جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

غلامرضا موسوی:

کسر دو مرحله‌ای مالیات از درآمد سینماگران/ سینما را ورشکسته نکنید

غلامرضا موسوی*

سینماپرس: رییس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل با اشاره به اخذ مالیات ۹ درصدی از دفاتر پخش، علاوه‌بر مالیات محاسبه شده در قیمت بلیت سینماها، ادامه این روند را عامل ورشکستگی سینما دانست.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل در گفتگو با مهر گفت: مهمترین اتفاقی که در سال ۱۳۹۷ برای سینمای ایران رخ داد و در حال تسری پیدا کردن است، مسأله‌ای است که سینمای ایران با سازمان امور مالیاتی پیدا کرده و آن کسر نزدیک به ۹ درصد مضاعف از درآمد تهیه‌کنندگان است.

وی بیان کرد: بخش مالیات بر ارزش افزوده تا پیش از این از طریق بلیت سینماها کم می‌شد، اما به تازگی سازمان امور مالیاتی به دفاتر پخش فیلم‌ها اعلام کرده که باید ۹ درصد از دریافتی تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها را هم به‌عنوان ارزش افزوده پرداخت کنند. یعنی اگر تهیه‌کننده‌ای یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد، ۹۰ میلیون تومان به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده از آن کسر می‌شود!

مالیات بر ضرر سینماگران!

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: این اقدام از سوی سازمان امور مالیاتی یک فاجعه بزرگ است، چرا که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد فیلم‌های سینمایی اکران شده در کشور به سودهی اقتصادی می‌رسند و ۷۰ درصد از فیلم‌های اکران شده متضرر می‌شوند و این اقدام سازمان امور مالیاتی یعنی مالیات بر ضرر سینماگران است.

وی با اشاره به اینکه «مالیات بر ارزش‌افزوده توسط مصرف‌کننده نهایی یعنی تماشاچی از طریق قیمت بلیت پرداخت می‌شود»، توضیح داد: معلوم نیست بر اساس کدام قانون می‌خواهند این مالیات را از تهیه‌کنندگان هم بگیرند، اگر این اتفاق و مشکل حل نشود، به این معنا است که سازمان امور مالیاتی دست در جیب تهیه‌کنندگان کرده و از اصل سرمایه سینماگران پول می‌گیرند.

رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل گفت: اگر این اتفاق ادامه پیدا کند در سال ۹۸ کم‌کم به سمت تعطیلی و ورشکستگی سینمای ایران می‌رویم، چرا که یک فاجعه بزرگ در راه است، از یک طرف سازمان امور مالیاتی اعلام کرده از تهیه‌کنندگان حقیقی مالیات بر ارزش‌افزوده کسر نمی‌شود، که البته ۹ سال است این امر رخ می‌دهد. از طرف دیگر می‌گویند شرکت‌های پخش هم باید ۹ درصد از پولی که به صاحبان فیلم‌ها پرداخت می‌شود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند!

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی بی‌شک تهیه‌کنندگان سینما با چنین شرایطی ضررهای بسیاری می‌کنند، توضیح داد: برخی از کارشناسان سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کنند کهسینماداران ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را کسر می‌کنند اما به سازمان پرداخت نمی‌کنند، در چنین شرایطی اگر سینمادار پول مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت نمی‌کند، چرا باید از تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم‌ها دریافت کنند؟

درخواست از حسین انتظامی

تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم» بیان کرد: از حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی خواسته‌ایم تا این مساله را پیگیری کند تا بتوانیم به نتیجه مناسبی برسیم. متأسفانه تضادی در زمینه کسر مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود.

موسوی بیان کرد: در حال حاضر قرار است ۲ تا ۹ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از درآمده دفاتر پخش کسر شود و به همین دلیل تمام شرکت‌های پخش مجبور شده‌اند پول تهیه‌کنندگان را ذخیره کنند تا وضعیت موجود مشخص شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط سینمادارها کسر نشود باید این مساله را رسماً اعلام کنند، نه اینکه هم از بلیت سینما و سینمادارها مالیات اخذ شود و هم از پخش‌کنندگان. از سویی دولت این منت را بر سر ما می‌گذارد که مالیات بخش فرهنگی صفر است، اما عملاً از سینما مالیات زیادی دریافت می‌کند.

موسوی در پایان گفت: ۳ ماه پیش نامه‌ای به حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نوشتیم تا پیگیر این مساله باشد و امیدواریم بتوانیم جلسه‌ای هم در این زمینه داشته باشیم. از ۶ ماه پیش به شرکت‌های پخش مراجعه می‌کنند و مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کرده‌اند، به‌عنوان مثال برای یکی از شرکت‌های پخش که چندان فعال هم نبوده است، ۸۵۰ میلیون درخواست مالیات بر ارزش افزوده کرده‌اند! این شرایط باید اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.