چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

گفتگوی سینماپرس با کارگردان «پیشونی سفید۳»

هاشمی: اکران نوروزی در کنار محسناتش، معایب زیادی نیز دارد/ وضعیت سینمای کودک به سامان نیست

سیدجواد هاشمی

سینماپرس: سیدجواد هاشمی کارگردان فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید۳» که به تازگی روی پرده سینماها رفته گفت: اکران نوروزی در کنار محسناتش، معایب زیادی نیز دارد چرا که در این ایام معمولاً آثار شاخص اکران می شوند که اسپانسرهای زیادی دارند و در این میان درخشیدن یک فیلم کودک بسیار سخت است.

این سینماگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک نه از سمت دولت حمایت ویژه ای می شود و تبلیغات خاصی دارد و نه بخش خصوصی قدرت و توانش را دارد تا برای این گونه سینمایی تدابیر ویژه ای اندیشه کند به همین علت است که بنده معتقدم ما بدون شک راه بسیار سختی در پیش رویمان است.

هاشمی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما تنها مخاطبانی که نسخه ۱ و ۲ «آهوی پیشونی سفید» را دیده اند می توانند نسخه ۳ آن را دنبال کنند یا اینکه این نسخه بدون پیش نیاز قبلی می تواند برای مخاطبان جدید هم جذابیت داشته باشد اظهار داشت: مطمئناً کسانی که نسخه های اول و دوم این اثر را دیده اند دوست دارند نسخه سوم فیلم را ببینند؛ ما در واقع مخاطبانی آشنا داریم که دل مان به آن ها قرص است که می آیند و فیلم را می بینند اما اگر کسی نسخه های قبلی را هم ندیده باشد باز می تواند با «آهوی پیشونی سفید۳» ارتباط خوبی برقرار کند.

وی با انتقاد از برخی افراد که نسبت به ساخت سریالی فیلم های سینمایی معترض هستند گفت: من با عقیده این افراد مخالفم چرا که اعتقاد دارم اگر یک فیلم قوی باشد حتی می تواند تا ۱۰ نسخه هم مخاطب را به دنبال خود بکشاند؛ اما این فیلم قطعاً به مراتب از نسخه دومش بهتر است و این را نه تنها بنده که یکایک کسانی که نسخه دوم و سوم فیلم را دیده اند می گویند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو به وضعیت بغرنج سینمای کودک اشاره کرد و با بیان اینکه وضعیت سینمای کودک به سامان نیست، تصریح کرد: خوشبختانه در روزهای پایانی اسفندماه ۹۷ جمعی از سینماگران کودک تشکیل شده که بنده هم عضو شورای مرکزی این تشکل هستم؛ این جمع با عنوان «مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان» شکل گرفته و ما امیدواریم که بتوانیم برای بهبود شرایط سینمای بحرانی کودک قدم مثبتی برداریم.

وی تأکید کرد: برخلاف سایر تشکل ها، شوراها و جمع های پیشین که برای سینمای کودک تشکیل شده تاکنون هیچ بودجه ای برای این جمع صرف نشده و همه کسانی که برای شکل گیری این جمع پا پیش گذاشته اند با عشق وارد این تشکل شدند و بنده معتقدم چون در این راه عشق وجود دارد قطعاً اتفاقات بسیار خوبی برای این جمع و سینمای کودک خواهد افتاد.

هاشمی افزود: ما در این جمع می خواهیم مسئولان ذیربط را حساس کنیم تا به سینمای کودک توجه کنند؛ می خواهیم به اصحاب رسانه بفهمانیم که باید از سینمای کودک پشتیبانی کنند. ما می خواهیم این نکته را گوشزد کنیم که سینمای کودک نیاز به پشتیبانی همه جانبه ای دارد، چه دولتی چه خصوصی و چه مردمی!

این سینماگر خاطرنشان کرد: سینمای کودک در کشور ما مدت ها است شرایط خوبی ندارد؛ تکلیف اکران آثار کودک در سینمای ما روشن نیست؛ به عنوان مثال خود ما برای اکران «آهوی پیشونی سفید۳» در ایام نوروز کلی با دیگران جنگیدیم و تلاش کردیم تا آن ها را متقاعد کنیم که از سینمای مهجور کودک حمایت کنند و بگذارند یک فیلم کودک هم در ایام نوروز روی پرده برود.

وی افزود: جالب آنجا است که بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانانی زیرآب فیلم ما و سینمای کودک را زدند که من از شنیدن نام آن ها به عنوان یک فرد «زیرآب زن» تعجب کردم! آن ها به مسئولان گفته بودند چرا باید در ایام نوروز فیلم کودک اکران شود؟؛ بنده می خواهم به آن ها بگویم چرا باید در ایام نوروز فقط فیلم کمدی اکران شود و سینمای کودک جایگاهی نداشته باشد؟

هاشمی در خاتمه تأکید کرد: سوأل بنده این است که اصولاً چرا نباید فیلم های دفاع مقدس، کودک و... در فصل های خوب روی پرده بروند؟ چرا برخی افراد نامه می نویسند و به وزارت ارشاد شکایت می کنند و می خواهند این گونه های نجیب سینما را از بین ببرند. آقایان بدانید این سینما قطعاً بهتر از سینمای بی بنیه و فرمایشی و سفارشی شما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.