چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

ماجراجویی در «جزیره سگ‌ها»

آشغال‌هایی که ارزش دعوا دارد!

جزیره سگ ها

سینماپرس: دنیای «جزیره سگ‌ها» دنیای کمتر دیده شده‌ای است که به فضاسازی‌های آخرالزمانی فیلم‌های هالیوودی طعنه می‌زند و از سوی دیگر از انیمیشن‌های متعارف دیزنی و پیکسار و … فاصله می‌گیرد.

خبرگزاری سینماپرس- سیدسعید هاشم‌زاده: فیلم جدید وس اندرسون یک استاپ موشنمدرن است که قطعاً ارزش دیدن را دارد. فضاسازی او و تخیل اندرسون همیشه ارزش دیدن را دارد؛ البته به شرطی که او را با روی اندرسون اشتباه نگیریم. این دو دنیاهای فانتزی متفاوتی دارند.

یکی (روی اندرسون) اروپایی و این یکی (وس اندرسون) کاملاً آمریکایی،  پردیالوگ و پر از اتفاق و حادثه و البته پایان خوش. دنیای «جزیره سگ‌ها» دنیای کمتر دیده شده‌ای است که به فضاسازی‌های آخرالزمانی فیلم‌های هالیوودی طعنه می‌زند و از سوی دیگر از انیمیشن‌های متعارف دیزنی و پیکسار و … فاصله می‌گیرد.

وس اندرسون و دنیای فانتزی- کمدی

وس اندرسون از اولین فیلمش علاقه زیادی به دستکاری در کمدی‌ها و فانتزی‌های هالیوودی داشت.  دستکاری‌ای که رنگ و بوی اروپایی شدن و آرتیستی می‌داد اما هیچ گاه از قالب هالیوودی بیرون نرفت و ساختارهایی همچون حوادث متعدد و پایان‌های خوش را رها نکرد.

وس اندروسن که «هتل بوداپست»  اش را نقطه عطفی در کارنامه او می‌دانند، گاهی به عنوان تیم برتون جدید نیز خوانده می‌شود، کسی که فانتزی و کمدی سیاه را به هم گره می‌زند و همچون برتون می‌تواند فضاسازی‌های منحصر به فرد خود را بسازد. فضاسازی‌هایی که مربوط به ساختارشکنی پست مدرن هاست؛ پر از فاصله‌گذاری‌های هوشمندانه، استفاده از زیرنویس و پهلو زدن به سیاست روز.

چرا خوب؟ چرا بد؟

اما انیمیشن استاپ موشن وس اندرسون کمی همسویی موضوعی اش را با زمان حال از دست داده است؛ باید اعتراف کرد او فضایی عجیب، که تلفیقی از کابوکی ژاپنی و فانتزهایآمریکایی است را می‌سازد.

اما مهم‌تر اینکه موضوعی که بر روی آن تکنیک‌های گوناگونش را به کار می‌بندد کمی دستمالی شده و تکراری است؛ موضوع فراگیری تکنولوژی و جایگزینی آن در برابر طبیعت مسئله فراگیری است و البته که سوژه قرار دادن سگ‌ها و ساختن یک افسانه خودساخته توانسته تا داستان را کمی از عادی بودن و قابل پیش بینی بودن بیاندازد اما این دوگانه، تکنولوژی در برابر طبیعت، سالهاست که در سینمای ژاپن بخصوص انیمه‌های ژاپنی بهتر از این مورد توجه و پرداخت قرار گرفته است و در این میان محصول وس اندرسون رو به فراموشی خواهد رفت.

بهترین سکانس

سکانس معرفی جزیره دورافتاده سگ‌ها بی شک یکی از بهترین‌هاست. یک بسته آشغال به سمت جزیره می‌آید و روی زمین می‌افتد، یک گله سگ دور بسته را احاطه می‌کنند اما از دور شاهد حضور گله‌ای دیگر از سگ‌ها می‌شوند، معرفی فضای نبرد سگ‌ها بر سر غذا و آشغال صورت می‌گیرد و به پیشنهاد رکس یک سگ مؤدب، قرار بر این می‌شود تا اول بسته را باز کنند و ببینند که ارزش دعوا کردن را دارد یا نه، بسته پاره می‌شود و دو گله متوجه می‌شود که این بسته ارزش دعوا کردن را دارد، چون پر از آشغال های خوردنی بدردبخور است!

راجیو ماساند از نیوز ۱۸ نوشته است که فیلم علاقه و محبت وس اندرسون به سگ‌ها را نشان می‌دهد و گای لاج از ورایتی آن را یک ماجراجویی علمی تخیلی توصیف کرده است که خارج از یوتیوب قابل دیدن است!

و در آخر جو مورگنسترن از وال استریت ژورنال استاپ موشن فیلم را شگفت انگیز و آن را منحصر به فرد می‌خواند. اثر متاخر وس اندرسون با باکس آفیس ۶۴ میلیون فروش یک فروش ضعیف را به همراه داشته است اما بنظر می‌رسد اندرسون توانسته تا مخاطبان خاص خود را متقاعد کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.