌ایم و مسئولان ما به افزایش ضریب نفوذ اینترنت افتخار می‌کنند اما متوجه نیستند که دارند پایه‌های استقلال نظام را می‌جوند! اما نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت، چون متهم به تحجر و مخالفت با پیشرفت می‌شویم. بنابراین باید کاربران را متوجه کرد، پس به مرزبانان فرهنگی نیاز داریم. معتقدم ظرفیت‌های استدلالی نظام جمهوری اسلامی هنوز کار می‌کند و مردم اگر از نظام انتقاد می‌کنند، همچنان آن را با سنجه‌های انقلاب می‌سنجند و می‌گویند مثل مسئولان دهه ۶۰ باشید.  بنابراین هنوز هم باید کتاب‌های آوینی چاپ و تدریس شود.

یامین‌پور در پایان گفت: امیدواریم با گذشت ۲۶ سال از شهادت سید شهیدان اهل قلم اینطور باشد که در بازار فرهنگ و هنر کسانی را داشته باشیم که برای آینده نظام جمهوری اسلامی ریل‌گذاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.