سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰

کسی که مزدش را با شهادتش گرفت

فیلمبردار روایت فتح از خاطراتش با شهید آوینی می‌گوید

شهید آوینی در برنامه روایت فتح

سینماپرس: قاسم بخشی: شهید آوینی به عنوان محور اصلی روایت فتح و با کمک بچه‌های این گروه، با ساخت مجموعه‌های حقیقت و روایت فتح چهره دیگری از جنگ را که جنگ دینی بود و فضای متفاوتی از جنگ قدرت و ثروت بود را نشان داد.

به گزارش سینماپرس، امروز بیستم فرورردین، مصادف با بیست و ششمین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی است. به همین مناسبت با قاسم بخشی همکار و دوست این شهید و یکی از افراد ثابت در تولید مجموعه‌های مستند روایت فتح، گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای بخشی؛ از نحوه همکاری خود با شهید آوینی بگویید.

پس از انقلاب یک واحد در جهاد سازندگی با نام جهاد ادارات تشکیل شد که در آن افراد متخصص و حتی جوان در زمینه‌های مختلف فعالیت داشتند. من نیز یکی از آن جوان‌ها بودم که از سال ۶۰ با این مجموعه همکاری داشتم. یکی از این مجموعه‌ها در صدا و سیما مستقر شد که شهید آوینی جزو اصلی‌ترین افراد آن بود. البته جوان‌های متعدد دیگری بنا به تخصصی که داشتند، جذب شدند و من به عنوان عکاس به آنها پیوستم.

از آنجا که زمان جنگ و در مناطق محروم نیرو برای خدمات رسانی در زمینه‌های عمرانی، بهداشتی و ... کم بود و این یکی از تعاریف اصلی کار در جهاد بود، قرار شد بخشی از این گروه جهاد در جنگ انعکاس رسانه‌ای داشته باشد.

شهید آوینی به عنوان محور اصلی این گروه رسانه‌ای و با کمک بچه‌های این گروه، با ساخت مجموعه‌های حقیقت و روایت فتح چهره دیگری از جنگ را که جنگ دینی بود و فضای متفاوتی از جنگ قدرت و ثروت بود را نشان داد. از سویی جوان‌ها شهادت طلبانه در فضایی کاملا معنوی در ساخته شدن و به تصویر کشیدن این مجموعه پیش می‌رفتند و با جدیدت قدم بر می‌داشتند.

شهید آوینی چه تاثیری روی هنر انقلاب گذاشت؟

شهید آوینی با شخصیت و کاریزما و ایده‌های ناب و عمیق و متفاوتی که داشت و البته با بینش دینی بالایی که درونش مشاهده می‌شد؛ محور قرار گرفت و این حرکت (هنر انقلاب) تا پایان جنگ ادامه پیدا کرد. سبکی در حوزه مستندسازی به وجود آمد که کاملاً ایرانی بود و شخصیت انقلابی داشت. شیوه تصویربرداری، نحوه گفتار و ... آن نشأت گرفته از ذوق و سلیقه بچه‌هایی بود که در زمینه‌های مختلف با جدیت و عشق به انقلاب کار می‌کردند و محوریتشان آوینی بود.

این نوع فعالیت تا سال‌ها ادامه داشت، اما متاسفانه پس از شهادت ایشان بخشی از این تجارب که بسیار هم اساسی بود مغفول ماند. امیدوارم آن روحیه دوباره و در سطح گسترده راه بیفتد و شاهد آثاری با همان تاثیرگذاری و جذابیت واقعی باشیم.

شخصیت کاری شهید آوینی چگونه بود؟

ایشان بسیار جدی و سختکوش بود که باعث موفقیت مجموعه همکاران شد. ما در آن زمان عملیات‌های مختلف، گسترده و مهمی را با امکانات آن روزها شروع می‌کردیم و به بهترین شکل به پایان می‌رساندیم. این‌ها همه مدیریت می‌خواست که آوینی با ایجاد شخصیت کاری یکدست و واحد بین بچه‌ها (وحدت رویه) رقم زد و باعث دوام ما تا پایان جنگ و خروجی مستندی ماندگار به نام روایت فتح شد. ایشان اتاق فکر داشت، مشورت می‌گرفت و با گروهی کمتر از بیست نفر که تا پایان جنگ با هم بودند، به این خروجی رسید.

شخصیت اجتماعی و علمی ایشان چطور بود؟

ایشان به خاطر تحصیلات و قلمی که داشتند و براساس تجربیات و ذوقی که در درونش بود، بر حوزه‌های مختلف رسانه تاثیرات بسزایی گذاشت. از سویی و به نظرم اطاعت پذیری و ارادتی که به امام خمینی (ره) و حضرت آقا داشتند و آن تکلیف مداری خاص، علت اصلی ماندگاری اش شد.

خاطره‌ای به یاد ماندنی با شهید دارید؟

خاطره که بسیار است؛ یادم می‌آید یکی از موضوعاتی که روی آن کار می‌کردیم، مربوط به پشت جبهه و کمک‌های مردمی می‌شد. اثری که قرار بود در قالب مستند ارائه شود. اصفهان به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در این زمینه بود. ما چند ایده دادیم که رد شد و خود آوینی تصمیم گرفت با گروه به اصفهان بیاید. او آمد و کار آغاز شد. آنقدر حجم کار بالا رفت که چرایی آن را پرسیدیم. آوینی می‌گفت «آمدیم کار کنیم، اشکال ندارد که حجمش بالا باشد. اگر خسته هم شدید، بخوابید و استراحت کنید، چون آن هم برای مومن حکم شهادت دارد. بالاخره هم مزد این سختکوشی‌ها، مومن بودن، با خلوص نیت کار کردن و ... را با شهادتش پس از اتمام جنگ گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.